Intervju Vampyr

(Bilde: Dontnod Entertainment)

– Veien til helvete kan enten være rask eller treg

Legen Jonathan Reid slites mellom moral og vampyriske instinkter i Vampyr.

LOS ANGELES (Gamer.no): Etter å ha lekt seg i en futuristisk science fiction-verden og høstet lovord for sin framstilling av amerikanske tenåringer, er franske Dontnod Entertainment i gang med sitt tredje spill. Action-rollespillet Vampyr kan fra utsiden av virke fullstendig annerledes enn hva utvikleren har gjort tidligere, men selv mener de at det er flere likheter enn man skulle tro.

– Vi fokuserer alltid på å fortelle historier med sterke rollefigurer, valg spilleren må ta og konsekvensene av de valget. Det eneste som er annerledes er innpakningen, mener Stéphane Beauverger, spillets hovedforfatter.

– Det første spillet vårt handlet om ny teknologi og hvordan mennesker hanskes med den. Life is Strange var mer som en indie-film om hvordan tenåringer takler det å skulle bli voksen. Denne gangen går vi tilbake til spørsmål om menneskers dualitet og forsøker å stille til lys hvordan spillerne gjør spesifikke valg.

F.v.: Grégory Szucs og Stéphane Bauverger.
F.v.: Grégory Szucs og Stéphane Bauverger. Bilde: Jens Erik Vaaler/Gamer.no

– Vi utforsker de samme tingene vi alltid har gjort: Vanskelige valg og tøffe dilemmaer. Settingen og spillet er en måte å gjøre det på nye måter, supplerer Grégory Szucs, kunstsjef hos Dontnod.

Større enn før

Vampyr forteller historien om Jonathan Reid, en britisk lege som våkner til live igjen etter å ha blitt bitt av en vampyr. Som ung vampyr sliter han fortsatt med et menneskelig moralt kompass, og drives mellom den hippokratiske eden han av avga da han ble lege med en trang etter å drikke blod. Han blir fast bestemt på å finne en kur for sin nye tilstand, samt på å finne opprinnelsen til vampyrene generelt. 

Dontnod har for første gang skapt en semi-åpen verden for Vampyr. Historien foregår i London på begynnelsen av 1900-tallet. Spanskesyken herjer gjennom byen og hundrevis av mennesker dør av sykdom hver uke. De ulike bydelene fungerer som knutepunkter og Jonathans vampyrkrefter lar ham forsere de fleste hindringer uten store problemer.

– Omfanget av spillet er mye større enn det vi har gjort før. Det vil være mer å se i Vampyr når det gjelder rom, bare med en annerledes oppbygging. Byen er din å utforske som du vil, og som vampyr kan du komme deg steder som ellers er vanskelig å nå, forteller Grégory Szucs.

Å drepe eller ikke drepe

Jonathans nyvunne vampyrisme gjør ham sterkere og hurtigere enn vanlige mennesker, men uten blod vil han fortsatt være en ganske svak vampyr. Spillverdenen er befolket av mennesker som gjør sitt beste for å leve livet under spanskesyken, og disse kan bli spist av Jonathan eller andre vampyrer. Blod som har blitt innhøstet fra disse uskyldige menneskene vil drastisk øke styrken hans, samtidig som det åpner for at større trusler kan åpenbare seg i Londons trange gater.

Jonathon slites mellom moral og instinkter.
Jonathon slites mellom moral og instinkter. Bilde: Dontnod Entertainment

– Hvis du dreper mange vil du slite med nye problemer fordi du har drept så mange mennesker. Slåssing vil kanskje føles lettere, og du har sterkere krefter enn før, men truslene vil definitivt virke enda sterkere igjen, forteller Szucs.

Handler alle de moralske valgene om å drepe eller ikke?

– Det er det som vil være det viktigste i spillet: Du må drepe for å få blod, du trenger blod, spørsmålet er hvem du dreper, for det finnes ingen åpenbare valg. Hvis vi befolket spillverdenen med dårlige rollefigurer finnes det ingen moralske valg i spillet lenger, men det fantastiske med det er at mennesker utelukkende består av gråsoner. Så folk velger selv hvem de dreper etter sin egen moral, sier Beauverger.

– Hvordan blir jeg straffet hvis jeg ikke dreper noen?

– Hvis du ikke dreper vil du ikke få så mange erfaringspoeng og Jonathan blir ikke spesielt sterk. Da blir det vanskeligere for deg å møte farer som vampyrjegere eller andre vampyrer.

– Spillet er ikke delt inn i gode eller dårlige valg, påpeker Szucs. 

