Intervju

Andrew Chambers og Jonny Ebbert

Reaper of Souls skal belønne spillerne

Det skal lønne seg å bruke tid på den kommende Diablo III-utvidelsen.

Blizzard Entertainment

ANAHEIM (Gamer.no): Diablo III var blant de mest etterlengtede spillene på denne siden av 2010 før det kom ut for snart to år siden. Både PC-versjonen og konsollversjonen fikk meget god mottakelse her på Gamer.no, og nylig kunne Activision Blizzard skryte av 15 millioner solgte kopier. Det må være rimelig å kalle spillet for nok en suksess for den populære utvikleren.

Utvidelsespakker er heller ikke ukjent terreng for Blizzard. Megasuksessen World of Warcraft har fått fire utvidelser mens en ny er på vei, mens et annet Blizzard-produkt, Starcraft II, venter på sin tredje. Dermed kom det neppe som en bombe da utvidelspakken Reaper of Souls ble annonsert til Diablo III.

Under BlizzCon i november fikk vi en prat med seniorutvikler hos Blizzard, Andrew Chambers, om den kommende utvidelsen.

Seniorutvikler i Blizzard Entertainment, Andrew Chambers. (Håvard Hofstad Ruud).

Auksjonshuset forsvinner

Det er naturligvis flere store nyheter i Reaper of Souls. Den som har skapt mest oppmerksomhet er trolig avgjørelsen om å fjerne auksjonshuset.

– Auksjonshuset var noe vi la til i spillet for å forhindre at spillere fikk dårlige opplevelser på et svartemarked. Vi ville ha et byttehandelmiljø som var trygt og sikkert i Diablo III, og det mener jeg at vi har oppnådd. Kanskje i litt for stor grad, sier Chambers og utdyper.

– Det som skjedde var at spillere nådde et punkt hvor spillet ble for vanskelig, og de klarte ikke å bekjempe et monster eller døde alt for mye. I stedet for å endre på ferdighetene sine eller lage seg bedre utstyr, gikk de rett til auksjonshuset. Det er tolv millioner spillere som legger ut nye ting hvert mikrosekund, så nødvendigvis er det mange gode gjenstander der. Med en gang de begynner å handle har de ødelagt gleden ved av å bli belønnet. De vil ikke bry seg noe om å finne nytt utstyr ved å drepe monstre. Vi stenger auksjonshuset fordi vil vil at spillet i seg selv skal være mest belønnende, forklarer designeren.

– Så det er gleden av å finne sine egne gjenstander som skal bringes tilbake?

– Ja, man «leier» ikke lenger utstyret. Man kjøper det ikke for å bruke det en stund og selge det igjen når man finner noe nytt. Vil du ha en sjelden gjenstand må man gå og finne det selv. Det kan være avskrekkende for noen, men utfordringer blir belønnet. Og så føler man seg bedre etterpå, begrunner Chambers.

Uten snarveien gjennom auksjonshuset mener Chambers og hans utviklerkollegaer at levetiden til spillet vil bli lenger.

– Hvis man vil samle alle de legendariske gjenstandene i spillet vil det ta veldig lang tid. Og det er fortsatt tilfeldige og forskjellige egenskaper på hver gjenstand. Å finne den perfekte gjenstanden for deg vil ta mye lenger tid enn før. Spillere som bruker mye tid i spillet skal belønnes for det, lover Chambers.

Snart er det klart for nye eventyr i Sanctury. (Bilde: Gøran Solbakken/Blizzard Entertainment).

Mer tilpassede skatter

Les også
Anmeldelse: Diablo III: Reaper of Souls

Som en konsekvens av at man ikke lenger kan kjøpe seg gjenstander man trenger på auksjonshuset, vil skattene du finner på døde monstre bli mer tilpasset figuren din. Det nye fordelingssystemet heter «Loot 2.0.» og sørger før at gjenstander du ikke trenger sjeldnere vil dukke opp for deg.

– «Loot 2.0» lanseres for alle når Reaper of Souls kommer ut. Alle spillerne vil finne helt nye skatter som er laget bare for dem. Vi har et nytt «smart drop»-system, som gjør at hvis man for eksempel spiller som en barbar har man ikke særlig lyst på en pilkogge, så det vil ha en langt mindre sjanse for å dukke opp.

