– Japanere lager forferdelige spill

Domo arigato, Mr Roboto

Og det kommer fra en av Japans mest respekterte spillprodusenter.

Det et velkjent faktum at den japanske spillindustrien er radikalt annerledes fra vår hjemlige her i komfortable Vesten, og det er ingen hemmelighet at vi spillere gjerne identifiserer mest med enten vestlig eller østlig industri.

Derfor er det å rasle med sabler når den japanske spillegenden Keiji Inafune, som blant annet har Dead Rising-spillene, Megaman og Onimusha på CV-en, synes de fleste japanske spill er regelrett råtne. Og det er det storavisen New York Times som har lirket ut av ham i et nylig intervju.

Blir Dead Rising 2 et referansespill for en halvslapp japansk spillindustri, mon tro?

– Jeg titter rundt på Tokyo Game Show, og alle lager forferdelige spill. Den japanske spillindustrien henger minst fem år etter den vestlige. Også Capcom holder såvidt tritt. Jeg vil studere vestlig kultur og lage spill som appellerer til de i Vesten, uttalte Inafune, som er svært sentral i Capcoms anliggende.

Dette sammenfaller med den samme mannens betraktninger under fjorårets Tokyo Game Show, og det er altså lite som tyder på at ting har blitt noe bedre.

Det er ikke kjent akkurat hva som fikk den velkjente utvikleren til å tenne på alle plugger i år, men kanskje gikk han forbi boden til Gal Gun?

Det er likevel ingen tvil om at det er en interessant betraktning fra en av japans aller mest prominente og respekterte spillutviklere. Vår japanofile reisekorrespondent Thomas slo for øvrig av en prat med denne herremannen i London for en måneds tid siden, og det gav utvilsomt mersmak.

Inafune og Capcom er for øyeblikket opptatte med utgivelsen av Dead Rising 2, som kommer ut fredag her til lands. Da får vi kanskje se hva den misfornøyde utvikleren har å lære resten av den japanske spillindustrien.

Dead Rising 2 er ikke det eneste spillet som er på vei, hopp innom Spillkalenderen vår for et dypdykk i årets utgivelser!

Siste fra forsiden