Jedi Knight II: Jedi Outcast

Jedi Knight II: Jedi Outcast er oppfølgeren til den populære klassikeren Dark Forces II: Jedi Knight fra 1997, et av relativt få virkelig gode spill basert på Star Wars-lisensen. Handlingen i spillet er satt noen år etter originalen. Kyle Katarn har lagt fra seg lyssabelen og arbeider for rebell alliansen som en leiesoldat.

Godt utført multiplayer
Multiplayer-delen av spillet er kanskje den beste. Her kan du finne en hvilket som helst server, uten at du trenger å laste ned eller installere noen programmer utenom Jedi Outcast. Det er sju forskjellige scenarioer å velge mellom, inkludert standard deathmatch, CTF og Duel. Du får sju ekstra jedi-krefter å rutte med, i tillegg til de åtte fra singleplayer-delen. Noen av disse fokuserer på lagspill, slik at du kan lege kameratene dine eller gi dem mer force. Andre er defensive motparter til den mørke sidens angrepskrefter.

Multiplayer-delen er veldig godt utviklet og du burde ikke ha noen problemer med å finne medspillere, folk fra hele verden sitter benket foran PC-en med noen gamle Star Wars figurer på hyllen og et smil om munnen. Uheldigvis er det også her noen riper i lakken. Noen jedi-krefter virker kraftigere enn andre, og spesielt den mørke siden ser ut til å ha en fordel. Jeg har fremdeles til gode å møte noen som jukser i Jedi Knight II, og det er jeg utrolig glad for.

Multiplayer-brettene er godt designet. Miljøene er de samme som går igjen i singleplayer-delen, du har alt fra Star Destroyers til bydeler. I tillegg har utviklerne valgt å legge til modifiserte brett fra det første Jedi Knight, til glede for alle gamle fans.

Spillet er drevet av en modifisert versjon av Quake 3-motor, og det synes. Grafikken er velgjort og har mange fiffige nyanser, som små speil effekter på vegger, gulv og til og med på stormtrooperne. Lyssabelen din lager merker på alle vegger og gulv den kommer borti, og motstandernes armer fyker av når lyssabelen tas i bruk. Karakterene er detaljerte og animasjonene realistiske. Dette kommer ekstra godt frem i filmsnuttene, som blir taklet av grafikkmotoren fremfor FMV. Jevnt over er spillet svært godt fremstilt og alt er trofast modellert etter Star Wars filmene.

Alt i alt er Jedi Knight II et kvalitetspill som hører hjemme i enhver spillelskers hyller, men det er ikke uten feil. Irriterende brettdesign ødelegger noe av singleplayer opplevelsen, noe som helt sikkert vil føre til at mange gir opp ganske tidlig i spillet. Det er synd, fordi spillet blir bare bedre og bedre når du kommet et stykke uti. Multiplayer kan til tider virke ubalansert og spillet har noen grusomt lange loade sekvenser. Til gjengjeld er grafikken og lyden fantastisk, spillbarheten god og historien bak interessant. Det er fint å se en litt mer original førstepersonskyter, da sjangeren har begynt å stagnere litt de siste årene.