Intervju

– Zombier er upopulært i Japan

Dead Rising-skaper Keiji Inafune snakker med Gamer.no om Capcoms fremtid.

1: Side 1
2: Side 2

Med en smittet, fire år gammel datter i fokus er det klart at mer er på spill for stuntmann Chuck Green enn det var for breiale, fotojournalist Frank West. Imidlertid kan Inafune-san forsikre oss om at Dead Rising 2 ikke dermed inneholder mindre Shaun of the Dead- eller Zombieland-aktig svart humor. Snarere tvert imot.

Lekne zombier

– Hva vil du si er det mest interessante med Dead Rising-spillene? At de bytter ut de dystopiske assosiasjonene til apokalypsen med mer humoristiske?

«OK, jeg tar på denne kjolen, så lenge du IKKE tagger meg på Facebook!»

– Det mest interessante aspektet ved zombier er at de er dumme. Jeg mener derfor mange filmskapere og spillutviklere ikke utnytter det største potensialet til zombiene: Mulighetene for komikk, svarer Inafune-san.

Han fortsetter:

– Noen sier at Dead Rising er terapautisk – en måte for dem å lufte aggresjonen sin, men for meg handler det like mye om de morbide muligheten til å være kreativ og leken. Så klart er det voldelig. Men humoren er likevel sjelden langt unna, og i og med at zombiene allerede er døde er voldeligheten derfor ganske uskyldig.

– Dead Rising-spillene er mye mer en hyllest til de originale, populærkulturelle zombieskikkelsene i Dawn of the Dead eller Evil Dead enn standard overlevelsesskrekk: (U)dødelig, komisk underholdning der zombiene er mer til å leke med enn å frykte. Spillmekanismene i Dead Rising-spillene er derfor bygd opp rundt det faktum at fienden er svært lite intelligent. Selvfølgelig kan det bli intenst, men zombier er først skremmende når de opptrer i store mengder. Hver for seg er de slettes ikke noe å være redd for.

I et mulig stikk til Left 4 Dead-spillene legger Inafune-san til:

– Personlig mener jeg zombier som løper ikke er ekte zombier.

Chuck Green var bygdas mest populære mann. Alle ville ha en bit av han.

Upopulært i Japan

– Siden det første Dead Rising-spille ble utviklet i zombiespillenes definitive vugge, hvorfor valgte du å la oppfølgeren bli utviklet utenfor Japan? Følte du at det var noe som manglet i forgjengeren?

– Dead Rising var vanskelig å gjøre i Japan fordi zombier ikke er en særlig godt likt del av populærkulturen her. For eksempel har jeg har gått kjempelenge og ventet på at filmer som 28 Days Later eller tegneserien The Walking Dead skal bli oversatt til japansk, men det skjer i snilefart om det skjer i det hele tatt.

Les også
Anmeldelse: Dead Rising 2: Case Zero

Vent. Hørte vi riktig? Zombier ikke populært i Japan? Hva med Resident Evil-serien? Jeg ber Inafune-san greie ut om dette for undertegnede ganske foruroligende faktum:

– Resident Evil var for japanere først og fremst et «survival horror»-spill der zombier bare inntok én rolle blant flere andre. Samme med Onimusha og Oda Nobunagas vandøde demoner. Det er et samuraispill mer enn et zombiespill.

– For japanere er zombier bare relatert til sykdom. De klarer ikke se potensialet for sort humor slik det portretteres i George A. Romeros filmer. Jeg gjør det! Jeg fikk skrekkfilmer og zombiefilmer inn med morsmelka og er kanskje hva du vil kalle en «zombie-otaku», men jeg er del av en ganske liten minoritet, sier Inafune-san og fortsetter:

La oss se hva dere zombie-jævler kan gjøre.

– Det var også mye av grunnen til at det var naturlig å flytte spillproduksjonen av oppfølgeren til utlandet og utviklerstudioet Blue Castle i Canada, der zombier er en mye større del av populærkulturen og der de blir forstått ikke utelukkende i sykelig og apokalyptisk sammenheng.

Red Dead Rising

På spørsmålet om det er et spesielt spill lansert i vesten som Inafune-san kunne tenkt seg å ha stått bak, er svaret kjapt og kontant:

– Red Dead Redemption!

Capcom hadde på et tidspunkt produsentansvaret for originale Red Dead Revolver, og Inafune-san blir blank i øynene av å tenke på at de kunne ha hatt årets mestselgende spill i stallen sin. For øvrig er det nettopp Capcom som står for distribusjonen av Red Dead Redemption i Japan.

– Jeg er stor fan av Rockstar og hva de klarer å produsere. Når du tar på deg et slikt gigantisk arbeid er det mange risikoer knyttet til utkommet. Budsjettmessig er det ikke mange som har like store baller. Men den positive baksiden til er at du får muligheten til å lage et spill med ekstremt mange og gjennomførte detaljer. Jeg tror de skjøt gullfuglen ved å bruke ville vesten som setting. Det er ikke mange som har satset på denne ideen og truffet blink, og spillet er et friskt pust i et landskap dominert av sci-fi og fantasy.

Inafune-san håper å utfordre vestlig dominans og lage like bra spill som Red Dead Redemption.

Er det dermed en utilsiktet tilfeldighet at Red Dead Redemption snart kommer med en egen zombieutvidelse? Inafune-san tar en pause, humrer litt og sier:

– Det må du nesten spørre Rockstar om. Selv er jeg bare glad for å ri rundt og se på landskapet.

Hvis Inafunes ærefrykt for Rockstars westerneventyr skulle kunne være en pekepinne, disker muligens Capcom opp med sitt eget spill satt til denne ikoniske 1800-tallssettingen når de avslører sine nye prosjekter under Tokyo Game Show denne uka. Sukiyaki Western Django i spillversjon, kanskje? Hvem vet, regissør Takashi Miike har allerede gjort sitt inntog i videospillenes verden.

Og selv om ingenting håndfast er lagt på bordet angående en eventuell fortsettelse på Chris Redfield eller Leon Kennedys zombie-eskapader-som-egentlig-ikke-er-zombie-eskapader, smiles det bare lurt når spørsmålet om Resident Evil 6 henger i lufta. Zombier eller ei.

1: Side 1
2: Side 2

Siste fra forsiden