Intervju

– Lagarbeidet skal gjøre Far Cry 3 unikt

Vi har møtt prosjektets kreative leder for å snakke om flerspiller.

1: Side 1
2: Side 2

– Hva tror du vil holde spillerne interessert i deres flerspillerdel i lengden, fremfor de tilbudene man finner i andre spill?

– Det er først og fremst veldig friskt, i og med at det er så fargerikt, både bokstavelig talt, men også i den forstand at det er veldig ulikt militærbaserte skytespill. Man vil verken finne «special ops» eller «stealth bombers» i Far Cry 3, det er skitne pirater som sitter i et helikopter og kaster ut brennende oljetønner som sprenger i det de treffer bakken. Den merkelige forvirringsgassen er også noe som bidrar til å gjøre flerspillerdelen veldig unik og veldig frisk på samme tid. Da det første Far Cry kom ut var det et veldig fargerikt og vakkert øyparadis, som en strak motsetning til de brune og grå korridorskyterne på den tiden, og jeg synes vi har oppnådd mye av den samme effekten nå i forhold til militære skytespill.

Brukerskapt innhold

– Hva kan vi forvente av moduser, rent bortsett fra de to vi fikk se tidligere i dag («Domination» og «Firestorm»)?

– Vi ville ha en blanding av dels tradisjonelle moduser som man liker og kjenner til, som «Domination» og «Team Deathmatch», og noen helt nye. De tradisjonelle er kjempeartige, man vet hvordan de fungerer og man forventer at de skal være en del av pakken, men samtidig ville vi skape noe nytt.

– Vi har blant annet en modus som vi ikke prater om i dag, og vi har «Firestorm» som er helt ny. Det finnes ingenting lignende, og denne modusen er veldig Far Cry-aktig, med ild som er en del av seriens stil. I tillegg til disse grunnmodusene kan vi lage tilpasninger som innfører variasjon til de vanlige kampene. Det er mye som vil holde flerspillerdelen frisk, og sammen med brukerskapte baner kan vi sikre at spillerne får unike opplevelser hver eneste gang. Med dette ønsker vi å sørge for at variasjon er en konstant del av flerspillerdelen.

Han går videre til å fortelle om måten man kan oppleve Far Cry 3s flerspillerdel uten å ha direkte tilgang til spillet, med det nye konseptet «Web-To-Game/Game-To-Web»:

– Fra tid til annen får man etter en ferdigspilt kamp tak i kryptert data som man skal dekode i et lite «metaspill», enten på datamaskin eller smarttelefon. Slik kan man få tak i nye ferdigheter, våpen, og lignende. Om man da for eksempel får et våpen man ikke vil ha fordi det ikke passer ens spillestil kan man sende det til en kompis. Slik vil man alltid ha mulighet, og lyst til å sitte og ordne med sine egne ting i dette «metaspillet», samtidig som man vil komme tilbake til Far Cry 3s flerspiller for å se om man har fått noe fra en kompis.

– Dermed kan man sitte på spillet hjemmeside og starte en dekoding. Kanskje finner man et våpen man liker som man da kan bruke for å bygge en helt ny klasse. Når man senere starter spillet finner man den klassen man satte sammen på nettet, klar til bruk.

Lag din egen klasse

– Er det mange forskjellige muligheter for å sette sammen sin egen spillestil og figur, med ulike våpen, antrekk, spesielle ferdigheter og lignende?

– Absolutt, det finnes masse godis i flerspillerdelen, blant annet flere unike duppeditter, våpen, ferdigheter, og til og med forskjellige variasjoner av kampropet. Det er en hel haug komponenter man kan velge mellom for å bygge nøyaktig den klassen man vil ha. Du kan for eksempel ha et kamprop som helbreder lagkamerater, en ferdighet som gjør at man gjenoppliver hurtigere eller en som gir klassen en snikskytterrifle. Man står fritt til å sette sammen sin helt egen figur og man holdes ikke tilbake av noen restriksjoner.

Les også
Anmeldelse:

– En av de mest spennende funksjonene i Far Cry 2s flerspiller var utvilsomt muligheten til å designe egne brett, på PC så vel som konsoll, og dette er noe jeg vet mange er spent på – på hvilken måte har dere lagt til rette for dette i Far Cry 3?

– Først og fremst har vi et fantastisk verktøy som følger med spillet, som gjør det enda lettere enn før å bygge, teste og dele egne baner, på PC og konsoll. I tillegg har vi jobbet hardt med å forsøke å integrere de brukerskapte banene bedre enn tidligere, slik at det skal være lett å finne de gode og vanskeligere å bli «utsatt» for en dårlig en.

– Kan du, om mulig, beskrive flerspillerdelen med en setning?

Med mye tenking og stor omhu får han til slutt fram:

– Far Cry 3s flerspiller er en fargerik eksplosjon av galskap, hvor du må kjempe sammen med dine venner for å overleve, og disse vennene betyr noe.

Les også: Sniktitt på Far Cry 3

Far Cry 3 kommer i salg 6. september, for Xbox 360, PlayStation 3 og PC.

Klarer ikke laste video
1: Side 1
2: Side 2

Siste fra forsiden