Kommentar

Kommentar: Imponerende spillsirkus fra Sony

Men hvor ble det av godbitene fra PlayStation-giganten?

LOS ANGELES (Gamer.no): Etter en lang dag med bombastiske pressekonferanser stod Sony igjen som sistemann. Med sviktende Vita-salg siden lanseringen forventet undertegnede at PlayStation-firmaet, med Jack Tretton i førersetet, ville vie en del konferansetid til den fire måneder gamle håndholdte konsollen. Dette ble altså ikke tilfellet.

I løpet av de om lag to timene Sony hadde på seg greide de ikke overbevise meg om at det er viktig å eie en PlayStation Vita dette året. Ett spill her og der er ikke nok til at jeg punger ut to tusen kroner, og selv om Sonys tydelige forsøk på å gjøre den håndholdte konsollen til en slags bærbar PlayStation 3, gjennom sammenkoblinger er interessant, kjøper jeg ikke en ny konsoll kun for å kunne fortsette lagringsfilen min på hytta. Med PlayStation Vita ønsker jeg meg nye, unike opplevelser – ikke en miniutgave av opplevelsen stuekonsollene tilbyr.

Spill, spill og enda flere spill

Som den lange og innholdsrike åpningsvignetten antydet, ønsket Sony heller å bruke en god del av tiden til å vise et mangfoldig utvalg av spill under konferansen enn å fokusere på én enkelt plattform. Vi fikk se mange og lange demonstrasjoner av en rekke spill som ikke akkurat kan sies å være homogene.

Kratos røsker litt i hjernebarken på denne... elefanten?
Kratos røsker litt i hjernebarken på denne... elefanten?

Livedemonstrasjoner av kryssplattformspilling mellom PlayStation 3 og PlayStation Vita i PlayStation All-Stars Battle Royale; overdådige sjøslag i Assassin’s Creed III; imponerende samarbeidskampanje i Far Cry 3; hjernespjæring av elefantmonstre i God of War: Ascension og ammunisjonsmangel i The Last of Us. Alt dette, og mer til, sto på den nesten to timer lange timeplanen.

Så må vi heller ikke glemme Wonderbook, Sonys nye forsøk på augmentert virkelighet. Konseptet, der PlayStation Eye-kameraet fanger opp og utbroderer detaljer i de fysiske bøkene med minispill og interaktive fortellinger, virker i grunn smått spennende – teoretisk sett. Samarbeidet med Harry Potter-dronningen J. K. Rowling om den interaktive barneboken, Book of Spells, vil sikkert kunne glede noen fans, men problemer med demonstrasjonen gjorde meg skeptisk.

Vi fikk også noen avsløringer av flunkende nye titler. Eller, det vil si, titler som antageligvis var ment som avsløringer. Både Vita-spillet Assassin’s Creed III: Liberation og David Cages nye prosjekt Beyond: Two Souls, ble jo lekket en stund før det virkelig braket løs her i Los Angeles. Det er tydelig at skottene fremdeles ikke er helt vanntette hos Sony.

Ellen Page låner sitt skuespillertalent og utseende til Beyond: Two Souls.
Ellen Page låner sitt skuespillertalent og utseende til Beyond: Two Souls.

Med Beyond: Two Souls virker det forøvrig som om David Cage ønsker å bygge videre på å smelte sammen film- og spillmediet. Under den lange traileren vi fikk se var det ikke ett sekund med faktisk spilletid. Det var en pen mellomsekvens, for all del, men etter de fem minuttene med Ellen Page-skuespill satt jeg ikke igjen med noen følelse av hva det egentlig ville si å spille spillet. Cages ambisjoner om å la oss overvære hovedfiguren Jodie Holmes’ liv fra begynnelse til slutt er likevel et så interessant og annerledes konsept at jeg kommer til å følge spillet med argusøyne.

Derimot fikk vi endelig en lengre spillsekvens fra The Last of Us, der vi fulgte den hardbarkede Joel, og den ressurssterke ungjenta Ellie gjennom basketak med fiendtlige overlevende. Spillet minner til tider veldig om Uncharted-serien, men har etter demonstrasjonen å dømme et større fokus på sniking og det å bevare ammunisjon. I kjent Naughty Dog-stil ser spillet ufattelig pent ut, og vi gleder oss til å prøve det på messegulvet i løpet av dagene som kommer.

