Journey-utvikleren lengter etter storsuksessen

Derfor kommer thatgamecompanys neste spill på mer enn PlayStation.

Etter syv år og tre spill på PlayStation 3 har Journey-studioet thatgamecompany fullført kontrakten de hadde med Sony. Dermed har den hyllede utvikleren valgt å se videre på egen hånd, med midler fra andre investorer. I et intervju med Polygon forteller studiosjefen Jenova Chen at deres neste spill dermed ikke bare blir å se på PlayStation-konsoller.

– For å få en økonomisk suksess, noe som forandrer alle, må det bli betydelig større enn et PlayStation-eksklusivt spill, fortalte designeren i intervjuet.

Dette nye spillet skal ifølge Chen utforske en av hovedidéene i Journey, men skal også ta den mye lengre. Ikke overraskende er det tilknytningen, sammarbeidsmodusen fra 2012-spillet som skal videreutvikles. Akkurat hvordan studioet tenker å gjøre dette får vi ikke vite, og Chen påpeker at det kan bli vanskelig.

– Det er svært sannsynlig at det er helt umulig, forteller han.

Turbulent reise for Journey

Journey var en braksuksess i 2012.

At Chen nå går nye veier betyr ikke at han og Sony er bitre fiender, og spilldesigneren forteller også at Sony var svært medgjørlige under Journey-utviklingen. Spillet fikk muligheten til å bli utsatt to år, uten at gigantutgiveren presset på og krevde en utgivelse.

Som følge av utsettelsene, ble Journey et svært dyrt og langtekkelig prosjekt for studioet. Etter utviklingen var det faktisk så ille at det lille spillstudioet ikke kunne betale regningene sine. De hadde gått konkurs.

Heldigvis for Chen og hans elleve medarbeidere endte Journey opp med å tjene inn kostnadene, pluss en liten slant ekstra. Rik ble de dog ikke.

I intervjuet forteller Chen også at det ikke er pengene som motiverer, men et ønske om å bevise noe for utgivere og industrien: det er mulig å lage spill om action, vold, eller nødvendigvis noe konkret. Nå gjenstår det bare å vise at slike konsepter kan slå an skikkelig, på stor skala.

Prisdryss

Vi synes Journey hadde fjorårets beste visuelle design.

Selv om året er over for lengst, håver Journey stadig inn priser fra ulike tilstelninger. Forrige uke fikk spillet åtte priser under D.I.C.E.-arrangementet forrige uke, inkludert storeslemm; Årets spill. Noen Grammy-pris ble det dog ikke på det sakrale spillet – den stakk Trent Reznor og Atticus Ross av med for musikken til filmen The Girl With the Dragon Tattoo.

Også Gamer.no overøste spillet med lovprisninger på tampen av 2012. Journey vant for beste originale idé, beste visuelle design og beste lyddesign. Samtidig havnet det på pallen under beste samarbeidsopplevelse.

Les også
Anmeldelse:

Les også: – Spel er ikkje gode nok for vaksne Les også: – Skytespill er ubrukelige

Siste fra forsiden