KnightShift

Det er ikke helt lett å gå nye veier, noe KnightShift er et godt eksempel på. Spillet blander rollespill og strategi med en god porsjon humor, men lykkes ikke helt i å skape en ny og spennende gameplay-opplevelse.

Enkelt gameplay
Det sier seg selv at hvis to såpass dype sjangere som strategi og rollespill skal blandes, må det skje forenklinger. Utviklerne av KnightShift har innsett dette, og derfor er ingen av de ulike aspektene spillet består av særlig dype. Strategidelen inneholder få enheter og taktiske muligheter, økonomidelen inneholder kun én ressurs som brukes til både bygging og produksjon av enheter, og rollespilldelen får Diablo til å virke komplisert.

Faktum er at utviklerne har forenklet gameplayet for mye. Ingen av spillets aspekter krever noe særlig av deg som spiller, og verken rollespill eller strategimoduset føles som noe som ville kunne stå på egenhånd som et eget spill. Det føles egentlig som KnightShift-pakka inneholder to halve spill som er uavhengige av hverandre, og som ikke klarer å skape en helhetlig spillopplevelse når de slås sammen.

Dialogene og historiene i KnightShift er ikke særlig gode. Mange av dialogene høres faktisk helt på trynet ut, noe som kanskje kan skyldes dårlig oversettelse fra tysk. KnightShift reklamerer seg selv som et spill med humoristisk sans, og det har det til en viss grad også. Hvor god denne humoristiske sansen er, er vel opp til hver enkelt å bedømme. Undertegnede lo ikke særlig ofte. Likevel er det lettere å tilgi de mildt sagt dumme samtalene når en tross alt forstår at spillet ikke tar seg selv veldig seriøst.

Uengasjerende
KnightShift er aldri særlig engasjerende. Mye av skylden for dette hviler på den dårlige historien i strategimoduset og de elendige dialogene, men dessverre er gameplayet heller ikke helt slik det burde være. Det er vanskelig å peke på nøyaktig hva som er galt med det, det er bare ikke veldig gøy. Kanskje problemet rett og slett bare er at vi har sett alt dette gjort så mye bedre før. KnightShift inneholder nemlig lite nyskapning, og samme hvor hardt jeg prøver kan jeg ikke trekke fram noen områder hvor spillet gjør en spesielt god jobb.

Kontrollsystemet er det ingen ting i veien med, og det er slett ikke en selvfølge i et 3D-spill. Stort sett kommer enhetene dine greit fra punkt a til punkt b, men noen ganger blir det rot, takket være de litt labyrintaktige landskapene spillet foregår i. Rollespilldelen plages også litt av at kontrollene ser ut til å passe bedre til et strategispill, og det er lett å gjøre små (men fatale) feil i kampens hete. Spillet får bonuspoeng for svært gode konfigurasjonsmuligheter, og det er alltid et pluss når spill lar deg velge om du vil installere alt eller la filmer og slikt lastes fra CD-platen.

Kartene i KnightShift er svært lite troverdige. Spill er ikke alltid flinke til å portrettere realistiske miljøer, men i KnightShift er miljøene helt usannsynlige. De virker ærlig talt mer som labyrinter hvor veggene består av fjell, elver og trær, enn landområder der det er mulig for folk å bo. Oppdragene i kampanjemoduset ofte litt for lineære. Du blir fortalt nøyaktig hva du skal gjøre, og ofte består de rett og slett bare av å følge den ruten i landskapet som det er mulig å gå, og drepe det som måtte befinne seg på vegen.