Intervju

Intervju med utviklerne av Championship Manager 5

Den legendariske Championship Manager-serien har i år fått nye utviklere. Forventningene er på nivå med det José Mourinho møtte da han før sesongen tok over Chelsea. Vi tok en prat med utviklerne i Beautiful Game Studios.

Side 1
Side 2
Side 3

Vil man i Championship Manager 5 kunne utføre handlinger som i det virkelige liv ikke gjøres av manageren – som for eksempel utbygging av stadion?

- Du vil kunne spørre etter mer økonomisk støtte til lønninger og overganger. Du kan også spørre etter bedre stadion og treningsfasiliteter. Vi har fått lære at i den virkelige verden er managere flest ikke veldig involvert i store deler av overgangsprosessen, med unntak av ønsker av spillere. Vi har likevel valgt å inkludere dette.

Er Championship Manager 5 hovedsaklig rettet mot den hardkokte fansen av fotballmanagerspill, eller er spillet for alle og enhver?

- Det er fremdeles et spill som er hovedsaklig rettet mot hardbarkede virtuelle managere. Men vi har puttet inn elementer for å hjelpe nybegynnerne, verktøytips og lignende. Jo mer innsats man legger inn i spillet, desto mer får man ut av det. Dessuten er det å kontrollere et populært lag ofte veldig vanskelig, fordi styret og tilhengerne forventer så mye.

Fortell oss litt om hvordan flerspillerdelen i Championshipmanager 5 fungerer?

- Det er ingen flerspillerdel inkludert i tittelen. For brukere i England finnes det dog spill på Internett. Jeg er dessverre ikke personen du må spørre om dette – beklager.

Hvorfor har spillets utgivelse blitt utsatt så mange ganger? Har det oppstått noen store uforutsette problemer i utviklingen?

- Vi jobbet alltid på en veldig ambisiøs basis - og etter som vi kom lengre i utviklingen så det ut til at vi skulle klare alle tidsfristene Eidos gav oss. Men på punktet som angikk ren spillopplevelse, var verken Beautiful Game Studios eller Eidos fornøyd med hvor vi befant oss i forhold til utgivelse. På bakgrunn av at vi ikke ville love noe vi ikke var hundre prosent sikker på at vi kunne levere, samt det faktum at Eidos var i posisjon til å tillate oss å finjustere og balansere spillet til vi var helt fornøyd, tok vi oss tid til å forbedre bortimot alt. Vi holder enda på med dette for å være sikker på at spillet er så bra som vi kan klare – oppdateringer vil forandre på de tingene vi enda ikke er fornøyd med.

Noen av konkurrentene deres har mottat klager på grunn av treg progresjon I spillet. Er dette et viktig punkt i deres utviklingsprosess?

- I aller høyeste grad. Mantraet hos oss har alltid vært fart – heldigvis har spillets dybde og detaljgrad aldri måtte lide for dette.

Innen hvilke områder tror du sjangeren vil måtte forbedre i fremtiden?

- Forholdet til media, spillere og andre managere. Man må også få bedre tilbakemeldinger fra statistikkene, og det blir sannsynligvis økt satsing på grafisk fremstilling. Vi har noen veldig gode ideer for hvordan Championship Manager 6 skal fungere – men det er enda langt frem i tid.

Har du noen siste ord du vil si til våre lesere, og dine potensielle kjøpere?

- Championship Manager 5 er hurtig, nøyaktig, spillbart og først og fremt sannferdig mot Championship Manager-tradisjonen. Nyt det, og bli involvert på www.championshipmanager.com.

Til slutt gjenstår det bare for oss i Gamer.no å takke Beautiful Game Studios for at de tok seg tid til å svare på spørsmålene våre. Vi ser med ny iver frem mot utgivelsen av Championship Manager - som nå er satt til 18. mars.

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden