– Jeg vil lage en helt ny sjanger

Hjernen bak klassiske GoldenEye 007 har store ambisjoner.

Mange spillere har nok et forhold til GoldenEye 007 til Nintendo 64. Spillet ble utviklet av Rare, sluppet i 1997, og står som et av de mest ikoniske konsollskytespillene der ute. Det var også et av de første eksemplene på et genuint godt skytespill som ikke krevde bruk av mus og tastatur, og en mal for hvordan lokal samarbeidsspilling bør løses.

Nyversjonen av GoldenEye 007.

Spillets skaper Martin Hollis er nok ikke like kjent, selv om han også var involvert i utviklingen av et annet suksessrikt skytespill til Nintendo 64 - Perfect Dark. De siste ti årene har han vært opptatt med å utvikle hjernetrimspill med sitt eget studio Zoonami, men nå ønsker han å ta en pause ifølge Eurogamer.

– Nå lader jeg batteriene og holder øynene åpne for nye følelser og nye typer spill. Jeg håper ikke det er for ambisiøst, men jeg vil lage noe som er genuint nytt. Nå har jeg laget spill så lenge at jeg ikke lenger er interessert i det enkle, rene og respektable målet det er å «bare» lage et godt spill, sier Hollis til nettstedet.

Spillutvikleren nevner absolutt ingenting om eventuelle planer, men det skal slettes ikke stå på ambisjonene.

– Jeg er mer interessert i å skyve grensene. Det føles oftere og oftere som om man lager spill utifra et rimelig begrenset register, men jeg synes det er et ekstremt spenn i typen spill man kan lage. Det er noe de fleste ikke ser, og det pirrer meg. Spilldesignenes åpne hav er det som interesserer meg mest, avslutter han entusiastisk.

Martin Hollis var ikke alene om å utvikle GoldenEye 007. Resten av gruppen endte opp med å stifte Free Radical Design, som nok er kjent for kultserien TimeSplitters. De har i senere tid blitt oppkjøpt og omgjort til CryTek UK, og har muligens et nytt TimeSplitters på vei.

Den britiske utvikleren Eurocom ga nettopp ut sin egen tolkning av det klassiske GoldenEye-spillet, denne gangen til Nintendo Wii.

Siste fra forsiden