Jane's Attack Squadron

Finn frem skjerfet og på med flybrillene! Lett på vingene og ta del i en krig som har formet menneskehetens kollektive sinn i over femti år. Fly side ved side sammen med luftens konger for ære og berømmelse. La historie bøkene falle fra 10,000 fots høyde, for nå ligger tidens kulepenn i dine hender.

Sett deg inn i en blankpolert Spitfire eller et monster av en B-17 og gjør deg klar til en flytur utenom det vanlige. Nå har nemlig den populære "Jane"-serien som består av en rekke høyt respekterte PC-simulatorer, fått enda et verdig medlem. Jane's Attack Squadron har alt en god flysimulator bør ha; god grafikk, realisme som ikke ødelegger spillbarheten, spektakulær lyd og en atmosfære som trekker deg rett inn i oppdragene. Fjorten forskjellige flytyper, en solid samling oppdrag, en quick-mission generator, flott multiplayer funksjon og en million square miles med realistisk terreng gjør dette spillet til en sikker vinner.

Før take-off
Jane's Attack Squadron kommer i et pent dekorert cover og en CD stappfull av gameplay, for ikke å snakke om fantastisk musikk (forbered deg, dette kommer jeg til å nevne ofte!). Manualen som følger med er heller tynn, men det trengs ikke noe mer enn dette. Spillet er ikke så veldig vanskelig å mestre, og etter en times spilling kommer du garantert til å kunne fly som en av de store gutta. Skulle du trenge litt hjelp for å komme igang finnes det en training-funksjon inne i spillet som leder deg igjennom landing, letting, bombetokt og så videre. Hvis du fullfører disse treningsoppdragene (men det trengs ikke med mindre du har melk imellom ørene) vil alt garantert ligge til rette for deg, og du vil være klar for å føre "My Girl" (typisk amerikansk navn på et fly) opp i luften. Det første man blir møtt med når man starter spillet er en skikkelig fengende 40-talls musikk. Ikke nok med det, det høres faktisk ut som det er spillt av på en gammel grammofon. Spillet utspiller seg i andre verdenskrig og ved hjelp av denne musikken, føler man virkelig at man befinner seg i denne perioden av historien.

Menyene er pene og har flott design. Alt er oversiktlig og lett å forstå. Slik som de fleste simulatorer av denne typen, består menyene av alt fra skrivepulter med notater strødd utover, til nødbremser du må dra i for å avslutte spillet. Slike menyer setter jeg stor pris på; de er med på å bygge opp atmosfære og gjør ikke spillet til en teknisk simulator (slik som Microsoft Flight Simulator). Når man har satt seg ned i stolen igjen, etter at man har stått opp og danset til den fengende musikken, legger man merke til en rekke valgmuligheter;

• Single Mission lar deg velge fritt fra spillets mange oppdrag som er en del av den linære kampanjen du kan spille. Du kan velge å fly for tyskerne, enkelskmennene eller amerikanerne.
  • Quick Mission lar deg definere ditt eget oppdrag. Du kan velge oppdragstype (bombetokt, dogfight og så videre), venner og slemminger, hva slags fly du selv vil ta i bruk, når på dagen oppdraget utspiller seg samt en rekke andre alternativer. Dessverre, selv om spillet har et enormt spill område, virker det ikke som du kan velge hvor oppdraget ditt skal finne sted. Dette er for meg et stort minus. Jeg skulle gjerne ha bombet Berlin midt på lyse dagen.
  • Campaign lar deg velge side; allies eller axis (i vår del av verden definerer vi det som de gode og de onde. I andre deler av verden kan dette forøvrig være stikk motsatt). Man løser da oppdrag etter oppdrag for konge og fedreland ved å følge en linær kampanje. Feiler man et oppdrag kan man likevel gå videre til neste oppdrag, noe som er positivt hvis du har problemer med å komme forbi et.
  • Multiplayer lar deg spille sammen med venner (eller fiender) over LAN eller Internett. Velger du LAN får du opp en liste over aktive LAN-spill. Velger du Internett, må du manuellt skrive inn en IP adresse.
  • Training lar deg teste ferdighetene dine, samt at det lar deg lære nye. Disse oppdragene varierer fra landing til bombetokt og kan være nyttige. Før man legger ut på et treningsoppdrag, blir man fortalt hva man skal gjøre og hvordan man gjør det. Dessverre er dette vanskelig å huske i lengden, og man har ikke muligheten til å skrive det ut. Det hadde vært bedre hvis man hele tiden hadde fått vite neste ting man skulle gjøre, imens man holdt på med selve treningen.
  • Options lar deg stille på grafikk, lyd, kontroller og realisme. Spillet er meget konfigurerbart på alle punktene, noe som er svært bra. Ønsker man å ha uendelig med drivstoff kan man velge det, ønsker man å være usårbar kan man velge det, og så videre. Spillet er ikke det spor maskinkrevende, men ønsker du likevel å få bedre ytelse kan man stille grafikken til å bedre passe dine system spesifikasjoner. Spillet krever at du har en joystick koblet til for å fly.
  • Reference er et slags leksikon av informasjon om alle fly, biler og båter som finnes i spillet.