Intervju

Middle-earth: Shadow of Mordor

– Vi skal ikke lage et filmspill

Skaperne av det nyeste Ringenes Herre-spillet forteller om Tolkiens univers, Saurons fortid og makt i praksis.

Middle-earth: Shadow of Mordor skal bli mer enn et filmspill.
Warner Bros.

LONDON (Gamer.no): Det skjedde i de dager at J.R.R. Tolkien satte seg fore å skrive bøker om en gruppe merkelige skapninger, bedre kjent som hobbiter. «Hobbiter gjør lite av seg», skrev Tolkien den gang, men ser man rundt seg i dagens mediebilde er det vanskelig å unngå et og annet hobbitansikt. Stadig dukker nye filmer og spill basert på Tolkiens univers opp, og med Peter Jacksons utgave av Hobbiten som et stort trekkplaster på kino i disse dager, blir høyaktuelle Middle-earth: Shadow of Mordor en naturlig spillkumpan.

Fra studioet som lagde F.E.A.R. og Condemned: Criminal Origins får vi nå servert et vaskekte actioneventyr, hvor man i rollen som halvt skrømt, halvt gjenoppstått mann, legger ut på en reise gjennom Saurons hjemfylke, Mordor.

Tidligere denne måneden var vi i London for å se spillet i aksjon, og mens vi var der fikk vi også hilse på Mike De Plater, designsjef hos Monolith Productions. Praten gikk løst, og ved siden av å snoke litt i Saurons privatliv fikk vi også snakket om hva som egentlig er ekte i Tolkiens univers og hvordan dette eventyret er knyttet til Frodo og Bilbos reiser på tvers av Midgard.

I det dunkle Mordor hvor skyggene rår

– Det har jo ikke akkurat vært en manko på spill basert på Tolkiens univers i løpet av årene. Hva er det som skiller Shadow of Mordor fra resten av Ringenes Herre-spillene?

Kule karer ser visst på eksplosjoner allikevel.

– Vel, jeg kan ikke snakke på vegne av de mange som har kommet før oss, men vi i Monolith Productions har et ønske om å skape noe eget og fortelle vår egen historie, basert på Tolkiens skrifter. Og akkurat nå har vi en unik mulighet: Lanseringen av Hobbiten-filmene hjelper oss på mange måter, ikke bare med tanke på oppmerksomhet og interesse rundt spillet, men også i den forstand at vår fortelling finner sted rett etter Bilbos eventyr. Vi prøver å knytte det som skjer i Hobbiten opp mot Ringenes Herre-trilogien, og når alt kommer til stykket vil det eksistere en langt sterkere helhet rundt Tolkiens historier etter fullførelsen av Shadow of Mordor, forklarer De Plater

– Så det er en helt ny historie dere forteller. Dette er ikke noe dere har funnet i en av Tolkiens bøker?

– – Alt som skjer med hovedpersonen Talion er vår egen fortelling, men i det store og hele holder vi oss innenfor universets rammer, med en historie som hører hjemme på tidslinjen, mellom Hobbiten og Ringenes Herre. Vi jobber blant annet tett med Middle-earth Enterprises, og de har godkjent prosjektet. Warner Bros. har også en rekke Tolkien-eksperter som sjekker og dobbeltsjekker hver eneste detalj ved spillet så vi er trygge på prosjektets integritet.

– Når alt kommer til stykke er jo selvfølgelig Tolkiens ord det eneste som virkelig kan ses på som «ekte», og selv her finnes det en del uoverensstemmelser. Dette er også noe av grunnen til at Midgard er et så troverdig og ekte sted.

De Plater fortsetter med å fortelle litt om hvordan spillet egentlig henger sammen med Hobbiten:

– Vår historie begynner rett etter slutten på Hobbit-fortellingen, når Sauron, altså åndemaneren, blir beseiret av Gandalf og Det Hvite Råd. Koblingen strekker seg også til vår verden, hvor vi planlegger å lansere spillet en gang i løpet av 2014, omtrent i det samme tidsrommet som den siste Hobbiten-filmens kinopremiere.

Luftige henrettelser går aldri av moten.
Warner Bros.

– Slik jeg forstår det har dere også fått hjelp fra Peter Jackson, hva er hans rolle i alt dette?

Les også
Anmeldelse: Middle-earth: Shadow of Mordor

– Han er selvfølgelig kjempetravel med filmene sine, men hver gang vi har snakket med ham og vist fram spillet har han virkelig inspirert oss til å lage det beste spillet vi kan. Ikke et typisk filmspill og ikke nødvendigvis et spin-off-produkt heller – vi vil lage et genuint og enkeltstående produkt.

