Kommentar

Kommentar: Sterk forestilling av Microsoft

Spillutvalget til Xbox One er svært spennende.

LOS ANGELES (Gamer.no): Microsoft har hatt mye press på seg i det siste. Etter at de avslørte Xbox One har det vært mye fokus på de begrensede mulighetene for videresalg av spill, kravet om å være tilkoblet Internett, og at Microsoft ser ut til å lage en underholdningsmaskin, ikke en spillkonsoll. Svaret deres har vært «vent til E3». De la press på seg selv for å overbevise fansen om at Xbox One virkelig er en maskin for dem, og under mandagens pressekonferanse leverte Microsoft varene.

Don Mattrick og Hideo Kojima åpnet konferansen for Microsoft. (Foto: Marius Kjørmo.)

Åpne verdener

Det hele startet med et smell. Metal Gear Solid V: The Phantom Pain ble introdusert med enorm patos, og vi så glimt av Solid Snake som brukte sine snikeferdigheter i en åpen verden. Spillet i seg selv var et av høydepunktene under konferansen, men det skisserte også opp hva vi kan vente oss fra den første bølgen av spill til de nye konsollene. Nøkkelordene er penere grafikk og store, åpne verdener.

Dette er det første Metal Gear-spillet satt i en åpen verden, men det er ikke den eneste spillserien som tar dette spranget når det braser inn på de nye konsollene. The Witcher 3 som ble vist frem av CD Projekt Red frister også med muligheten til å vandre fritt rundt og utforske en enorm verden. Den elleville zombie-slasheren Dead Rising 3 gjør det samme. Det nye prosjektet Sunset Overdrive, samt Dragon Age 3 som ble vist frem på Electronic Arts' konferanse litt senere på kvelden vil også benytte seg av denne måten å legge opp spillet på.

Jeg elsker åpne verdener. Det vil si, jeg elsker åpne verdener som det er verdt å utforske. Eksempelvis fungerer det svært godt i spill som Fallout: New Vegas og The Elder Scrolls V: Skyrim. I spill som L.A. Noir og Infamous synes jeg ikke den åpne strukturen har like mye for seg. Det er med andre ord lett å lage en åpen verden, men det er krevende å fylle den med noe interessant. At de nye konsollene gir utviklere muligheten til å benytte seg av dette er kjempebra, men jeg er svært spent på å se hvor meningsfullt det blir for eksempelvis Metal Gear Solid V og Dead Rising 3.

«Nøkkelordene er penere grafikk og store, åpne verdener.»

Store skytespill

Det er en slags universell lov som sier at hvis en ny konsoll skal bli en suksess må den ha gode skytespill. Microsoft har ingen planer om å utfordre denne regelen, for pressekonferansen inneholdt mye skyting. Da Xbox One først ble annonsert i mai viste de frem Call of Duty: Ghost, og denne gangen var det Battlefield 4 og eksklusive Titanfall som stod i fokus.

Som om ikke det var nok løftet de også sløret av Master Chief, og lovet et nytt Halo-spill. Det var kanskje ikke særlig overraskende at Master Chief måtte vises frem, men vi fikk ikke vite noe om spillet. Da ble det litt tamt likevel.

Det var ikke bare Halo som så vidt dinglet foran nesen vår. Microsofts nye studio, Black Tusk, holder også på med noe spennende som vi ikke fikk vite hva var. Vi fikk se en person som i ly av nattens mørke rappellerte ned en bygning, og det luktet litt hemmelig agent av spillet. Det blir spennende å følge med på hva som skjer videre med det prosjektet.

Plutselig stod det en bil på scenen. (Foto: Marius Kjørmo.)

Litt mystisk var også visningen av D4 som skal være et episodebasert mordmysterie. Microsoft har allerede trykket den episodiske modellen til sitt bryst på mindre spill til nettbrett og mobil, og det vil ikke overraske meg om vi ser den trenden hoppe over til den nye Xbox-konsollen også.

Litt info om boksen også

Les også
Anmeldelse: Ryse: Son of Rome

Microsofts konferanse handlet om spill fra start til slutt. De turte vel knapt noe annet. Det ble vist så mange spill at man så vidt rakk å reflektere over det man hadde sett. Likevel klarte den amerikanske programvaregiganten å snike inn litt informasjon om konsollen også.

Microsoft-poengene forsvinner, noe som betyr at vi i fremtiden på enklere måte vil se hva det du kjøper faktisk koster. De ser også ut til å utvide gullmedlemskapstjenesten til å inkludere gratis spill og abonnementstjenester som World of Tanks. De avslørte også hva konsollen skal koste i USA, uten at det egentlig gir oss en veldig god pekepinn på hva den vil koste i Norge.

Xbox One kommer med Twitch innebygd i systemet slik at du lett kan dele spilløyeblikkene dine med venner, både direkte og i opptak. De vil også la deg ytterligere få slippe kreativiteten løs med Project Spark, og dette så virkelig spennende ut. Her skal du kunne lage egne spill, men man undrer seg jo over hva som faktisk er mulig å lage med dette. Inntrykket jeg satt igjen med var svært positivt. Kan brukeren på en ukomplisert måte virkelig lage seg sitt eget Limbo?

«Microsoft har mange spennende og eksklusive titler, og det er ikke alt for mange PlayStation-titler jeg ville savnet om jeg bare kjøpte Xbox One.»

Xbox One eller PlayStation 4?