– Om man likevel skulle finne en pilkogge og den gir bedre bevegelighet, som er akkurat det en demonjeger trenger, kan man sende pilkoggen til en tilleggsfigur, om man har en demonjegerfigur. Stort sett vil man finne gjenstander som er perfekt tilpasset for den figuren man spiller som, sier Chambers.

De aller mest sjelden gjenstandene skal også bli kraftigere, kan Chambers melde. Uvikleren mener de såkalte legendariske ikke har vært så gode som de høres ut som.

– Vi har innsett at de legendariske gjenstandene vi puttet i spillet til lansering ikke levde helt opp til navnet. Vi har adressert det problemet og kommet oppmed en ny filosofi hvor sjeldenhet er lik kraft. Så de blå og lilla gjenstandene man finner vil være bra, men når du finner en legendarisk gjenstand vil den være fenomenal. Attributtene på disse vil være mye høyere enn på de blå og lilla tingene, forklarer Chambers.

Nye områder og nye monstre å slakte. (Bilde: Gøran Solbakken/Blizzard Entertainment).

Den siste korsfarer

Som seg hør og bør i en utvidelsespakke introduseres vi for en ny klasse i Reaper of Souls. Korsfareren blir en hybridklasse som kan gjøre nytte for seg både på kort og lang avstand.

– Korsfareren er en ridder i en krigsspeiders rustning. Han er en rettferdig, hellig kriger som er rasende hele tiden fordi det er demoner over alt og han ikke kan rense alle sammen, sier Chambers for å beskrive den nye klassen.

– Han er en åpenbar nærkamptype med sitt store skjold og rustning fra topp til tå. Det som er interessant med korsfareren er at han tilfører noen avstandsangrep. I motsetning til de andre nærkampklassene, kan korsfareren herje på mellomdistanse. Det interessante med å designe en sånn hybridklasse er at to av primærferdighetene hans fungerer i nærkamp, mens det tredje kan fungere på avstand og det fjerde kun kan brukes på avstand.

Chambers leder gruppen som designer korsfareren, og dermed er den nye klassen soleklart den største nyheten for han.

Korsfarerklassen er best på mellomdistanse. (Bilde: Gøran Solbakken/Blizzard Entertainment).

– Alt vi presenterer i denne utvidelsen er fantastisk, synes jeg. Jeg liker godt de nye omgivelsene, men for meg er korsfareren toppen av kransekaka, sier han fornøyd.

Leking i sandkassa

Den siste store nyheten i Reaper of Souls er sandkassemodusen «Adventure Mode». Denne modusen lar spillerne dra hvor de vil i Sanctuary, for å gjøre hvilket oppdrag eller drepe hvilken sjef som helst når enn man måtte ønske.

– «Adventure Mode» er en helt ny måte å spille spillet på. Vi vil at alle spillerne skal få oppleve og se Sanctuary på den måten de selv vil. Når man går inn i «Adventure Mode» får man opp et kart over Sanctuary, og man kan dit man vil og bare begynne å slakte monstre.

For at denne slaktingen ikke skal bli fullstendig meningsløs innfører Blizzard noe de kaller «Bounties» for å gi noen anvisninger i sandkassen.

– «Bounties» er noen unike mål og oppgaver som genereres tilfeldig hver gang man snakker med en oppdragsgiver. Da vi først puttet «Adventure Mode» inn i spillet hadde vi ingen føringer, så man ble stående og klø seg i hodet uten å vite hva man skulle ta seg til. «Bounties» er en måte å forsiktig holde spilleren i hånda og geleide dem gjennom opplevelsen, forklarer Chambers.

Utvidelsen bringer naturligvis også med seg mer historie til Diablo-universet. I denne historien får vi se returen til dødsengelen Malthael, som har et brennende ønske om å utrenske hele menneskeheten i Sanctuary.

Sjefsdesigner i Blizzard Entertainment, Jonny Ebbert. (Foto: Håvard Hofstad Ruud).

Hevn dine venners død

Vi fikk også en prat med seniordesigner på Playstation 4-versjonen av Diablo III og Reaper of Souls, Jonny Ebbert. Han kunne blant annet fortelle om nye sosiale funskjoner i konsollversjonen.

