Intervju

Seksuelt innhold i spill

– Vokseninnhold kan oppfattes som spekulativt og uheldig

Vi pratet med en modder, en spillforsker og en kjent spilldesigner om modifikasjoner med vokseninnhold.

OBS! DENNE ARTIKKELEN INNEHOLDER SKJERMBILDER SOM IKKE EGNER SEG PÅ JOBB, OG SOM KAN VIRKE STØTENDE FOR ENKELTE. DEN INNEHOLDER OGSÅ REFERANSER TIL BLANT ANNET VOLDTEKT.

Gamer.no har tatt et dypdykk i Skyrims undergrunn hvor det florerer av modifikasjoner med vokseninnhold. Her finner man alt fra uskyldige nakenmods, til rett ut voldtekt, kampsex, og nekrofili. I den anledning har vi pratet med et knippe mennesker om deres meninger om slike modifikasjoner. Er de et problem? Burde de være forbudt? Eller er de et gode som fremmer kreativitet og ytringsfrihet?

– Nei, hvordan kan det være skadelig?

En av modifikasjonene til Skyrim som er blant de mer kontroversielle er «Defeat». Denne innfører såkalt kampsex, og gjør at når figuren din vanligvis ville omkommet i kamp blir vedkommende voldtatt i stedet. Den bygger på rammeverket SexLab som inneholder en rekke sex-animasjoner.

Andre modifikasjoner som bygger videre på denne gjør at du etter voldtekten kan bli tatt til fange, eller at du også kan bli voldtatt av ulike dyr og skapninger. Du kan med denne også voldta andre som du selv nedkjemper i kamp.

Vi tok en prat med modderen bak «Defeat», som helst bare vil være kjent som Goubo. Det er hans alias på Loverslab.com som er et nettforum for modifikasjoner med vokseninnhold.

– Jeg lærte meg modding ved å se på andres kode og prøve ut selv. Det var ikke nødvendigvis bare sex-orienterte modifikasjoner. Hovedmotivasjonen bak Defeat var egentlig å oversette en allerede eksisterende mod slik at den fungerte med de nyeste oppdateringene til Skyrim og SexLab. Kjernen i denne modden er beholdt i Defeat.

– Jeg kjente allerede til denne typen modder, og synes det var interessant og spennende både å lage og spille dem.

Goubo forteller at de aller fleste tilbakemeldingene han har fått er positive. Han har bare lagt ut Defeat på Loverslab.com og mener at de som vanker der vet hva de går til. Han synes mangelen på sex i mange dataspill bryter innlevelsen, og setter pris på at modder kan endre dette.

– Sex er et tema som sjelden tas opp i spill. I Skyrim er det nærmeste du kommer et bryllup, og for meg bryter det veldig med innlevelsen. I en verden som herjes av barbarer, banditter, vampyrer og lignende skulle liksom ingen tenke på å bruke det de har mellom beina? Da snakker jeg ikke nødvendigvis om voldtekt eller eksplisitt animert sex, men bare å hinte til det ville gjøre verdenen mer interessant.

– Eksempelvis å kunne høre en full ork på et vertshus fortelle en kvinne at han har lyst til å ha seg med henne ville vært flott, morsomt, og passet godt inn i den røffe verdenen til Skyrim. The Witcher-serien synes jeg håndterer dette mye bedre.

Han roser Fallout: New Vegas hvor valget av kjønn har en betydning, og en kvinnelig figur kan ha sex med en mann for å få viljen sin. Han begrunner det å lage en modifikasjon som fokuserer på voldtekt utelukkende med at muligheten er der. Han har ingen tro på at slikt innhold kan være skadelig for noen.

– Nei, hvordan kunne det være skadelig? Det er vel den evige debatten om mennesker kan skille mellom fantasi og virkelighet. Kort sagt, hvis man ikke har lyst å se sin dataspillavatar bli voldtatt av en kriminell i Skyrim så får man droppe å laste ned modifikasjoner som muliggjør dette.

Les også
YouPorn går inn i e-sport

Goubo tror at moddemiljøene vil fortsette å vokse i fremtiden og ser ikke bort fra at også voksenmodder vil bli enda mer populært. I skrivende stund har Defeat blitt lastet ned over 145 000 ganger. Han ser frem til at flere ulike voksenmodder kommer på banen, men mener at det er en forskjell på seksualisert vold og andre typer vold.

– I det virkelige liv hater jeg en hver form for seksuell tortur som menneskeheten klarer å få seg selv til å begå. Når jeg derimot ser noe slikt i Skyrim blir jeg ikke sjokkert i det hele tatt. Der synes jeg det er morsomt, og det kan bidra med en del artige ting til spilmekanikken.

– Men ja, det er en stor forskjell på seksualisert vold og annen type vold. En halshugging i et spill ville sansynligvis få meg til å le, mens seksualisert vold kan selv i spill ha en viss sjokkverdi. Eksempelvis ble jeg ganske satt ut av å høre på lydfilene fra Metal Gear Solid som fortalte hvordan Paz ble misbrukt.

