Intervju

Intervju med Oleg Yavorsky om S.T.A.L.K.E.R.

Som første medie i Norge har Gamer.no fått et eksklusivt intervju med Oleg Yavorsky, PR-ansvarlig for GSC Game Studios, om spillet mange venter på: S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl.

1: side1
Side 2
Side 3

For enspillerdelen, hvor lang tid tar det omtrent å fullføre for en gjennomsnittlig gamer?

- En rask tur i "The Zone" burde ikke ta mindre enn 30 timer. Tiden vil selvfølgelig avhenge av en rekke faktorer. Det er et enormt spillområde, cirka 30 kvadratkilometer, fullt av skjulte farer og handlinger som ikke er skriptet på forhånd. Spillverdenen i seg selv endrer seg hele tiden. Bortsett fra dag- og nattsykluser som vil påvirke hva spilleren vil møte på, som foreksempel nattaktive monstre, har hvert område utslipp av dødelige radioaktive energifelt som kan gjøre at et spillområde kan endre seg når spilleren kommer tilbake neste gang. Derfor vil det være interessant å utforske områder du har tidligere sprunget gjennom, noe som vil øke spilletiden betraktelig.

Med all den konkurransen flerspillerspill møter i dag, hvordan vil S.T.A.L.K.E.R. være annerledes?

- Selv om vi fokuserer på å lage et flott enspillerspill, vil vi sørge for at flerspillerdelen av S.T.A.L.K.E.R. vil være en flott opplevelse det óg. I studioet vårt har vi flere profesjonelle Counter-Strike- og Quake-spillere (de spiller som GSC.Pro-Team) som hjelper til med balanseringen og utformingen av flerspillerdelen i S.T.A.L.K.E.R. Det vil være mulighet for opptil 32 spillere over LAN eller Internett. Vi kommer ha de vanlige modusene for flerspillere som "Deathmatch", "Capture the Flag" samt et par andre originale moduser når spillet slippes.

Hvor stor frihet og gjenspillingsverdi kan man forvente av S.T.A.L.K.E.R.?

- Frihet og gjenspilling er en av hovedelementene ved spillet, og det er der vi håper å skille oss fra de andre. Som jeg nevnte tidligere, spilleren trenger ikke fullføre nivåer fra punkt a til punkt b, det er ingen korridorsystemer. Alt i alt er det en veldig åpen verden å spille i. Spillerne kan velge å påta seg oppdrag som hører til historien, eller en mengde tilfeldige oppdrag, men står likevel fritt til å velge hvilken rekkefølge han vil fullføre dem i. I hovedsak er spillgangen basert på "frihet ved valg". Når vi er inne på det med gjenspilling, som jeg og nevnte tidligere, er det flere måter å fullføre spillet på, noe som gir en annerledes sluttsekvens (vi regner med 8 eller flere slutter).

- Alle disse sluttene avhenger i stor grad hvordan spilleren spilte gjennom spillet, hvor mye informasjon som var samlet sammen, og hvordan spilleren har oppført seg i forhold til de andre i "The Zone". Når man regner med alle de hendelsene som kan skje i spillverdenen, hvor alle karakterer, monstre og dyr følger sine egne instinkter, andre stalkere prøver å fullføre det spilleren holder på med, dynamiske dag- og nattsykluser, farlige energifelter som endrer lokasjon og intensitet, så legger vi opp til at spillet aldri vil by på samme utfordring to ganger. Dette gir en unik personlig opplevelse av spillet og legger opp til et stort ønske til å spille gjennom spillet flere ganger, gjerne litt annereledes enn forrige gang.

Kan du fortelle om samarbeidsmodus for flerspiller? Hvor mange spillere vil kunne gå sammen og spille gjennom spillets historie som om det var enspiller?

- Versjonen av S.T.A.L.K.E.R. som kommer i butikken vil ikke inneholde samarbeidsmodus for flerspiller. Vi valgte å la det ligge til en senere tid.

1: side1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden