Kommentar

Kommentar: Få Xbox 360-overraskelser på E3

Microsoft utfordrer konkurrentene, men skytes det med løskrutt?

LOS ANGELES (Gamer.no): Med noen imponerende glimt av den ikoniske Master Chief-hjelmen ble E3 2012 sparket i gang for fullt på Microsofts pressekonferanse. Det var få overraskelser som ventet oss fra Galen Center, med høyt tempo og gode doser glitter og stas presenterte Microsoft sin visjon for Xbox 360.

Skjermbilde fra Halo 4.
Skjermbilde fra Halo 4.

Imponerende spill

Det var mange spill som ble presentert. Noen av det forglemmelige slaget, og noen som faktisk fikk selv kyniske spilljournalister til å heve et øyenbryn eller to. Halo 4 imponerte med sitt nydelige utseende. Her virker det som om utviklerne virkelig har klart å tyne Xboxen til det fulle. Jeg kan ikke huske å ha sett så detaljerte og livstro mennesker på konsollen før. Selve spillinga virket ikke til å skille seg nevneverdig fra tidligere spill i serien, selv om nye våpen og fiender ble introdusert. Mer om Halo 4 får du når kollega Øystein har fått studere Master Chiefs retur litt nøyere.

Et annet spill som så svært spennende ut var Splinter Cell: Blacklist. Av det lille vi fikk se kunne det virke som om utviklerne har tatt det som fungerte bra av actionelementene i Splinter Cell: Conviction, og kombinert dette med den velkjente taktiske tilnærmingen som Splinter Cell er kjent for. Spesielt stor applaus høstet spillet da vi fikk se det utviklerne kalte «Killing in motion», hvor Sam Fischer merker en rekke fiender før han tar ut en etter en mens han beveger seg over et større område. Her så det ut som om de virkelig klarte å kombinere flytende fremgang i spillet, med taktikkeri, finesser, og flotte videosekvenser.

Master Chief og Sam Fischer er velkjente navn for spillere verden over, men kanskje enda mer kjent er Lara Croft. Hun gjorde sin entre i det som ser ut som et mer modent Tomb Raider-spill enn tidligere. Lara fikk, og delte ut, bank i like mengder, og utrustet med bue og hagle tok hun knekken på alt i sin vei. Utviklerne ser ut til å gå rett i strupen på Uncharted med flotte videosekvenser og mange ulike actionelementer. Velkommen tilbake Lara, det er slik vi vil se deg.

Xbox overalt

«SmartGlass» er et ord som har dukket opp i ryktesfæren de siste dagene. Mark Whitman, som leder Xbox Live-avdelinga, presenterte dette, og tegnet opp en visjon hvor alle har smarte telefoner, nettbrett, datamaskiner og fjernsynsapparater, men at enhetene egentlig ikke er så smarte. De snakker nemlig ikke med hverandre. Med den nye teknologien til Microsoft skal Xbox 360 bli det som kobler alle disse dingsene sammen. En besnærende tanke.

Skjermbilde fra Splinter Cell: Blacklist.
Skjermbilde fra Splinter Cell: Blacklist.

Foreløpig er det litt uklart akkurat hva vi skal bruke disse koblingene til, men Microsoft håper at ulike utviklere skal finne smarte bruksområder, og det gjør de nok. Personlig synes jeg det virker litt rart at jeg skal knote på telefonen mens jeg spiller Halo, men jeg ser likevel potensialet i hvordan dette kan implementeres til å bli noe nyttig. Microsoft er ikke alene om å tenke disse tankene. I prinsippet vil dette være noe tilsvarende det Nintendo gjør med trykkskjermkontrollerne til Wii U, og Sony jobber med å gi lignende funksjonalitet til PlayStation Vita.

Microsofts fordel i denne kampen, som de selv understrekte flere ganger, er at forbrukeren allerede eier de produktene som skal kobles sammen. Man trenger ikke kjøpe noe ekstra. Kanskje er det likevel grunn til å innta en sunn skepsis til hva dette kommer til å bli. Vi husker hvordan Xbox og Windows skulle kobles sammen med «Games for Windows»-tjenesten. Den var det ingen som ville ha. Vi får håpe at de har lært en del fra den prosessen. Da kan kanskje dette bli et interessant flermedialt tillegg.

Ingen Xbox 720

Det var ingen tegn til noe nytt på maskinvarefronten på pressekonferansen. Det hadde vi vel heller ikke regnet med. Litt deilig var det at Kinect-fokuset var tonet ned litt fra i fjor. Nå lå det der mer som et bakteppe hvor det ene spillet etter det andre viste en og annen Kinect-funksjonalitet. Stemmestyring er tydeligvis et satsingsområde, både om du skal lete frem musikken din i Microsofts nye musikktjeneste, eller om du skal lokke til deg vakter for rask og lydløs avliving i Splinter Cell: Blacklist.

Microsoft satser hardt på sport, både på spill og på TV-fronten. (Foto: Marius Kjørmo, Gamer.no)
Microsoft satser hardt på sport, både på spill og på TV-fronten. (Foto: Marius Kjørmo, Gamer.no)

Stemmestyringa så ut til å finne sin plass i flere spill, kanskje spesielt Madden, hvor dette virket veldig naturlig. Motstykket var vel FIFA-serien der det virket som en gimmick. Joda, det er gøy å skjelle ut dommeren, men dette kommer neppe til å tilføre spillet noe nevneverdig.

Det var bare Dance Central 3-presentasjonen som virkelig viste frem Kinect, og dette ble lett skyggelagt da Usher kom dansende inn på scenen og fremførte en av sine nye singler til salens begeistring. Personlig satte jeg mer pris på den kollektive knisingen fra publikum på bakgrunn av ordspillet «Microsoft is ushering in a new era of entertainment» som fulgte like etter superstjernas opptreden. Jeg liker å tro at dette ordspillet var hovedgrunnen til at nettopp Usher ble bedt om å opptre.

Det har blitt vanlig at store navn dyttes inn på scenen for å si noe fint om konsollen eller spillene som skal presenteres. Dette er tidvis ofte flaut å se på, som for eksempel da to lettere beruset tidligere Beatles-medlemmer dukket opp og sa «Hei» under Microsofts konferanse for et par år siden. Slik var det også i år, og jeg tviler på at mange spilljournalister lar seg overbevise av at en gammel idrettstjerne sier at «dette er akkurat som å være tilbake på banen igjen». Det var derimot litt artig å høre South Park-gutta Matt Stone og Trey Parker harselere med standarduttalelsene til Microsoft. De var også de eneste av på scenen som ikke hadde et manuskipt på teleprompteren.

South Park-spillet er noe vi gleder oss veldig til. Trey og Matt var morsomme. (Foto: Marius Kjørmo, Gamer.no)
South Park-spillet er noe vi gleder oss veldig til. Trey og Matt var morsomme. (Foto: Marius Kjørmo, Gamer.no)

Konklusjon

Jeg tror mange er litt småskuffet over Microsofts konferanse. Det ble brukt mye tid på å presentere kule videotjenester som vi sannsynligvis aldri får tilgang på i Norge. Det ble heller ikke vist noen tegn til at en ny konsoll er på vei, ei heller noen nye dippedutter. Men det er kanskje ikke så dumt. Microsoft er jo primært en softwareutvikler.

Nå fokuserer de på å lage tjenester som kan brukes på andres plattformer, det være seg Apples iPader og telefoner, eller andre innretninger som kjører Android eller Windows. Fokus på spillene er noe vi gamere alltid liker. Noen flotte spill ble vist frem i kveld og tidseksklusivt ekstrainnhold til en rekke titler ble kunngjort.

Like fullt mistenker jeg at det er Sony og Nintendo som kommer til å stjele de største overskriftene i år. Microsoft hadde ingenting virkelig banebrytende å vise frem. «SmartGlass» kan bli interessant, men foreløpig er det et løst konsept som ikke er så lett å selge før vi får noe mer håndfast. E3 2012 er i hvert fall i gang for fullt, og vi er spent på å se hva Sony og Nintendo har å by på.

Les også: Forza Horizon avduket i kveld
Les også: Dette vises på E3 2012

Kommentarer (11)

Forsiden akkurat nå

Til toppen