Kaotiske tilstander i Dragon Age: Inquisition

Vi har fått mer informasjon om det etterlengtede rollespillet.

Som vanlig med etterlengtede storspill er det det amerikanske spillbladet GameInformer som har fått den første virkelige titten på rollespillet Dragon Age: Inquisition. Og, som vanlig, har informasjonen fra sniktitten deres raskt dukket opp på nettet.

Dragon Age: Inquisition foregår i en tid der de store grupperingene i Thedas er i konflikt med hverandre. Magikerne og de religiøse Chantry er i full krig, og Chantry har i tillegg mistet støtten fra flere fraksjoner. Midt oppi alt dette åpnes en revne som tillater demoner fra dimensjonen Fade å invadere Ferelden. Du spiller lederen for inkvisisjonen, men i motsetning til i Dragon Age II er ikke figuren din forhåndsdefinert. Du velger selv klasse, rase og kjønn.

Konseptbilde.
Konseptbilde.

Stor verden, men ikke helt åpen

Vi har tidligere hørt at spillet skal ha åpne miljøer. Spillets verden strekker seg fra den østlige delen av Ferelden til den vestlige delen av Orlais, og siden dette er et område på millioner av kvadratmeter er den ikke sømløs slik som i for eksempel The Elder Scrolls V: Skyrim. I stedet er de individuelle områdene du får besøke langt større enn i tidligere Dragon Age-spill, og de er også langt åpnere.

Miljøene skal være fulle av små og store hemmeligheter og bioppdrag, som du kun oppdager hvis du er villig til å utforske. Men innholdet vil kun i liten grad skaleres til din figur, så det er slett ikke alltid det er så lurt å gå utenfor stien. Heldigvis er all repetisjonen i miljøene, som Dragon Age II fikk så mye kritikk for, borte.

Konseptbilde.
Konseptbilde.

Du kan imidlertid ikke umiddelbart dra dit du vil. Nye områder vil gradvis låses opp, samtidig med at du og organisasjonen din får mer makt.

Siden spillet nå bruker Frostbite-motoren vi også kjenner fra det kommende Battlefield 4 blir miljøene også mer interaktive enn før. Du kan for eksempel få et tak til å rase sammen slik at det faller på motstanderne dine i en kamp, eller på magisk vis reparere en ødelagt bro. I tillegg vil miljøene endres avhengig av ting du har gjort – utviklerne forteller for eksempel om en ruin i ørkenen som du kan gjenoppbygge og bruke som base i området.

Valg og konsekvenser er fortsatt noe BioWare snakker varmt om, og de hevder at tingene du gjør skal få varige og noen ganger uventede konsekvenser. I tillegg skal det være mange av dem – utviklerne beskriver et valg med det å kaste en stein i vannet og ser bølgene gå ut i alle retninger. Det blir spennende å se om de når ambisjonene sine.

Nettstedet All Games Beta har mye mer informasjon fra GameInformer-artikkelen, og besøker du GameInformer selv får du blant annet se en liten video med korte intervjusnutter og biter av gameplay-film fra en tidlig utgave av spillet.

Les også: Anmeldelse av Dragon Age II
Les også: Derfor dropper BioWare tretallet i nyeste Dragon Age

Kommentarer (17)

Forsiden akkurat nå

Til toppen