Intervju

Intervju med Introversion Software om Uplink

Vi har tidligere anmeldt spillet Uplink - en enestående tittel på mange områder. Det åpenbare faktum at det ikke finnes noen lignende titler på markedet i dag, gjør tittelen unik. Spillet utmerker seg i tillegg fordi det kun kan kjøpes på Internett, men mye skjuler seg under skallet. Vi har tatt en prat med Chris Delay, hovedutvikleren av Uplink hos Introversion Software.

Side 1
Side 2

Gamer.no: Hvordan vil du beskrive Uplink til noen som aldri har hørt om det?

Delay: Det er som filmen Sneakers - du skal hacke inn deg inn i datamaskiner. Det er et spill for det tenkende menneske.

Gamer.no: Hvor lenge har Uplink vært i utvikling?

Delay: I godt over to år nå. Jeg begynte på det i mai 1999. Det er lenge siden.

Gamer.no: I hvilken grad er spillet basert på den virkelige verden?

Delay: Veldig lite. Den virkelige verden er kjedelig ;)

Gamer.no: Kan du bli en hacker av å spille Uplink?

Delay: Nei. Det tviler jeg sterkt på. Uplink er altfor langt fra den virkelige verden til å gi deg virkelig kunnskap om hacking.

Gamer.no: Bedrev dere mye research før spillet ble lansert?

Delay: Nei, ikke egentlig. Jeg leste mange bøker om hacking og så masse filmer under utviklingen av spillet, men det var ikke egentlig så mye planlegging av den typen på noe tidspunkt. Det var bare noe jeg var interessert i.

Gamer.no: Hva er deres egne opplevelser med hacking?

Delay: Ikke så mye som du kanskje tror. Vi prøvde oss litt frem mens vi studerte, men aldri noe ulovlig. For å være ærlig, hacking er ikke spesielt interessant å drive på med. Å lage spill er mye morsommere.

Gamer.no: Hva var de største problemene dere støtte på under utviklingen av Uplink?

Å finne ut hvordan vi skulle unngå å gjøre spillet drepende kjedelig. De tidlige versjonene av spillet følger med på bonus disken, og måten du spiller de på er rimelig omstendelig. Det var åpenbart den største utfordringen, og den var til stede under hele prosjektets levetid.

Les også
Anmeldelse:

Gamer.no: Vi har hørt snakk om Uplink: Online? Hva er deres fremtidsplaner?

Delay: Vi har ikke bestemt noe som helst, og vi stresser heller ikke. Alt avhenger av hva som skjer med Uplink. Akkurat nå konsentrerer vi oss om noen patcher til spillet som legger til nye element til spillet og fikser noen bugs, og vi har ikke tenkt særlig lengre enn det. Uplink: Online er aktuelt som vårt neste prosjekt, og vi har en annen ide som vi leker med i tillegg. Hvem vet?

Gamer.no: Har dere noen planer om å selge Uplink gjennom vanlige butikker?

Delay: Nok en gang, vi har ikke bestemt oss. Vi kan ikke utelukke noe som helst på dette stadiet.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden