KnightShift

Det er ikke helt lett å gå nye veier, noe KnightShift er et godt eksempel på. Spillet blander rollespill og strategi med en god porsjon humor, men lykkes ikke helt i å skape en ny og spennende gameplay-opplevelse.

KnightShift er mye rart. Først og fremst er det et sanntidsstrategispill med rollespillelementer. I tillegg inneholder det en egen rollespillkampanje, et rent sanntidsstrategimodus og en rekke enkeltstående rollespillbrett. Derfor skulle det i teorien være mye å like her, uansett om du vanligvis koser deg med rollespill eller strategispill.

Prins John på eventyr
Hovedkampanjen er den delen av spillet hvor gameplayet kan beskrives som sanntidsstrategi med rollespillelementer. Du styrer tapre Prins John og hans trofaste menn, og må kjempe mot den fryktelige trollmannen Valtemand og hans onde undersåtter. Historien inneholder det du forventer fra et typisk fantasy-spill - et kongerike i fare, en episk kamp mellom gode og onde makter, snille og slemme trollmenn, prinsesser som må reddes, og så videre. I tillegg inneholder den litt humor og selvironi her og der.

Gameplayet er stort sett som i vanlige sanntidsstrategispill. Du må bygge baser, skaffe ressurser, bygge hærer og sende troppene dine mot fienden. Dessuten har du spesielle enheter, som Prins John og hans gode venn, ridderen Floyd (en av de mer vellykkede sidekarakterene i spillet). Disse enhetene får erfaring ved å sloss, og etter hvert som de vinner kamper blir de flinkere og sterkere. Dessuten kan de snakke med og løse oppgaver for alle slags folk rundt på landskapet. I begynnelsen av kampanjen er den faktisk mer preget av å gå rundt og hjelpe forskjellige bønder enn å bygge opp hærer og sende disse i kamp.

Basebyggingen er forholdsvis enkel. Du kan bygge en rekke bygninger, som hver kan produsere ulike enheter. For å få råd til å bygge bygninger og trene opp enheter må du sende kuer på beite og melke dem. Hele økonomien i KnightShift er nemlig basert på melk. Gresset forsvinner aldri, så dette aspektet av spillet er ikke like avansert som i andre spill med kun én ressurs (f.eks. Red Alert-serien). Hvordan melk kan brukes til å bygge bygninger vet jeg faktisk ikke, men det har sikkert noe med magi å gjøre.

I tillegg til normale enheter som bueskyttere og soldater utrustet med sverd, kan du bygge en rekke mer interessante enheter. Den mest uvanlige er uten tvil svigermoren, ei kjeftesmelle utrustet med kjevle. Når hun er i nærheten kjemper mennene dine mer effektivt, antakelig for å unngå bråk. Spillets eneste flygende enhet er ei heks som flyr på et kosteskaft. Hun er relativt sårbar, men nyter godt av at få andre enheter kan nå opp til henne med våpnene deres. Dessuten har du tre magikerenheter, og selv om disse er svake har de evner som gjør at de er vel verd å bruke (og beskytte godt på slagmarken). Trollkvinnen kan for eksempel få fiendtlige enheter til å gå over på ditt lag.

Diablo Light
I rollespilldelen kontrollerer du en valgfri karakter (spillet har syv ulike karakterklasser å velge mellom) som må løpe rundt og løse oppdrag for folk på en serie lineære kart. Det hele begynner med at du får en invitasjon til en trollmann. Når du kommer frem til bostedet hans finner du ut at han har forsvunnet, og sammen med trollmannens tjenerdemon må du reise ut og lete etter ham. Det viser seg snart at historien involverer ei ond dronning som prøver å ta over verden, noe som naturligvis kompliserer situasjonen litt.

I denne delen av spillet er karakterutviklingen utvidet, og du kan selv velge hva slags områder du vil spesialisere helten din på. Dessuten spiller utrustningen av karakteren din mye større rolle her. I strategispillet er denne delen av spillet begrenset til å plukke opp bedre våpen og skjold, men her får du egen ryggsekk og full frihet som i vanlige rollespill. Rundt om på kartene befinner det seg kjøpmenn (og -kvinner) som du kan handle med.

Du kan også spille i såkalt "skirmish"-modus, det vil si at du kjemper mot en eller flere datamotstandere i standard strategi (basebygging og krigføring). Her har du en rekke muligheter til å skreddersy gameplayet slik som du vil ha det. Du kan også spille mot menneskelige motstandere, både i "skirmish"-modus og på enkeltkart i rollespillmodus. Spillet har med andre ord gode muligheter for flerspiller, og menneskelige motstandere er langt mer spennende å kjempe mot enn de forutsigbare datamotstanderne. Spillet har en kraftig innebygd karteditor som gir de kreative gode muligheter til å lage sine egne kart.