(Bilde: Sony Computer Entertainment)

Jaggu ser det ut som om Knack får en oppfølger

En utvikler pusset opp CV-en litt for tidlig.

For mange av oss er det en selvfølge å oppdatere CV-en og LinkedIn-profilen med nye jobbprosjekter fortløpende. Spillutviklere, derimot, må ofte holde på noen hemmeligheter for å tekkes markedsførings- og avdukingsplaner. 

En stakkars sjel i Taiwan-studioet XPEC fikk tydeligvis ikke med seg denne praksisen, og førte like greit opp at han jobbet med Knack 2 på LinkedIn-profilen sin i helgen. Selvfølgelig plukket de alltid årvåkne nettrålerne opp dette – resultatet er bildet til høyre, via Eurogamer

Ooooops.
Ooooops. Bilde: Eurogamer.net

XPEC har tidligere jobbet med spill som Kung Fu Panda og Shrek Forever After, og hjelper for øyeblikket til med utviklingen av Final Fantasy XV. 

LinkedIn-flausen gjorde det dog ikke tydelig om XPEC står for utviklingen av spillet, eller om de bistår med hjelp til Knack 2. Vi tipper at sistnevnte er tilfelle, og at det er teamet bak det første Knack-spillet som bryner seg på plattformeventyret igjen. 

Knack var pent, men ikke mye mer

Knack var et av spillene som kom i tandem med lanseringen av PlayStation 4 i 2013. Som konsollanseringens barnespillalibi skiltet det med fargerik grafikk og en stil som minner mye om Pixar- og DreamWorks-filmer. 

Knack.
Knack. Bilde: Sony Computer Entertainment

Ironisk nok er spillet langt fra så enkelt som det uskyldige utseendet tilsier. Undertegnede sto for anmeldelsen før lansering, og jeg fikk da bryne meg på et spill som var frustrerende nok til at jeg la fra meg kontrolleren opptil flere ganger. 

Knack ble for øvrig heller ingen kritikersuksess, med en god del negative og blandede anmeldelser. Jeg sparte ikke på kruttet selv:

– Vi er nå inne i en ny konsollgenerasjon, men det er lite ved Knack som vitner om det. Plattformspillet heller i stor grad mer mot nittitallets begrensede tredimensjonale korridorer enn de åpne landskapene vi har lært oss å forvente av plattformspill i moderne tid, uten å tilby et grunnlag på nivå med sine forfedre. At figurene og plottet så vidt henger på greip gjør ikke at det er motiverende å pløye gjennom brettene, skrev jeg om spillet ved lansering, og klistret en 4 av 10 i bunnen av anmeldelsen.

Vi får se om oppfølgeren kan bedre den labre begynnelsen. 

Nok et spill får en oppfølger snart.
Titanfall 2 får enspillerkampanje »

Kommentarer (12)

Forsiden akkurat nå

Til toppen