Intervju

Intervju med Razorwax om Darkfall

Razorwax er et relativt ferskt norsk utviklerselskap som skal debutere med en MMORPG-tittel ved navn Darkfall. De har jobbet med dette spillet siden de startet firmaet 4. juli 2000. Spill i denne sjangeren har veltet mot oss de siste årene, og det tar ikke slutt med det første.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4

Gamer.no: Hvis 15 personer er i en klan, kan alle bygge?

Grovdal: Klanene kan settes opp akkurat som en vil. Hvis du vil ha en helt demokratisk klan, der alle har samme rettigheter er ikke det noe problem. Dette styres av personen som starter klanen, som har en meny hvor alt slikt kan stilles inn. Ververettigheter, byggerettigheter, kicke rettigheter. Totalt er det over 50 rettigheter. Dette er litt av essensen i spillet.

Gamer.no: Hvordan bygger man huset?

Grovdal: Dette kan jeg ikke si så mye om, men det er et slags LEGO-system med byggeklosser. Her kan man bygge veldig mye. Det er dyrt å bygge slott, men du kan bygge alt fra en liten hytte til store slott, hvis du har råd. Vi håper at folk slår seg ned et sted, og finner roen sammen med andre. Du kan godt finne seg et rimelig øde sted langt vekk, og sannsynligvis ikke se noe til noen andre spillere på veldig lang tid.

Gamer.no: Hvordan begynner man spillet?

Grovdal: Du begynner i hovedstaden til den rasen du velger å være. Der er du ganske godt bevoktet, men du kan bli angrepet også der. Men vi har ingen amatør-områder hvor du kan gå fritt rundt for å teste ting slik som starten av Anarchy Online.

Gamer.no: Har dere noen story?

Grovdal: Det er en historie bak verdenen og det er en grunn til at ting er som de er. Det er selvfølgelig også plots og spotlines som spillerne kan følge, men vi har ikke støpt noen historie ned i en stein. Det er en historie rundt det hele og det er en grunn til at ting er som de er, men jeg vil ikke gå så mye mer inn på dette nå. Som sagt har spillerne full mulighet til å erobre kongeringer og den slags. Det vil jo ha mye å si på fremdriften i spillet hvis en klan tar over store deler av verdenen, og ender opp med veldig mange kongeriker. Hele verdenen er delt inn i provinser, og disse kan man erobre. På kartet vises skjoldet til den enkelte klanen over provinsen når det er erobret. Poenget her er at det ligger et strategispill i bunnen av det hele, noe som aldri før har blitt gjennomført i en MMORPG-tittel.

Gamer.no: Hvordan får man oppdrag?

Grovdal: Det er ikke konkrete oppdrag her. Du kan bare utforske verdenen, og gå inn i de grottene og stedene du finner for å gjøre oppdrag og finne monstre. Oppdrag får du ved at du går rundt å snakker med NPC-er og sånn.

Gamer.no: Dere satser på et mørkt og dystert spill?

Grovdal: Ja, det blir det. Selv hjemmesiden til spillet har et dystert utseende, og det er slik spillet også vil være. Det ligger jo egentlig i tittelen også. De bildene dere har sett til nå, er fra de lyseste delene av spillet. Det blir et fantasispill med drager, alver, sverdkjempere og trollmenn.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4

Siste fra forsiden