Han har ikke tenkt særlig over muligheten for at Bethesda kan sette en stopper for modifikasjoner med vokseninnhold. Han tror at de egentlig ikke bryr seg om det.

– Hvis slike modder kan gjøre spillet deres enda mer populært så tror jeg ikke de har særlig mye imot det. Likevel tror jeg kanskje at modifikasjoner som inneholdt barneporno kanskje ville fått dem til å reagere. Den slags innhold er forbudt på Loverslab-forumet.

Intern moralisme

Spillmodifisering generelt anses gjerne som et flott konsept. Det er utøvelse av ytringsfrihet, det fremmer kreativitet, og gir spillere mulighet til å påvirke og forbedre sin egen spillopplevelse. Likevel vil nok enkelte modifikasjoner fremstå som problematiske for mange. Med voldtekt, nekrofili, og nedverdigelse basert på kjønn og rase, er det naturlig å spørre seg om hvor grensen går.

Som Goubo understreker later det til å være bred enighet blant dem som driver med voksenmods om en ting – ingen barneporno. Skyrim har som kjent mange barn, og det er mange modifikasjoner som legger til nye barneraser, lar deg spille som barn, og gjør at barn kan dø og generelt oppfører seg som voksne. Like fullt er det nulltoleranse for modifikasjoner som involverer sex med barn. Moddene som gjør befolkningen i Skyrim nakne lar barna beholde undertøyet på, og sexanimasjoner starter ikke dersom barn er involvert. Ikke bare lages moddene uten støtte for barnefigurene, men det legges inn aktive sperrer for å hindre at barn kan involveres.

Noen av modutviklerne får også kommentarer fra publikum som uttrykker misnøye med en del av tematikken. Utvikleren av Immersive Sex Slaves skriver på Nexusmods.com: «Jeg er ikke interessert i å høre dine meninger om slaveri. Har du et problem med slaverikonseptet kan du ta det opp med Bethesda. Det er de som først introduserte dette temaet i Elder Scrolls-serien, sammen med kannibalisme, rusavhengighet og en rekke andre tema som kan være støtende.»

– Jeg antar at innen fem minutter så er en nakenmod på plass

I tillegg til Skyrim er det to andre spill som har en stor mengde voksenmodder – Fallout 3 og Fallout: New Vegas. Chris Avellone har arbeidet på en rekke rollespill inkludert Fallout: New Vegas, og er kjent for å støtte opp om fanprosjekter rundt spillene han lager. Han er ikke overraskende generelt positiv til modifisering av spill.

– Når et spill er sluppet føler jeg ikke lenger at jeg «eier» spillet, eller at det er «mitt». Jeg er som regel veldig nysgjerrig på å se hva folk kan utvikle og hvordan de opplever universet gjennom deres øyne. Noen ganger kommer de opp med mye bedre design enn utviklerne klarer å finne på.

Chris Avellone er kreativ regissør i Obsidian Entertainment og har stått bak utviklingen av blant annet Fallout: New Vegas, Neverwinter Nights 2, og Planescape: Torment. Her avbildet på innspilling av den fanproduserte nettserien Fallout: Nuka Break. (Bilde: Facebook.com).

Avellone trekker frem modder som gir spilleren egne baser i Fallout: New Vegas, og bedre kunstig intelligens i Neverwinter Nights 2 som eksempler. Han mener også at modding er den beste måten for utviklerspirer til å få erfaring med å arbeide med et komplekst system. På denne måten får man konstant tilbakemelding fra andre spillere på arbeidet man har gjort, og kan etterhvert få seg en jobb i spillbransjen.

Han sier at Obsidian alltid ser svært positivt på det om en jobbsøker kan vise til at de har drevet med modding på fritiden sin. Modifikasjoner med seksuelt innhold bekymrer ham ikke nevneverdig.

– Jeg bryr meg ikke om det. Jeg regner i grunn med at fem minutter etter at moddeverktøyene er gjort tilgjengelige så er en nakenmod oppe og går.

– Når det gjelder tema som slaveri og prostitusjon så er dette noe som alltid har vært en del av kulturen i Fallout-verdenen. Personlig mener jeg at ingen tema skal være utelukket, men jeg bryr meg om hvordan man behandler de forskjellige temaene. For eksempel synes jeg det var positivt at vi i Fallout: New Vegas hadde kjønnslikhet for prostitusjon.

Avellone trekker også frem måten slaverikulturen i Fallout 2 utviklet seg i sammenheng med rusmisbruk som satte det hele i et tankevekkende perspektiv, og mener at det faktum at det fikk lov å eksistere stiller interessante spørsmål om den post-apokalyptiske verdenen spilleren er i. Han tar seg tid til å spille mange brukerlagde modifikasjoner, og setter stor pris på den kreativiteten som vises.

– Jeg elsker de fleste, om ikke alle, basemoddene til Fallout: New Vegas. Folk fant fantastiske måter å sette opp akvarier på, utstillingsdukker til å vise frem rustninger, og skikkelig kule våpenskap. Jeg digger også små modder som gjør kosmetiske endringer som vi selv har tenkt på når vi spilte det ferdige spillet.

Han ser generelt på modding som et stort gode, og ønsker ikke på noen måte å legge kjepper i hjulet for noen, ei heller ikke de som lager såkalte voksenmodder.

– Moddeverktøy er laget for at folk skal kunne lage de modifikasjoner eller legge til den typen innhold de selv har lyst til. Jeg mener at utviklere bør ha mulighet til å uttrykke at det er enkelte ting de ikke setter pris på, men jeg synes ikke de skal være moralens voktere og sensurere moddene.

– Dersom noen ønsker å lage nakenmodder så er det helt greit. Jeg har ingen innvendinger på hvordan moddere uttrykker sin kreativitet, så lenge de selv er villig til å stå for det de lager og motta de tilbakemeldingene de får fra spillere.

– Kan oppfattes som spekulativt og uheldig

Kristine Jørgensen er spillforsker og førsteamanuensis ved Universitetet i Bergen. Hun mener det er naturlig å likestille dataspill med andre medier hva gjelder ytringsfrihet og innhold.

Kristine Jørgensen forsker på dataspill og er førsteamanuensis ved Universitetet i Bergen.

– Dersom det var spillutvikleren selv som stod bak slikt innhold kunne man beskyldt det for å være spekulativt og smakløst. Siden dette ikke er tilfellet stiller det seg i et annet lys. Det faktum at det går an å lage slike modifiseringer har jeg i ytringsfrihetens navn ikke noe problem med.

– Man kan hevde at det er uheldig at utvikleren ikke har mulighetene til å kontrollere hvilke typer innhold som skapes av en tredjepart til deres spill, men det har jo alltid vært slik med kreative produkter. De får sitt eget liv med det samme det offentliggjøres. Dette kan jo sees som en parallell til fan-fiction av den mer seksuelle typen, noe som i dag så vidt jeg vet ses på som et kuriosa, men ikke et reelt problem med tanke på opphavsrettigheter.

Flere av disse modifikasjonene viser en sterk forakt for andres liv, og selv om det er en dreining mot nedverdigelse av kvinner påpeker Jørgensen at mange av disse moddene er kjønnsnøytrale. Hun vil heller ikke påstå at innholdet i seg selv er holdningsdannende.

– Det er ikke tvil om at dette er en type innhold som for mange oppfattes som spekulativt og uheldig. Jeg er usikker på om slike mods vil skape holdningsendringer, men det er kanskje grunn til å stille spørsmål ved holdningene som ligger til grunn for å lage og bruke slike mods. Det er imidlertid ikke noe som gjør spillet i seg selv problematisk.

Hun påpeker også at spillet allerede i sin originale, umodifiserte versjon har 18-årsgrense og regnes som underholdning for voksne. Samtidig må moddene søkes opp og installeres, så sjansen for at noen utenforstående skulle snuble over innholdet er forsvinnende liten. Modifisering mener hun i utgangspunktet er positivt.

– Det er mye positivt med eksistensen og muligheten for modifisering generelt både når det gjelder kreativitet og ytringsfrihet. Jeg er positiv til voksent og vanskelig innhold i spill, men akkurat denne typen mods virker ikke å være kontekstualisert i fiksjonen forøvrig, og gir derfor meg et inntrykk av å være spekulativt. Hadde handlingene vært kontekstualisert og gitt rom for refleksjon mener jeg at det ville gitt et annet inntrykk.

Skaperne ser mellom fingrene

Bethesda er veldig klar over hvilke modifikasjoner som eksisterer, men ønsker ikke å legge seg opp i hva brukerne velger å gjøre med deres produkt. Den eneste begrensningen de setter er muligheten for å reklamere og omtale modder med vokseninnhold på det offisielle Elder Scrolls-forumet. Deres eget regelverk er en anerkjennelse av at spillet deres brukes til vokseninnhold.

På forumet deres kan vi blant annet lese: «Nylig har det vært mange modifikasjoner med vokseninnhold som har dukket opp, og mange som åpenbart forsøker å tøye grensene til hva som er akseptabelt. Vi har ingen ønsker om å være politi og legge begrensninger på moddene dere lager på deres egen fritid. Like fullt er det ikke lov å reklamere for modder med vokseninnhold her på forumet.»

Med andre ord er det fritt frem til å lage nær sagt hva slags type innhold man skulle ønske. Er det bra at Bethesda har en så avslappet holdning til slike modder? Hva tenker du om vokseninnhold i spill?

Siste fra forsiden