Kommentar Imponerende Xbox-konferanse

Spennende fremtid for Xbox One

Microsoft vil bygge en komplett plattform, og angriper konkurrentene på alle fronter.

Xbox One har vært i salg en god stund, men fortsatt er det mange som ikke har pakket bort sin gamle Xbox 360 og investert i den nye boksen. Og hvorfor skulle de? Xbox 360 har veldig mange gode spill, og så langt har de nye konsollene ikke hatt mye å friste med. Men det siste året har Microsoft lagt en plan for hvordan de skal få de mange etternølerne ut av sofaen og inn en den nye konsollgenerasjonen, og den planen presenterte de i kveld.

Vil du ut på nye eventyr med Lara Croft så er (i hvert fall i første omgang) Xbox One konsollen du må gå for. (Bilde: .
Vil du ut på nye eventyr med Lara Croft så er (i hvert fall i første omgang) Xbox One konsollen du må gå for (Bilde: Square Enix).

Gamle og nye spill

En av grunnene til hvorfor man skal velge en konsoll over en annen har alltid vært å ha eksklusive titler. Sånn er det fortsatt, og det vet Microsoft. De har bladd opp lommeboka for å skaffe seg kjente titler som blant annet Tomb Raider og Minecraft. I tillegg har de en betydelig satsing mot små spillutviklere og kan skilte med at over tusen spillselskaper er koblet til deres utviklingsprogram ID@Xbox, og lager spill for Xbox One og Windows.

De har blant annet hentet inn Dean Hall, mannen bak det svært populære Day Z, til å lage Ion; et nytt eksperimentelt spill satt i verdensrommet. Samtidig som de arbeider hardt for å få unge og lovende spillselskaper til å utvikle innovative spill på deres plattformer, fortsetter de også å kverne ut på sine allerede etablerte spillserier. Halo, Gears of War, Forza og Fable fronter deres interne spillsatsing og gir spillerne kjente fjes å forholde seg til.

Det kanskje mest oppsiktsvekkende som ble avdekket på Microsofts pressekonferanse under E3 i år var at Xbox One blir bakoverkompatibel. Resultatet er at svært mange av spillene på Xbox 360 vil fungere på Xbox One. Det er svært hyggelig for de av oss som sitter med en solid spillsamling i hylla, og er noe som deres argeste konkurrent Sony ikke kan tilby i skrivende stund. En slik bakoverkompatibilitet er noe det nok blir vanskelig for Microsoft å regne ut en inntjening på, men for forbrukerne er dette gullfint.

Spillmodifikasjoner til Fallout 4 vil kunne overføres fra PC til Xbox One. (Bilde: Bethesda).
Spillmodifikasjoner til Fallout 4 vil kunne overføres fra PC til Xbox One. (Bilde: Bethesda).

Kobling mot PC

Microsoft har i alle år hatt en stor fordel som de aldri har klart å utnytte i konsollsammenheng – Windows. At Xbox ikke har vært tettere knyttet opp mot PC-plattformen tidligere er nesten uforståelig. De hadde riktignok et halvhjertet forsøk med Games for Windows Live, men la aldri nok tyngde bak den satsingen.

Microsoft forsøker å bringe Xbox og Windows tettere sammen. (Bilde: Microsoft).
Microsoft forsøker å bringe Xbox og Windows tettere sammen. (Bilde: Microsoft).

Nå virker det derimot som om de er klare til å legge alle kortene på bordet og satse ordentlig på en sammenkobling av Xbox One og det nye operativsystemet Windows 10. På pressekonferansen under E3 lanserte de en ny håndkontroller som er laget for både Xbox One og Windows, og du vil kunne strømme Xbox One-spill til din Windows 10-baserte datamaskin. Enkelte spill vil også fungere på tvers av de to plattformene, blant annet det kommende Fable Legends.

Et annet viktig skritt ble avslørt av Bethesda da de annonserte at brukerlagde modifikasjoner til Fallout 4 vil kunne overføres fra PC til Xbox One. Spillmodifisering har blitt svært populært og er en av grunnene til at spill står så sterkt på PC-plattformen. Nå skal altså konsollspillerne også få ta del av «modde-kulturen», og det er nok et punkt hvor Sony er nødt til å slenge seg rundt for ikke å havne bakpå i konkurransen med Microsoft.

Ser mot fremtiden

Et område hvor Microsoft potensielt kan havne bakpå er Virtual Reality. De har ikke et eget program for dette, mens Sony har sitt eget VR-prosjekt kalt Morpheus. Microsoft ser ut til å angripe dette temaet på to fronter.

Først og fremst er de i ferd med å knytte seg nærmere til de største konkurrentene til Morpheus. Først annonserte de at Oculus Rift kommer til å bli solgt sammen med en Xbox One-kontroller, og at Xbox One-spill kan streames til Oculus-brillene. Nå har de også kunngjort et samarbeid med Valve om å satse på virtual reality på Windows. Nøyaktig hva dette samarbeidet går ut på vet vi ikke, men mye tyder i hvert fall på at de ikke er villige til å la Sony stikke av med denne delen av konsollmarkedet.

Microsoft søker allierte i Oculus Rift og Steam VR i kampen om virtuell virkelighet. (Bilde: Oculus VR).
Microsoft søker allierte i Oculus Rift og Steam VR i kampen om virtuell virkelighet. (Bilde: Oculus VR).

Den andre angrepsmetoden deres er via deres eget augmented reality-konsept – HoloLens. Tidligere har de vist frem hvordan HoloLens-brillene kan brukes til å gjøre hverdagslige ting som Skype-samtaler og Netflix-titting uten at du må sitte foran en skjerm. Nå viste de hvordan dette kan brukes i spillsammenheng.

På nærmest futuristisk vis demonstrere Microsoft hvordan en aktiv Minecraft-verden kunne vises frem som et hologram, og kontrolleres med håndbevegelser og stemmestyring. Selv om dette ikke er det samme som VR kan det kanskje vise seg å ha bruksområder som er minst like interessante, også når det gjelder dataspilling.

Konklusjon

Selv om Sony også leverte en sterk pressekonferanse i natt blir de presset litt av konkurrenten sin. Microsoft måtte vise at de hadde en plan for å få brukere over på den nye konsollen, samtidig som de måtte fortelle den samme gruppen hvorfor de skal kjøpe en Xbox One i stedet for en PlayStation 4. Jeg synes Microsoft i går kveld ga et godt svar på det.

Med en bred satsing på kjente merkevarer, videreutvikling av gamle klassikere, fokus på indie-utviklere og ikke minst med bakoverkompatibilitet har de servert mange tungtveiende argumenter for hvorfor Xbox One skal være et godt valgalternativ.

Samtidig gjør de veldig mye riktig ved å koble konsollen nærmere PC-plattformen, og jeg synes også at de er offensive og tar nødvendige risikoer hva gjelder VR og HoloLens. Uavhengig av hva Sony viste frem så har Microsoft lagt lista høyt for det neste året. Ved å satse på at brukerne får med se de gamle spillene sine, nye spill som kommer nå, og spennende muligheter for fremtiden skal Sony jobbe veldig hardt for å opprettholde sin markedsandel.

Fikk du med deg konferansen?
Her kan du se hele Microsofts E3-konferanse i reprise »

Kommentarer (28)

Forsiden akkurat nå

Til toppen