Show, don’t tell. Please.

Ellers brukte Jack Tretton og hans kumpan Andrew House mye tid på å skryte av alt fra antall interne spillstudioer til ambisjonene om å være den ledende aktøren i fremtiden. Slikt skryt hører gjerne med til disse konferansene, men i dette tilfellet ble det litt mye snakk. Det er et gammelt jungelord som sier «Show, don’t tell», og Sony kunne godt ha vurdert dette litt bedre.

The Last of Us lader opp til å bli et av høstens storspill.
The Last of Us lader opp til å bli et av høstens storspill.

Sammenlignet med dagens tre foregående konferanser manglet Sony driven de andre kunne smykke seg med. Selv om konferansen ikke slet nevneverdig med innholdet, skortet det litt på underholdningsfaktoren under de tregere partiene. Når Sony først sveivet i gang demonstrasjons- og trailersirkuset, fungerte alt derimot optimalt, med et makeløs og helhetlig sceneoppsett som på ryddig vis presenterte flere skjermer samtidig.

Men, hvor ble det av…?

I forkant av konferansen haglet det også med en rekke rykter. Det største var kanskje ryktet om at Sony skulle avduke et samarbeid med en streamingtjeneste for spill, enten Gaikai eller OnLive. Skuffende nok ble det ikke sagt et kvekk om noen av de to konkurrentene. I likhet med Microsoft valgte også Sony å avstå fra å hinte mot nye konsoller, uten at noen egentlig var overrasket over det.

Derimot ble det faktisk nevnt at betalingstjenesten PlayStation Plus skulle få nytt innhold, men dette var langt fra så dramatisk som ryktene forespeilet. Sony nevnte kjapt at tjenesten skulle få flere større PlayStation 3-spill å rutte med, og hoppet videre til neste tema.

Elefanten i stua var utvilsomt mangelen på japanske spill generelt. Våre østlige venner ble ikke representert med en eneste tittel under Sonys konferanse. Team Icos trøblete prosjekt The Last Guardian glimret kanskje mest med sitt fravær, og mangelen på nyheter om spillet tyder på at ting kan være i ulage.

I forkant av messen hevdet også enkelte at Rockstar Norths eksklusive PlayStation-prosjekt, Agent, ville stille opp. Vi så likevel ikke snurten av spillet, som ble annonsert for hele tre år siden, og begynner nå å lure på om Rockstar North har lagt spillet på hylla.

Konklusjon

Etter Microsofts skuffende konferanse tidligere i dag er det godt å se at konkurrenten leverer varene. Sony hadde mye å vise frem i år, og stilte med flere lange og detaljerte spilldemonstrasjoner. Beyond: Two Souls imponerte kanskje mer med sitt konsept enn med sin utføring, mens The Last of Us virker å bygge på grunnlaget Naughty Dog la med Uncharted-serien.

Sony imponerte med en storslagen scene under årets pressekonferanse. (Foto: Marius Kjørmo/Gamer.no)
Sony imponerte med en storslagen scene under årets pressekonferanse. (Foto: Marius Kjørmo/Gamer.no)

Sony var også interesserte i å promotere kryssspillingsfunksjonen mellom PlayStation 3 og PlayStation Vita, denne gangen med PlayStation All-Stars Battle Royale som eksempel. Derimot var sidespillet Assassin’s Creed III: Liberation stort sett det eneste nevneverdige Vita-spillet, noe som overrasker litt på tampen av et begredelig år for Sonys nye håndholdte.

Informasjon om messens kanskje største rykte, et samarbeid med en av streamingtjenestene OnLive eller Gaikai, uteble, og Sony valgte i likhet med Microsoft å holde nestegenerasjonskortene tett til brystet. Stortitlen The Last Guardian glimret også med sitt fravær.

Nå gjenstår det bare å se hva Nintendo har liggende på lur under sin konferanse tirsdag kveld, norsk tid, så er pressekonferansekjøret over for denne gang. Vi forventer store ting fra giganten, og er selvfølgelig til stede for å se hva for noe hurlumhei Wii U har å by på mot høsten.

Les også: Kommentar: Ingen overraskelser fra Microsoft
Les også: Her er kveldens Xbox 360-avsløringer

Her kan dere se opptak av hele pressekonferansen:

Kommentarer (16)

Forsiden akkurat nå

Til toppen