Knights of the Temple

Forbered deg på grenseløs brutalitet, litervis med blod og dreping i kristendommens navn. Knights of the Temple tar deg med flere hundre år tilbake, til en mørk tid i vår historie hvor korstogene var et altfor virkelig konsept.

Begrenset trolldom
Som tempelridder kan Paul mer enn å svinge sverd og kløyve hodeskaller. Han er naturligvis velsignet med muligheten til å kalle på Guds krefter, og det er Adelle som gradvis åpner disse mulighetene for ham ved å gi ham egenskaper som tilsvarer det en kaller trylleformler i andre spill. Det går på det vanlige - helbredelse, beskyttelse og så videre. Det er bare et lite antall av disse du får, og Sunbreeze Studios kunne virkelig gjort litt mer ut av akkurat dette aspektet ved spillet. I tillegg til dette og de vanlige kampteknikkene får Paul også tilgang på noen superteknikker. Disse er helt nødvendig å bruke, for det har seg nemlig slik at mange slemminger elsker å bruke skjold Paul aldri kommer gjennom med vanlige slag. Bruker du superteknikkene kan du der i mot knuse skjoldene deres til pinneved.

Paul har tilgang på en rekke forskjellige våpen som han samler inn under sitt eventyr, og de faller i de ulike kategoriene sverd, øks, bue og septer (eller morgenstjerne om du vil). Når du suser gjennom de ulike banene, som for øvrig er fullstendig linære da du bare beveger deg gjennom gater og stier som utviklerne vil du skal, kan du knuse kasser hvor du finner helsedrikker og nye våpen. Hvis du bruker buen, som du ærlig talt får veldig sjeldent bruk for pågrunn av måten banene er bygd opp på, skifter spillet til et førstepersonperspektiv. Paul får også en heftigere rustning etter hvert som spiller går sin gang, og det er morsomt å se hans utvikling fra tempelridder-"wannabe" til en av superheltene i hans krigerske orden.

Få miljøer, men god atmosfære
Siden konseptet bak Knights of the Temple kun handler om å kjempe seg gjennom ulike miljøer, hadde det vært fint om Sunbreeze Studios hadde gjort reisingen litt mer interessant. De syv ulike miljøene spredd utover 25 baner er for lite i en sjanger slik som dette. Det skulle rett og slett vært langt større variasjon i områdene Paul beveger seg gjennom, men når det er sagt skal det også være klinkende klart at områdene er alle er godt konstruert. Det grafiske utrykket i spillet har en veldig skitten og mørk kant til seg, noe som passer veldig fint til settingen og tidsperioden spillet befinner sted i. Grafikken er ikke blendende pen, men det er det kunstneriske utrykket og atmosfæren Knights of the Temple skal premieres for. Faktisk minner det veldig om rollespillserien Gothic, en serie som ikke er kjent for sin teknologiske overlegenhet, men sin uforglemmelige atmosfære.

Med på lydsiden har Sunbreeze Studios fått med seg det nederlanske bandet Within Temptation. Du har sett dem på TV, reklamen for deres nye album "Mother Earth" har vært hyppig markedsført her til lands. De bidrar med noen veldig gode låter som mikser gotisk-aktig musikk med heftige gitarsoloer og et rockete utrykk. Vokalisten synger veldig pent, og alle låtene har et sterkt "new age"-preg over seg som passer fint inn i spillet generelt. Musikken holder et veldig høyt nivå i spillet, og bidrar til det noenlunde filmatiske preget spillet prøver å føre. Stemmer er det nok av og alle skuespillerne gjør en god jobb. Knights of the Temple fører ganske enkelt en høy standard lydmessig, med god musikk og et lydbilde som passer stilen. Forbered deg på syke lyder av sverd som møter kjøtt, og gurgle-lyder fra falne menn som sliter med blodet i lungene.

Knights of the Temple skryter også av Xbox Live-støtte, men flerspiller er ikke tilgjengelig. Spillet har et såkalt "survival"-modus der du får en enkel bane hvor fiender strømmer til fra alle kanter for å slakte deg. Her er det om å gjøre å holde ut så lenge som mulig, og din status kan lastes opp til et såkalt "scoreboard". Hadde flerspiller vært en mulighet i spillet, og du kunne fare gjennom kampanjen sammen med en venn, hadde Knights of the Temple vært et betraktelig mye bedre spill. Spillet står frem som en god tittel for enhver actiontilhenger, men for de fleste andre blir det nok altfor énsformig og altfor lite variert. Hadde utviklerne kunne skilte med flere miljøer, samt større diversitet blant utfordringer og fiender, ville det vært betraktelig enklere å anbefale for den gjennomsnittlige spilleren.