Intervju

Intervju om Stargate SG-1: The Alliance

Når jorden er under angrep av romvesener og alt ser ut til å lede mot nok et slaveri av menneskeheten stiger en tidligere MacGyver-helt opp og redder oss. Stargate SG-1: The Alliance har vært under utvikling siden 2003 og her er siste nytt.

Side 1
Side 2

Kan du fortelle litt om hvilke oppdragstyper vi kan forvente av spillet?

- Det er mange forskjellige mål du skal nå i hvert oppdrag. Vi har flere forskjellige typer oppdrag, inkludert "Foothold"-situasjoner hvor SG-1-basen på jorda er overkjørt av romvesener, og du må frigjøre den. Andre oppdrag går på å infiltrere en av Anubis baser, og så har vi selvfølgelig Haaken. Å gjøre oppdragene utfordrende og friske er en kontinuerlig oppgave som tar mange måneder.

Hvorfor bruker dere Unreal-motoren til å utvikle spillet?

- Unreal-motoren er en motor som er godt teknisk utviklet. Vi valgte den siden den gir oss mulighet til å gjøre mange modifikasjoner og tillegg på den, som nye muligheter og forbedringer som kreves for å lage spillet.

Det er mange politiske intriger i TV-showet. Vil vi se mye av "bakhistorien" til Stargate-universet i spillet, eller er det bare fokus rundt spillets historie?

- Vi er nødt til å la spillere som er ny til Stargate-universet forstå hva som foregår. Men for de som er kjent med bakhistorien er det en rekke små godsaker i vente.

I starten av hvert oppdrag kan spillern tilpasse seg for å håndtere oppgaven på best mulig måte. Kan du fortelle hvordan dette fungerer? Kan man ikke hoppe rett ut i oppdraget?

- Etterhvert som historien utvikler seg setter det visse krav til hvordan oppdragene er lagt opp. Derfor er det faste oppdrag i spillet, men vi har ordnet det slik at oppdragene varierer til en viss grad i forhold til hvilken person du velger å spille med. Hvis du spiller med Daniel Jackson krever det andre ferdigheter av deg som spiller enn hvis du velger å spille oppdraget som Jack O'Neill.

Hvordan vil du best beskrive Stargate SG-1: The Alliance og hvilke finesser med det tror du vil få oppmerksomheten fra fans av FPS-sjangeren?

- Selve spillet er et førstepersons skytespill med sterke bånd til lagsamarbeid. Det er mange forskjellige og flotte verdener å utforske. Noen er basert på TV-showet og andre er nye egenutviklede. Vi har også tatt med humoren fra serien og kombinert det med selve spillhistorien. Spilleren vil kunne benytte seg av spesielle ferdigheter til andre SG-1-medlemmer eller utføre de selv ved å spille den spesielle karakteren selv. Vi har også en unik samarbeidsmodus.

- Spilleren vil kunne spille gjennom historien alene og datamaskinen vil styre de andre tre i teamet. I samarbeidsmodus kan fire venner spille sammen og ta hver sin karakter. Når hvert medlem av teamet har egne ferdigheter og tar forskjellige veier gjennom spillet er det virkelig gode muligheter for å spille gjennom spillet flere ganger som forskjellige personer og se deler av spillet du ikke gjorde i enspillermodus.

Med tanke på at dette er et viktig varemerke - hvordan går du rundt forventningene at dette bare er "nok et lisensiert møkkaspill"?

- Først og fremst, vi satser på å lage et godt spill uavhengig om det er lisensiert eller ikke. For det andre så prøver vi å lage spillet så tro til det originale TV-showet som mulig og vi prøver være så nøyaktig som mulig for å ikke dra for langt fra den tankegangen. Det hjelper å ha rundt 60 Stargate-tullinger som jobber med spillet.

Det kommer til å være store forventninger blant fans av serien - de kommer forvente følelsen og humoren fra TV-serien. Hvordan klarer dere få den fram uten å eventuelt ødelegge for kvaliteten for spillet?

- Vi føler ikke i det hele tatt at vi må forringe kvaliteten av spillet, faktisk tror vi at vi har oversatt alt fra TV-serien inn i spillet og gjort den enda bedre. Når vi først vurderte lisensen for Stargate, var en av de aller første tingene vi bestemte oss å holde på lagfølelsen våre helter fra SG-1 har. I tillegg holder vi tro til humoren i showet, og disse målene har fulgt oss gjennom hele prosessen.

TV-serien er velkjent for karakterenes humor i tillegg til godt manus. Hvor mye vil vi for eksempel se til O'Neill og de andre, og hvordan integreres det i spillet?

- Vi er klar over humoren i TV-serien og med hjelp av de som skriver til TV har vi gjort hva vi kan for å gjøre spillet så nært som mulig TV-serien. Dette er nøkkelelementet for Stargate.

Spill basert på filmer og TV-serier har gjennom tidene blitt utført med både gode og dårlige resultater. Å basere et spill på en så fri og stor verden som Stargate-universet tillater, tror jeg enten kommer bli veldig bra eller skuffende dårlig. Selvfølgelig, som ivrig Stargate-fan håper jeg på det første. Å endelig kunne ta del i historien selv og bekjempe litt lekeguder (Goa'Uld-slemmingene tar egyptiske gudenavn og kaller seg selv guder) kommer bli en frisk opplevelse. Hvis Perception klarer å holde det de lover; humoren og de gode historiene fra Stargate-franchisen, blir forhåpentligvis Stargate SG-1: The Alliance en god outsider i kåringen av de beste førsteperson skytespillene i 2005. Vi takker for informasjonen, og ønsker teamet lykke til videre i utviklingen.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden