Kjent modder vil revolusjonere strategisjangeren

Total War-finsliper tenker nytt med Ultimate General: Gettysburg.

Frem til i fjor nøt Total War-fansen godt av innsatsen til modderen Nick Thomadis med kallenavnet Darth Vader. Hans DarthMod-pakker har i en årrekke finslipt Total War-spillene, som lenge har hatt rykte på seg for å ikke være helt ferdige ved lansering. Særlig den kunstige intelligensen skal ha fått seg et løft under Vaders moddingsregime.

Etter at han trappet ned arbeidet i fjor, har Thomadis jobbet med et spill på egen hånd sammen med en gruppe programmerere. Det nye prosjektet heter Ultimate General: Gettysburg, og er et sanntidsstrategispill som tar sted under den amerikanske borgerkrigen. Planen er å slippe spillet til Windows, Mac og nettbrett.

Tidlig promobilde fra Ultimate General: Gettysburg.

– Til å begynne med har vi ikke ressurser til å tilby toppkvalitets 3D-grafikk. Vi kommer derimot til å ha så mye unikt å tilby i spillsystemene at grafikk blir mindre viktig. Samtidig vil lave systemkrav gjøre spillet tilgjengelig på en rekke oppsett, forteller Thomadis på spillets hjemmeside.

Inspirert av Total War

Ultimate General: Gettysburg skal ha en dynamisk kampanjedel, det prestasjoner i tidlige kart vil påvirke gangen videre. Et eget system skal påvirke soldatenes kampmoral og utmattethet, noe som igjen vil ha virkning på kampsituasjoner. Mange av disse egenskapene og andre virker å være hentet fra Total War-serien.

Han vil også kvitte seg med sten-saks-papir-mekanikkene som ofte preger strategispill, og argumenterer med at en slik tankegang ikke er realistisk. I stedet vil han at spilleren skal føle at man tar kommandoen over ekte tropper, og ikke livløse roboter.

Henter inspirasjon fra Total War-serien. Bildet er fra Total War: Shogun 2.

– Faktorer som kampmoral, utmattethet, flanking og posisjonering er essensielle i strategisk tankegang, og må simuleres så troverdig som muli, forklarer han.

Skikkelig AI

Viktigst av alt er nok likevel Thomadis ønske om å implementere en utfordrende kunstig intelligens som ikke «jukser». Som han skriver på sin nettside er det relativt få strategispill der maskinfiender ikke jukser på en eller annen måte, slik at spillet skal bli utfordrende.

– Jeg har muligheten til å designe en kunstig intelligens som kan forstå akkurat hvor og når den bør angripe i sanntid, uten triksing og juksing. Akkurat nå ser det ut som om vi har lykkes med det, skriver han på nettsiden.

Noe slipptidspunkt er ikke meislet enda, men Thomadis lenker til et forum dediktert til spillet, og lokker med en potensiell åpen betatest i fremtiden.

Les også: Anmeldelse av Total War: Shogun 2 Les også: Total War: Rome II kommer i høst

Les også
Trøbbel for Wildman-skaperen

Siste fra forsiden