– Når du er på vei nedover mot helvete kan du velge å gjøre det raskt eller tregt. Hvordan du rasjonaliserer det er opp til deg.

– Jeg må legge til noe som er veldig viktig for oss: Du kan kun få dårlig karma. Det finnes ingen måte for Jonathan å oppnå en form for frelse. Alt går bare nedover, avrunder Beauverger.

London var komplett kaos under spanskesyken.
London var komplett kaos under spanskesyken. Bilde: Dontnod Entertainment

Ingen glitring her

Vampyrer har blitt fremstilt på ulikt vis i en årrekke, så gjengen i Dontnod har kunnet velge og vrake i hvilke deler av mytologien de skal ha med i spillet sitt. Fordi historien delvis handler om å oppdage vampyrenes opprinnelse, har de forsøkt å tenke godt gjennom grunnlaget for aspektene de har valgt å ta med.

– Vi måtte stille oss selv en del spørsmål under utviklingen. Kan Jonathan for eksempel bli sett på et bilde eller i et speil? Ja, fordi han har en kropp. Vampyrer er ikke spøkelser. Men han må bli invitert inn i et hus for å få lov til å komme inn. Vi synes det er interessant å tvinge spilleren til å finne måter å bli invitert inn i hjemmene til deler av persongalleriet. Vi måtte også ta stilling til om han blir såret av kors og hvitløk. Dette må du oppdage selv, sier Beauverger.

Så reglene er ikke innlysende fra begynnelsen av?

Forvent at store deler av spillet foregår om natten.
Forvent at store deler av spillet foregår om natten. Bilde: Dontnod Entertainment

– Jonathan er helt ny på dette her og må oppdage reglene selv, supplerer Szucs.

Bloodborne-light

Vampyrjegere, andre vampyrer og eventuelle monstre som lurer i mørket vil være den største trusselen mot Jonathans eksistens. En gyllen regel for alle spillere blir å alltid holde seg til skyggene og opprettholde skalkeskjulet som en menneskelig lege. Vampyrjegerne har brukt årevis på å studere vampyrer og observere hvordan de fungerer og hvilke styrker og svakheter de har. Dontnod har forsøkt å videreutvikle seg etter Remember Me og legger til noen taktiske elementer i Vampyrs kampsystem.

– Timing og posisjonering må for eksempel bli tatt høyde for når du slåss. Du har også mange ulike våpen og vampyrevner du kan bruke i kamp. Samtidig vil ulike fiender utgjøre ulike typer trusler, så du må takle dem på forskjellige måter, forklarer Grégory Szucs.

– Basert på hva jeg har sett av spillet virker kampsystemet som en lettere utgave av det vi har sett i Bloodborne og Souls-spillene?

Blod er den beste måten å øke styrken sin.
Blod er den beste måten å øke styrken sin. Bilde: Dontnod Entertainment

– Noe av det grunnleggende er hentet derfra, ja, men du kommer ikke til å bli straffet like hardt når du feiler. Du skal få lov til å føle deg som en mektig vampyr når du slåss.

Hvis du klarer det kan du stort sett unngå konfrontasjoner med både jegere og andre vampyrer. Muligheten for å være en nesten komplett pasifist er tilgjengelig for de som vil. Innimellom må du likevel slåss.

– Hvis det er knyttet til hovedhistorien må du møte noen hovedpersoner eller -vesener du ikke kan unngå. Men ellers kan du bruke kreftene dine til å klatre til høyere deler av byen og unngå faren. Vi har ingen snikemekanismer i spillet, men hvis du er lur nok kan du unngå å kjempe, sier Beauverger.

– Spillverdenen eksisterer utenfor det du gjør, så du kan alltids ta en omvei, avslutter Szucs.

Vampyr lanseres i løpet av 2017 til PlayStation 4, Windows og Xbox One.

Er du gira på mer E3-stoff?
Du finner alle nyhetene og inntrykkene fra årets messe på våre E3-sider »

Vampyr PS4

Vampyr Windows

Vampyr XOne

Vampyr PS4 PS4 Windows XOne

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 2017
  • Plattform: PlayStation 4
  • Utgiver: Focus Home Interactive
  • Utvikler: DONTNOD Entertainment

Vampyr Windows Windows PS4 XOne

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 2017
  • Plattform: Windows
  • Utgiver: Focus Home Interactive
  • Utvikler: DONTNOD Entertainment

Vampyr XOne XOne PS4 Windows

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 2017
  • Plattform: Xbox One
  • Utgiver: Focus Home Interactive
  • Utvikler: DONTNOD Entertainment

Kommentarer (4)

Forsiden akkurat nå

Til toppen