Det er vanskelig å skulle vurdere det Microsoft presenterte uten å trekke sammenlikninger til Sonys satsing. Når det gelder spillutvalget synes jeg Xbox One ser ut til å komme godt ut av det. De har mange spennende og eksklusive titler, og det er ikke alt for mange PlayStation-titler jeg ville savnet om jeg bare kjøpte Xbox.

Det har vært mye fokus på forbrukerrettigheter og her er det en klar forskjell på de to konsollene. Microsoft har tatt noen valg som er populære internt i bransjen, men som spillere forståelig nok ikke er like begeistret for. De krever at du er online når du skal spille, de vil begrense dine muligheter til å videreselge spill du har kjøpt, og du må betale en medlemsskapsavgift for å kunne spille flerspillerspill.

Sony har valgt å legge så få begrensninger som mulig på konsollen sin. De har også sagt at den skal være sonefri, noe som vil glede de av oss som importerer spill fra utlandet. Det er fortsatt ikke helt klart i hvorvidt Sony vil ta betalt for flerspillermulighet, men det er ingen tvil om at Sony kommer best ut av denne «moralske» debatten.

Fra et rent personlig standpunkt har jeg ikke så mange problemer med strategien til Microsoft. Konsollen min er alltid koblet til Internett og jeg kjøper aldri bruktspill. Selvsagt burde du kunne selge videre et av spillene dine til kameraten din, men jeg synes måten butikker som GameStop og Game har institusjonalisert bruktspillsalget er et reelt problem. Det er dette bransjen vil ha slutt på. For meg vil ikke dette bety så mye for valg av konsoll, men dersom du ofte kjøper og selger spill, eller har en ustabil nettilkobling så skjønner jeg at dette vil være avgjørende faktorer for hvilken maskin du satser på.

I Ryse spiller du som Romas store sønn. (Foto: Marius Kjørmo.)

Pris og Kinect

Prisen har blitt annonsert for begge konsollene, og PlayStation 4 skal være 100 dollar billigere enn Xbox One. Det er i utgangspunktet 600 kroner, men det kan fort stige til en tusenlapp når konsollene havner i norske butikker. Xbox One blir med andre ord en relativt dyr konsoll. Med Microsofts spillmaskin følger det med Kinect, og den er nok i stor grad årsaken til prisforskjellen. Sonys kamera er ikke inkludert og koster 60 dollar som et tillegg. Kjøper man den vil prisene bli mer balansert, men er alle egentlig interessert i å ha Kinect eller PlayStation-kameraet?

Kinect er på mange måter det som kan være styrken til Xbox One, men så langt har knapt nok sett hvordan det skal brukes. Da jeg fikk spille Ryse var ikke Kinect-støtten implementert enda, men den skulle begrense seg til stemmekomandoer og noen enkle håndbevegelser. Ryse-produsenten var også svært tydelig på at all Kinect-funksjonalitet ville være helt frivillig.

World of Tanks blir gratis å spille på Xbox for alle som har en gullkonto. (Foto: Marius Kjørmo.)

Vi prøvde en teknologidemo hos Microsoft som viste litt av hva nye Kinect kan gjøre, og denne var i utgangspunktet ganske imponerende. Kameraet plukket opp alt fra ansiktsuttrykkene våre til pulsen vår, og dette selv om vi var tre gærne Gamer.no-journalister som hoppet rundt og lekesloss foran konsollen. Spørsmålet er hva den vil blir brukt til i praksis. Ryse er et spill som var ment å lene seg tungt på Kinect, men som nå bare har det som en tilleggsfunksjon. Skal Kinect bare være et produkt for lettbeinte sport- og dansespill? Jeg skulle gjerne sett flere som viste hvordan de vil utnytte dette potensialet.

Konklusjon

Alt i alt vil jeg konkludere med at Xbox-konferansen var svært god. Vi fikk se masse nye spill, mange av dem eksklusive til Xbox One. Det var dette Microsoft måtte vise for å fortelle spillerne at det virkelig er spill de ønsker å satse på.

Det føltes likevel som om det lille ekstra manglet. Vi fikk servert en nydelig dessert med iskrem, sjokolade og masse deilig snacks, men det lille kirsebæret på toppen som hadde gjort det hele perfekt var ikke der. Hva dette skulle vært er vanskelig å si. Kanskje burde de hatt enda et storspill. Kanskje hadde de fått den effekten om de hadde vist mer fra Halo-spillet eller prosjektet til Black Tusk.

«Kanskje står ikke det avgjørende slaget i konsollkrigen ikke om spillene, men om forbrukerrettigheter.»

Kirsebærmangelen til tross, det er lenge siden sist Microsoft leverte en så sterk E3-konferanse. Uavhengig av hva Sony viste frem må man kunne si at Xbox One ser ut som en spennende konsoll som kommer til å by på mye underholdning.

Vi venter fortsatt på mer informasjon om teknologien i konsollen, som hvilke betydning den såkalte «skykraften» egentlig vil ha. Det føles også som at jo mer informasjon man får om de to nye konsollene, jo likere virker de. Personlig synes jeg Microsoft klarte å ta seg inn igjen etter den noe uheldige vinklingen på sin første annonsering, og det må jo regnes som en suksess.

Likevel kan det tenkes at det avgjørende slaget i konsollkrigen ikke står om spillene, men om forbrukerrettigheter. Hva synes du om Xbox-konferansen? Ble du overbevist av spillutvalget?

Les også: Xbox One kommer i november
Les også: Minecraft blir større på Xbox One

Siste fra forsiden