Kojima forteller om Metal Gear Solid 4

Hideo Kojima har hatt ordet på Tokyo Game Show, hvor han blant annet snakket litt om Metal Gear Solid 4.

Spilldesigner Hideo Kojima har brukt Tokyo Game Show til å fortelle litt om Metal Gear Solid 4. Først og fremst fortalte han at de endelig begynner å bli godt kjent med PlayStation 3 og hva maskinen kan gjøre, noe som gjør at de har en mye bedre idé om hva de ønsker å oppnå med Metal Gear Solid 4 enn de hadde på Tokyo Game Show i fjor.

Hideo Kojima brukte mye tid på å fortelle om det nye kamuflasjesystemet i spillet. Her står Snakes nye superdrakt, "octo-cam", i sentrum. Dette er en drakt med egenskaper inspirert av havets kamuflasjeekspert nummer én, blekkspruten. Drakten skifter farge og mønster basert på omgivelsene til Snake, noe som naturligvis er litt hendig når man ikke vil bli sett.

Kojima fortalte at mens man i tidligere Metal Gear Solid-spill for eksempel ville skjult seg bak en søyle for å ikke bli sett av fienden, kan man i det fjerde spillet skjule seg foran den samme søylen. Så lenge man holder Snakes kropp tett inntil søylen bak ham, vil drakten få ham til å gå i ett med søylen, slik at det blir vanskelig for fienden å få øye på ham.

Et annet viktig gameplayelement går ut på å finne smarte gjemmesteder. Det å gjemme seg under bord og i lukkede skap er ikke så lurt, fordi disse gjemmestedene er alt for åpenbare og jaktende fiender vil sjekke dem først. Da er det smartere å bruke kamuflasjedrakten og gjemme seg i et delvis synlig sted, slik som et halvåpent skap, slik at fienden vil kaste et raskt blikk på det tilsynelatende tomme skapet og bestemme at det ikke er noen vits i å sjekke det.

Kamuflasjedrakten utretter imidlertid ikke underverker, og det vil fortsatt være viktig å sørge for at du ikke er direkte synlig hvis fienden er på jakt. Når du først er oppdaget vil fienden bruke taktikk inspirert av den virkelige verdenen (takket være tidligere SWAT-instruktør Motosada Mouri og avansert kunstig intelligens) for å ta knekken på deg.

Kojima fortalte også at Snake kommer til å reise verden rundt i Metal Gear Solid 4, og at vi for første gang i seriens historie får figurer basert på ekte mennesker. Her ble den japanske skuespilleren Yumi Kikuchi trukket frem som Japans representant i spillet. Kojima bekreftet også at seriens tradisjonelle komponist, Harry Gregson-Williams står for musikken i Metal Gear Solid 4.

Siste fra forsiden