­– På Playstation 3 ville vi gjøre det enkelt å dele opplevelsen med vennene dine så vi la til lokal flerspiller for opp til fire spillere. På Playstation 4 vil vi gjøre det lettere å spille med folk du ikke har mulighet til å møte. For eskempel er du i Norge og jeg i Amerika. Våre timeplaner er totalt forskjellig, men vi har lyst til å spille sammen, begynner Ebbert, og fortsetter:

– Hvis du spiller som en demonjeger og jeg finner en gjenstand som ville vært perfekt for deg, kan jeg bare sende den til deg gjennom posten, akkurat som i World of Warcraft. En annen ting er at man kan finne gjenstander som det står at du skal sende til en av personene i vennelista di. Du får ikke åpnet den, men uansett hvilken av sine figurer vennen din bruker til å åpne pakken, vil gjenstanden bli nyttig for akkurat den figuren. På den måten kan vi enkelt holde kontakten.

Reaper of Souls vil også inneholde et element for asynkron flerspiller, som gjør at man kan dele en opplevelse selv om man ikke kan spille samtidig.

– Si at jeg er ute på eventyr, og blir drept av en zombie. Den zombien vil da få et nytt navn, Jonnys morder, og forsvinne gjennom en portal. Dagen etter når du spiller vil du plutselig få beskjed om at Jonnys morder har kommet inn i verdenen. Noen minutter senere vil du få beskjed om at Jonnys morder er på jakt etter deg, og etter hvert vil zombien komme inn i skjermbildet ditt. Klarer han å drepe deg også, vil han stikke videre for å jakte på en av dine venner. Klarer du derimot å drepe den vil du få masse skatter og gjenstander, fordi han er en sjelden fiende. Det er en måte å dele eventyrene selv om timeplanene våre ikke tillater oss å spille sammen, forteller Ebbert.

Returnerer til konsoll

Da Diablo III ble sluppet til Xbox 360 og PlayStation 3 hadde ikke Blizzard utviklet et spill for konsoll siden Starcraft dukket opp på Nintendo 64 i 1998. Ebbert håper det ikke blir like lenge mellom konsollutgivelsene neste gang.

Playstation 4-eiere blir de eneste konsollspillerne som får nyte Reaper of Souls. (Bilde: Gøran Solbakken/Blizzard Entertainment).

– Vi har alltid hatt lyst til å returnere til konsoll. I starten var vi en liten utvikler som lagde noen suksessfulle konsollspill. Warcraft I tok helt av og vi måtte lage en oppfølger. På den tiden hadde vi bare ett utviklerteam og våre prosjekter ble bare større og større. Warcraft II, så kom Diablo, så Starcraft. Vi fant aldri nok folk til å kunne utvikle for konsoll. Først etter Diablo III fikk vi den muligheten. Vi er veldig begeistret over å være tilbake, og vi har lyst til å fortsette å utvikle konsollspill, forteller Ebbert.

Playstation 4-versjonen vil kjøre i 1080p. Ifølge Ebbert ser Reaper of Souls penere ut på konsoll enn på en PC for øyeblikket.

– Vi har pusset opp grafikken så det kjører i 1080p. Fordi spillet kjører med så høy oppløsning og vi har økt gjengivelsen av omgivelsene for å vise flere detaljer, flere teksturer, fysikk på ødeleggbare gjenstander og vanneffektene ser spillet faktisk skarpest ut på Playstation 4 akkurat nå. Det vil nok endres med tiden, forutser Ebbert.

Spillet blir ganske dystert. (Bilde: Gøran Solbakken/Blizzard Entertainment).

Tilsynelatende blir Playstation 4 den eneste konsollen som får nyte den kommende utvidelsen. Foreløpig er det ikke sagt et kvekk om en versjon til Xbox One. På spørsmål om hvorfor de ikke lager en versjon til Microsofts konsoll, svarer Ebbert:

– Akkurat nå fokuserer vi på Playstation 4. Vi har lyst til at det skal bli så kult som mulig, og Sony har vært en god støttespiller for oss helt fra starten.

Samtidig kan han avsløre at han foretrekker å spille Diablo på konsoll, av tre årsaker:

– Jeg har en veldig behagelig sofa, en stor TV-skjerm og surround-anlegg. Jeg kan ikke forestille meg å spille det på en annen måte nå, sier han med et bredt glis.

Vår egen Gøran Solbakken har prøvd seg i Reaper of Souls allerede, og hadde gode erfaringer fra sine timer i utvidelsen. Diablo-utvidelsen lanseres til Windows, OS X 25. mars. Dato for Playstation 4 er foreløpig ikke satt.

Siste fra forsiden