To er et følge

Historien i Shadow of Mordor sparkes i gang når Sauron vender tilbake til Mordor etter tusenvis av år i dekning. På den skjebnesvangre dagen står Talion vakt ved porten som skal skille Mordor fra omverdenen, og når den mørke herren kommer tilbake ender det med død og fordervelse for alle involverte. Talion rekker knapt å se hele familien hans bli slaktet for fote og falle død om, før han vekkes til live av et skrømt som har besatt kroppen hans. Og slik har det seg altså at de to hovedpersonene jakter på hevn på tvers av Mordor, men når jeg spør De Plater om hva som skjer utover dette må han tenke seg om:

To hovedpersoner, to sverd... Dobbelt så mange døde orker.

– Det er egentlig litt tidlig å avsløre noe særlig mer om historien enn det du allerede vet, innrømmer han kort, før han summer seg og forteller:

– Jeg liker å sammenligne Ringenes Herre med, for eksempel, Red Dead Redemption, en åpen verden hvor flere, separate historier sentrert rundt en rekke figurer kommer sammen for å skape en helhet. I Shadow of Mordor er det viktigste handlingsforløpet sentrert rundt de to hovedpersonene og deres forhold til hverandre og verdenen rundt dem. Skrømtet, som ufrivillig har vekket Talion tilbake til live, vil lære mer om sin egen identitet og hvorfor han har havnet der han er - dette kommer til å være nært tilknyttet noen store hendelser i Ringenes Herre-universet, med Maktens ringer og Sauron i fokus.

– Talions vei gjennom historien er litt annerledes. Hans reise begynner, som du sier, fra et punkt fylt med tanker om hevn og ønsker om å se familien sin igjen. Men jo dypere han går inn i Mordor, og jo flere triste skjebner han møter på sin vei, jo mer forstår han at det som skjer i Mordor kan spre seg til resten av Midgard. Det er litt som når Frodo ser inn i Galadriels speil og innser hva som kan komme til å skje med Hobsyssel hvis han ikke tar med Ringen til Dommedagsberget.

Mange møter

– Jeg har også lest at man vil møte en rekke figurer fra Tolkiens bøker, deriblant Gollum. Kan du nevne noen flere?

– Vi nevner ingen av de andre akkurat nå, først og fremst fordi dette ville spolert overraskelsen, men også fordi de er veldig sterkt knyttet til plottet. Det jeg derimot kan si er at alle du møter har en sterk grunn til å være der de er, i Mordor. Vi har ikke noe ønske om å trekke inn en hel haug figurer som aldri ville satt sine føtter i Mordor, bare for syns skyld. Dette ville ført til at verdenen ble oppfattet som liten og komprimert, og dette er nøyaktig motsatt av det vi ønsker å gjøre med spillet.

«Jeg kan lukte ham!».

– Siden vi er i Mordor er det vel ikke utenkelig at Sauron er en av de man blir bedre kjent med? Om det er én figur jeg føler jeg ikke lærte noe særlig om i løpet av Ringenes Herre-filmene så er det vel ham. Det eneste vi får vite er at han er ond og at han kan se alt fra sin utkikkspost på toppen av Dommedagsberg - vi får liksom aldri se han ordentlig som den skurken han egentlig er.

– Det er definitivt et av våre mål å la spilleren bli bedre kjent med Sauron, selv om dette er en ømfintlig prosess. Det mange kanskje ikke vet er at Tolkien skrev en hel del om Sauron, og i bøkene er det en meget levende og interessant figur, med en mektig historie. Han er en veldig fascinerende skurkeskikkelse. I Ringenes Herre-filmene og -bøkene får man egentlig ikke vite noe om ham, så av alle de «kjente» figurene er han antagelig den vi er mest interessert i å utforske.

– Helt til slutt, vil du påstå at dere forblir tro mot Tolkiens univers? Flere tilhengere reagerte sterkt da spillets premiss ble vist fram i fjor høst, med Talions krefter og Mordors utseende som et av de viktigste ankepunktene. Hva tenker dere om dette?

– Vi er veldig trofaste mot Tolkiens bøker, og i denne sammenhengen, med tanke på Talions krefter, er makt veldig spennende. Tolkien sa i sine verker at «makt» er et illevarslende og ondsinnet ord, og makt er et veldig viktig tema i Midgard - det er for eksempel en grunn til at de tjue ringene kalles Maktens ringer.

– En av våre største inspirasjonskilder på dette punktet var Boromir og hva han mente om den ene ringen, der han ville bruke den, fiendens våpen, mot fienden selv: «Det er en gave.» Her er Talion i samme båt som Boromir, hvor han får tilgang på et skrømts krefter og bruker de til egen vinning. Dette er maktens natur, og dette aspektet vil vi utforske. Hva skjer egentlig hvis man tar fiendens våpen for seg selv, marsjerer inn i Mordor og prøver å bruke dette mot Sauron i egen høye person? Det får man se i Shadow of Mordor, avslutter De Plater teatralsk.

Har du lyst til å utforske andre, lignende actioneventyr mens du venter på Shadow of Mordor? Batman: Arkham City og Assassin's Creed: Brotherhood er solide alternativer.

Intervjuet med Mike De Plater ble gjort på et pressearrangement i London. Turen og oppholdet der ble betalt av Warner Bros.

Siste fra forsiden