Intervju World of Tanks – Per Grip «Yzne» Lindén

(Bilde: Wargaming.net, Kristian Aasgård, Gamer.no)

«Yzne» sikret Skandinavias ære i verdensmesterskapet

Norge var dårlig representert under årets verdensmesterskap i World of Tanks.

Wildcard-laget Kazna Kru gjorde en god jobb under årets verdensmesterskap i World of Tanks - The Grand Finals. Etter en solid åpning holdt det imidlertid ikke helt inn, og laget tapte til slutt mot fjorårets mestere NaVi i bronsefinalen. Nordmenn var det dårlig med i årets mesterskap, men vårt naboland i øst, Sverige, hadde en representant i Kazna Kru, Per Grip «Yzne» Lindén.

Per er 27 år, og karrieren startet med Counter-Strike 1.5 før fokuset ble flyttet over til World of Tanks.

– Jeg liker alle typer spill og jeg har alltid vært konkurranseorientert i spillingen min. Uansett om det er små turneringer mot venner eller store verdensomspennende turneringer.

Tidligere spilte han to sesonger for TCM, men etter at laget ikke klarte å kvalifisere seg til de regionale finalene i sesong 5 begynte jakten etter et nytt lag.

Per Grip «Yzne» Lindén.
Per Grip «Yzne» Lindén. Bilde: Kristian Aasgård, Gamer.no

– Jeg ble overrasket over at tre lag ville ha meg med, WUSA, Penta og Kazna. Heldigvis klarte alle tre å nå de regionale finalene, så jeg dro til Bulgaria med tre av mine venner fra TCM: UrallFish, K4rvi og DerZernicther. Det var en perfekt mulighet til å se de tre lagene og å snakke med dem. Kazna endte opp med å vinne den regionale finalen, og jeg klarte ikke motstå fristelsen til å spille med dem. Uralfish ble også med i Kazna, mens K4rvi og DerZernicther endte opp i WUSA.

Kazna spilte godt i The Grand Finals, og Per er nok ikke den eneste som gjerne skulle sett dem enda høyere på resultatlisten.

– Jeg er glad og stolt over en fjerdeplass i en verdensomspennende turnering, men jeg og laget vet og tilhengerne våre fikk se at vi kunne ha kjempet om førsteplassen.

Spillet er mye raskere nå enn i fjor

Regelendringer etter fjorårets turnering førte til betydelig høyere tempo i år. Kamper som tidligere ofte endte i uavgjort og lite action var nå ofte over på et par minutter.

– Jeg elsker det raskere spillet. Før kunne et godt lag bestå av én god spiller som leste slaget og fortalte de andre hva de skulle gjøre. Hvis du hadde ok spillere med deg kunne du da kjempe om topplasseringer. Nå må alle spillerne tenke fort, reagere fort og ta konkrete avgjørelser og være enda bedre samordnet enn tidligere.

Den siste kampen til Kazna Kru.

Ryktene ville ha det til at spillet nå er så raskt at selv proffene bruker autoaim, et system som holder siktet låst på fiendens stridsvogn. Det kan Per bekrefte.

– Det stemmer det, jeg bruker det noen ganger jeg også. Wargaming forbedret det siktet for en stund siden, slik at det nå sikter lavere enn tidligere. Nå er det et godt hjelpemiddel. Regelverket er under stadig utvikling, noe Wargamings e-sportsdirektør Mohamed «Mo» Fadl også var åpen om sist vi snakket med ham. De beste lagene bidrar med innspill, og Per har også noen tanker rundt hvordan World of Tanks kan bli enda bedre som e-sport.

– Fjern autoaim i konkurranser, det ville belønne de bedre spillerne og gi oss bedre rom til å forbedre oss. Dette vil igjen forbedre spillet. Det bør også introduseres flere brett, men uten at de mest populære brettene forsvinner. Når nye stridsvogner introduseres er det nok også en god idé å gjøre det ved begynnelsen av en sesong, ikke midt i.

Tror østlige lag kommer mer på banen

– Østlige lag har dominert World of Tanks i lang tid, tror du det er i ferd med å endres?

– Ja, det tror jeg. Vestlige lag har hengt litt etter hele tiden, men med de nye regelendringene kreves det mer ferdigheter av spillerne i laget. Ikke bare fem av dem heller, nå må alle syv bidra. Vestlige lag har tatt igjen forspranget når det gjelder ferdigheter og er like dedikerte som de østlige lagene. Kazna Kru er et perfekt eksempel på det. Det er stadig enkelte som hevder at World of Tanks ikke er en skikkelig e-sport. Noe henger nok igjen fra den tiden hvor den beste ammunisjonen i spillet kostet ekte penger, men det uvante spillformatet er nok også noe av årsaken.

World of Tanks har utviklet seg mye de siste årene.
World of Tanks har utviklet seg mye de siste årene. Bilde: Wargaming.net

– Jeg kunne forstå det da det var et så tregt spill, men nå må alt skje mye raskere, reaksjonene må være på topp og hele laget må yte sitt beste. Alle syv må levere. Jeg skulle gjerne invitert kritikere for å se eller prøve selv.

– Du må ha forståelse for situasjonene som oppstår, tenke strategisk, ha taktisk kunnskap, godt sikte, kunnskap om alle stridsvognene du kjører eller møter og selvfølgelig alle små triks man kan gjøre. World of Tanks har en lang lærekurve, det tar tid å utvikle ferdigheter og finesse. Det samme gjelder her som i all annen e-sport, man må aldri bli fornøyd og alltid forsøke å forbedre eget eller lagets spill.

Noen tips

– Har du noen tips til leserne våre som vil bli bedre spillere?

– Se på streams av de profesjonelle spillerne så du kan lære hvordan du bør bevege deg og skyte. Når du spiller alene må du prøve å se feilene du gjør, slik at du kan lære av dem og få øvelse med strategisk og taktisk tankegang.

Antallet stridsvogner tilgjengelig i spillet er massivt, men det er et nokså beskjedent utvalg som benyttes i stor stil i konkurranser. Spesielt er raske stridsvogner som kan gjøre mye skade på kort tid populære, men Per har sine favoritter som alle andre.

– Innen e-sport er favorittene T54 Lightweight, M41 Bulldog og AMX 50 100. Den jeg liker minst er T69.

Wargaming har troa på at spillet kan ta mer av som e-sport.
World of Tanks har aldri fungert bedre som e-sport »

Kommentarer (1)

Forsiden akkurat nå

Til toppen