Intervju

Intervju med Richard Garriott om Tabula Rasa

Richard Garriott er mest kjent for skaperen av den populære Ultima-serien, og banet vei for dagens massive onlinespill med Ultima Online. Hans nyeste prosjekt er Tabula Rasa. I samarbeid med det amerikanske nettstedet Gamebunny, har vi fått mulighet til å gjøre et eksklusivt intervju med eksentrikeren.

Side 1
Side 2
Side 3

Tabula Rasa er et massivt onlinespill i typisk EverQuest- og Anarchy Online-stil, satt i en fiksjonsfremtid hvor fantasy og sci-fi eksisterer i en lekker blanding. Tabula Rasa skal være latisk og betyr noe slik som "tom tavle" - et perfekt konsept å bygge et spill på hvor alt handler om å utvikle seg selv fra bunnen av og skaffe deg et rykte i en verden bebodd av tusener av andre spillere. Alle spillere begynner med sitt eget hus og sin egen eiendom.

Spillere vil finne oppdrag som tar dem gjennom skriptede områder, som vil gjøre oppdrag litt mer enn det som eksisterer i onlinespiller per i dag. Utviklerne lover et spill med mye dybde og mytologi i et usedvanlig eksotisk og fantasirikt miljø. Richard Garriott er en av hovedmennene i NCSoft, og lederen for selskapets avdeling her i Amerika.

Du må ha vært nærvøs og spent i tiden før Tabula Rasas første offentlige visning på årets E3. Hvordan syns du visningen gikk? Var reaksjonen fra pressen og likestilte i industrien som forventet?

Rirchard Garriott (RG): Ja, enhver ny presentasjon kommer med en liten del engstelse, men vi var veldig fornøyde med resultatet. Det føles som om alle som var med og prøvespilte forstod konseptet, og var begeistret for de nyvinningene vi hadde lovet til spillverdenen og måten vi legger opp for en god spillbarhet.

Er du bekymret for at spillet ikke skal leve opp til dine tidligere suksesser og/eller tilhengernes forventninger?

RG: Nei. Vi er allerede i gang med en del utrolige nyvinninger, og jeg er allerede veldig fornøyd med verdensbildet og hvordan vi har muliggjort at spillerene selv kan være med å skape den virkeligheten de ønsker. Når det er sagt er vi fremdeles nødt til å bevise at vi kan komme med et produkt som leverer, slik som demoen nå har vist til publikum, før sluttproduktet sendes til butikkene.

Du opptrådde som karakteren "Lord British" på årets E3-messe. Hvilke følelser har du overfor denne gamle personligheten i dag? Er det fremdeles relevant i forhold til det du driver med nå? "Passer dressen enda"?

RG: Jeg er veldig komfortabel som "Lord British", og selv om Tabula Rasa ikke er en verden der "Lord British" kan leve og herske, vil jeg likevel forsikre meg om at alle fremdeles gjenkjenner TR som et "Lord British"-håndverk.

Blir du fascinert av utviklingen av persistente spillverdener? Hva er du mest oppglødd over i det massive flerspiller-universet?

RG: For meg er det største lokkemiddelet å oppleve og utforske sammen med nære venner, samtidig som jeg kan spille gjennom uimotståelige eventyr hvor jeg kan være med å påvirke historiens gang.

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden