Sniktitt

Iron Storm

Grafikken i IS er ganske bra og ikke spesielt tung å drive. Noen små feil er det naturligvis siden dette er en beta, men mange kan man ikke påstå at det er. Personene beveger seg kanskje på en litt stakkato måte, noe som kan skape litt irritasjon. Texturene varierer i kvalitet, men alt i alt ser det bra ut. Animasjonene er også fint laget. Dybden i spillet er akkurat på grensen. Bygninger dukker ikke opp sånn helt plutselig ut fra intet, men kommer gradvis frem i den disen 4X Studios har laget for å gjøre denne effekten mulig. Du ser ikke fra den ene siden av brettet til den andre, men med en snikskytter rifle med maks zoom skimter du fienden langt der borte. Det første oppdraget finner sted midt i Tyskland. Settingen er som tatt ut fra ”Saving Private Ryan” hvor kulene farer forbi ørene på deg mens du prøver å gjemme deg bak restene av et hus. Litt ekkelt er det å komme i gang når du er tvunget til å ha med deg diverse våpen som er gjemt et sted på basen, men når du først begynner å høre på hva dine kompanjonger har å si, går alt mye lettere.

Den kunstige intelligensen er nok ikke helt ferdig enda. Mang en gang står fienden fast i en liten hindring midt i veien uten mulighet til å komme seg videre. Dette vil nok bli rettet på når fullversjonen av spillet kommer. Vanskelighetsgraden på spillet vil selvsagt variere ut fra hva du selv velger. Men føler du deg tøff nok til å velge realitisk, har du litt av en jobb foran deg. Fiendene er mange, og de treffer meget bra. Et skudd er nok, og siden disse gutta ikke sparer på kruttet, sier det litt om muligheten for å komme velberget over en slagmark med en horde av skytegale mennesker på hver side. Gjør du en enkel feil som for eksempel å skyte en medsoldat i foten, har du plutselig alle i mot deg. Lett skal det ikke være! Og når man først er inne på medsoldater. På det første brettet har du i oppdrag å komme deg til en kirke. Det som ikke nevnes i det hele tatt er at din kompanjong også må komme helskinnet frem til en bestemt tunnel. Hvis ikke begynner de som faktisk skal hjelpe deg med å skyte vilt på deg. En liten indikasjon på dette hadde vært til stor hjelp. Det er surt å måtte begynne helt på nytt igjen. Forhåpentligvis vil man få litt bedre informasjon i fullversjonen.

Arsenalet
Selv om vi befinner oss i 1960-årene, bærer ikke våpnene preg av dette. Hvor mange snikskytter-rifler med lasersikte fantes i 1960? Ikke mange tør jeg påstå. Heller ikke mange helikoptre med stingray’s plassert på siden var representerte på den tiden. Produsenten har selv sagt at arsenalet ikke skal bære preg av dette. Det skal være en lett blanding mellom dagens våpen og de som ble brukt under 1. og 2. verdenskrig. Du kan velge mellom 11 våpen pluss de som er stasjonert rundt omkring på brettene. Håndgranater, miner og gassgranater hører også til i arsenalet- nok å velge mellom for å si det kort. Selve brettene er laget i nesten tro kopi av slagmarkene fra disse krigene. Piggtråd og skyttergraver er spredd utover for å skape en litt forvirrende men likevel realistisk opplevelse. Lyden i IS er av det bedre. Den er med på å skape den intensiviteten som virkelig finnes på en slagmark. Hvis en bombe smeller i nærheten av deg, begynner skjermen å riste veldig samtidig som lyden av eksplosjonen virkelig slår luften ut av deg. Variasjoner mellom ulike type terreng gjenspeiles også i forskjellige lyder. Dette hjelper mye på realismen i spillet. Valget mellom førsteperson og tredjeperson er også til stede.

Hvilke av disse som er best, er vel opp til hver enkelt å bestemme, men førsteperson er nok å foretrekke for de aller fleste. Mange små finesser gjør dette spillet ekstra spennende.Selv om jeg har sagt at realismen til tider kan være ganske bra, er den nok ikke helt på topp. Den kan kanskje sammenlignes med Solider of Fortune 2 og lignende spill, men vil nok ikke være i nærheten av Operation Flashpoint og America’s Army. Til tross for dette er ikke IS den type spill hvor du bare løper frem og skyter alt du kommer over. Litt planlegging og sniking rundt steiner og barrikader må du forvente deg. Multiplayerdelen var rett og slett morsom. Det er lenge siden tiden har gått så fort som den gjorde. ”Deathmatch”, ”Team Deathmatch” og ”Capture The Flag” var de forskjellige valgene vi hadde i multiplayer. Brettene er kanskje litt i største laget for bare 3-4 personer, men når serveren begynner å fylles opp, har vi det vi kaller underholdning og spenning. Nok en gang fikk jeg følelsen av at vi var midt oppe i en krigsfilm.

Konklusjon
Alt i alt ser dette spillet ut til å bli ganske så bra. Kanskje ikke singelplayer-delen er den som lokker aller mest, men multiplayer ser ut til å bli bra. Noen små justeringer her og der må vel til for å gjøre spillet perfekt. Grafikken er ikke helt på topp, men lyden og atmosfæren veier litt opp for dette. Spillet er ikke så forskjellig fra andre krigspill. Man kan ikke kalle det revolusjonerende, men blandingen mellom dagens våpen og slagmarkene fra 1. og 2. verdenskrig gjør at IS er verdt en nærmere studie. Jeg gleder meg til fullversjonen kommer.

Forsiden akkurat nå

Til toppen