Intervju

Intervju med Innerloop - Del 2

Etter 2 års hardt arbeid ser nå Innerloop seg endelig ferdig med utviklingen av Project IGI 2: Cover Strike, oppfølgeren til det kritikerroste spillet fra 2001. Spillet er nå endelig sendt til England for godkjenning hos Codemasters, og det meste ser nå ut til å være i rute i forhold til lanseringen 14. februar.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4

Gamer.no: Et spørsmål du ikke ville svare på tidligere på telefon. Er det noen flere oppfølgere planlagt nå?

Henning Rokling: Det kan jeg ikke kommentere. Vi har ikke planlagt noe enda, men vi har lyst, og syder av energi. Noe av cluet er at det er mange forskjellige måter å gjøre det på. Vi må bestemme oss for hvilken vei vi vil gå. Vi kan velge å gå mer på multiplayer, og satse mer på den biten. Kanskje vi ønsker å satse på et spill som kun er multiplayer. Eller vi kan satse bare på singleplayer. Vi kan prøve på konsoll osv. Det er mange retninger dette kan gå.

Gamer.no: Nå har dere jobbet bare med IGI-serien en god stund, og ikke noe mer med flyspill. Har dere noen planer om flere flyspill i framtiden?

Henning Rokling: Det er ingen konkrete planer om flyspill akkurat nå. Vi begynte faktisk å jobbe på en utvidelsespakke til Joint Strike Fighter (JSF) rett etter lansering. Vi var kommet omtrent halvveis, men så skrinla vi det fordi vi fant ut at det ikke var nok penger i det. Synd egentlig, for det er mange her som liker flyspill og kunne tenke seg å gå i den retningen

Gamer.no: Hvor mange av de som er her nå var med å lage JSF i sin tid?

Henning Rokling: Det er ikke så mange igjen av de som laget JSF. Det er vel bare to av oss tror jeg. Den gang var vi tross alt et veldig lite team også. Flyspill/simulatorer har blitt enda mer avanserte, og jeg tror ikke at vår grafikkteknologi ville egnet seg til flyspill nå, selv om den har blitt videreutviklet fra en flysimulator. Vi måtte nok lage en ny motor bare for det. Det er en veldig spennende sjanger, og veldig morsomt å lage. Veldig tilfredsstillende på mange måter, men det som er den harde sannheten er at det er ikke så mye penger i det. Det er vanskelig å tjene penger på flysimulatorer. Akkurat i det vi kom med JSF, traff den flysim-bransjen eller flysim-nisjen en slags vegg. Det ble veldig mange produkter på veldig kort tid. De store salgstallene man hadde sett i 1994 kom ikke tilbake. EF2000 som kom fra DID rundt 1993-94 solgte stort, og Flight Unlimited solgte også svært bra. Men plutselig begynte det å gå nedover. Det ble overetablering i den nisjen. For mange spill. Mange av dem var skikkelig dårlige også, det var det verste, men de solgte jo godt og tok markedsandeler. Derfor bestemte vi oss for å trekke oss ut av det. Det er mulig å gjøre en bra business i flysimulatorer, men da må man tenke på en litt annen måte enn den gangen. I dag tror jeg ikke du finner så mange utgivere som er villige til å satse nok penger til at det skal gå. Man er nødt til å ha i alle fall 20-30 mill. for å gå inn i den nisjen igjen. Har man først det kan man nok få noen stordriftsfordeler av å lisensiere biter av teknologier osv. Jeg har ikke brukt mye tid til å tenke på det dessverre, men jeg må si at jeg har litt lyst til å gjøre det.

Gamer.no: Til slutt. Er det noe du vil si til leserne våre?

Henning Rokling: Alle burde prøve spillet ordentlig, og se om de liker det. Prøv i alle fall demoene for å se om det fungerer for deg, og om det fungerer på maskinen din. Gjør det det, bør du kjøpe det!

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4

Siste fra forsiden