Kommentar La meg få ta med meg lagringsfilene overalt

(Bilde: Skjermbilde, Gaikai)

Kan ikke alt bare være i «sync»?

Når jeg eier et spill på flere plattformer ønsker jeg å beholde lagringsfiler og progresjon overalt.

Tilgangen på spill er idag bedre enn noensinne, og valgmulighetene er mange. Spesielt har håndholdte enheter blitt så potente at de takler grafisk kraftige spill. Dette fører til at man som spiller har muligheten til å spille på plattformen man selv ønsker. En slik frihet setter jeg naturligvis stor pris på, men dessverre er det gjerne slik at man låser seg til én plattform også. Dersom man ombestemmer seg, eller ønsker å fortsette å spille et annet sted enn der man startet, er dette sjelden mulig.

Et hederlig unntak er Hearthstone. Da Hearthstone ble tilgjengelig på iPad i fjor, og på mobiltelefoner tidligere i år, ble plutselig dette spillet mer tilgjengelig for meg. Jeg hadde kost meg med spillet når jeg hadde litt tid på kvelden, men plutselig ble det mulig å ta en match på sofaen eller på bussen til jobb. Forutsetningen var naturligvis at alle kortene mine var tilgjengelige uansett hvor jeg spilte. En slik sammenkobling er dessverre ikke noen selvfølge, det er faktisk ganske sjelden kost.

Hearthstone støtter heldigvis full kryssplattformspilling.
Hearthstone støtter heldigvis full kryssplattformspilling. Bilde: Gamer.no, Audun Rodem

Mange løsninger

Det finnes mange muligheter for å holde lagringsfiler i sync. For eksempel har Apple tillatt synkronisering av brukerdata på tvers av enheter ved hjelp av iCloud eller Game Center. Selv om jeg har flere spill som støtter dette, er det dessverre vel så vanlig at denne funksjonen mangler. Nylig spilte jeg igjennom Den Lengste Reisen på iPad, dette er en universell app som betyr at den støtter både iPad og iPhone. Jeg synes det gir fullstendig mening å begynne å spille et eventyrspill som dette på iPaden for så å fortsette på iPhonen når jeg er på farten. Men som du kanskje har gjettet var ikke progresjonen min synkronisert, jeg måtte i så fall spille to spill i parallell, noe jeg naturligvis ikke gadd.

Langt bedre fungerer det med Steam. Veldig mange spill synkroniseres til Steam-skyen automatisk når man avslutter spillet. Nå har jeg riktignok i hovedsak bare en PC jeg spiller på, men dette muliggjør i alle fall å veksle mellom flere maskiner. FTL: Faster Than Light er et spill jeg har byttet litt på å spille på den stasjonære PC-en og laptoppen alt ettersom hva som passer meg. Spillet finnes for øvrig også til iPad, men spillerfremgangen er ikke i sync med PC-versjonen.

Og det er nettopp dette som jeg irriterer meg mest over. Å få ting i sync innenfor samme operativsystem er en ting, jeg ønsker at spillene mine skal være helt plattformuavhengige. Og det er det stort sett bare nettspill, sånn som Hearthstone som støtter. De har tross alt en konto i skyen du likevel må koble deg til.

Jeg har ingen problemer med å forstå at utviklere av typiske enspillerspill ikke ønsker å lage og vedlikeholde slike skyløsninger. Og det er liten tvil om at det blir ramaskrik om et enspillerspill ville kreve netttilgang til enhver tid.

Så hva er løsningen?

I farten kan jeg bare komme på ett eneste spill som støtter synkronisering av lagringsfiler, og det er remaken av Broken Sword II: The Smoking Mirror. Og hvordan får Revolution Software det til? Jo, de bruker en tredjeparsløsning: Dropbox. Og det gir perfekt mening i mitt sinn. På denne måten slipper spillutviklerne å vedlikeholde en nettkonto i årevis etter lansering, og det er ikke noe krav om å være online i spillet om man ikke selv ønsker det.

Broken Sword II: The Smoking Mirror remastered har skjønt det!
Broken Sword II: The Smoking Mirror remastered har skjønt det! Bilde: Revolution inc

Dropbox er som kjent en skylagrinstjeneste som tilbyr et par gigabyte gratis lagringsplass for enhver person. I tillegg tilbyr de et helt gratis API som utviklere kan benytte seg av for å koble seg til en spillers konto. Dermed er det i praksis svært liten kostnad å skulle tilby en slik lagringsplass i spill. For øvrig kan det like gjerne være Google Drive, eller en hvilken som helst annen gratistjeneste.

Likevel melder det seg et problem til. Er det noen som gidder å kjøpe det samme spillet flere ganger på ulike plattformer? Svaret her er nok tja. Jeg har gjort det enkelte ganger, vanligvis fordi jeg ønsket å spille et gammelt spill om igjen, men det finnes unntak. Og det er ingen tvil om det i alle fall hadde blitt mer aktuelt om jeg faktisk hadde mulighet til å gjennoppta en spilløkt på tvers.

Flere slike valg, takk!
Flere slike valg, takk! Bilde: Gamer.no, Erik-André Mamen

Jeg ser for meg flere løsninger for å gjøre dette mer tilgjengelig. Kanskje man kunne verifisere at man allerede har betalt for spillet på en annen plattform, og dermed få det gratis? Eller hva med å tilby en pakke med det samme spillet på flere plattformer? La oss si det koster 10 prosent mer, enn kun på en enkelt plattform. Jeg tror det kunne vært smart. Det er et enkelt psykologisk triks som ville fått mange til å betale de ekstra kronene i tilfelle man ønsket senere å veksle mellom spillenheter. Jeg vet det er mange potensielle utfordringer med ulike utgivere på ulike plattformer, men jeg er overbevist om at det er mulig å finne gode løsninger.

For mitt vedkommende går jeg nok glipp av flere intersesante spilltitler fordi jeg ikke har nok tid til å sette meg ned foran PC-en. Samtidig stoler jeg ikke helt på at jeg får den fulle spillopplevelsen på telefonen min, og dermed ender jeg ikke opp med å spille det noen steder. Når utviklerne først har tatt seg tid til å portere et spill til flere plattformer skulle man tro det var en smal sak å overføre brukerdata på tvers av disse.

FTL: Faster Than Light iPad

Broken Sword - The Smoking Mirror: Remastered iPhone

FTL: Faster Than Light Mac

Broken Sword II: The Smoking Mirror - Remastered Windows

Broken Sword II: The Smoking Mirror Android

FTL: Faster Than Light Windows

Hearthstone: Heroes of Warcraft iPad

Hearthstone: Heroes of Warcraft Android

Hearthstone: Heroes of Warcraft Mac

Broken Sword - The Smoking Mirror: Remastered iPad

Hearthstone: Heroes of Warcraft Windows

Hearthstone: Heroes of Warcraft iPhone

FTL: Faster Than Light iPad iPad Windows Mac

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: Første kvartal 2014
  • Plattform: iPad
  • Utgiver: slettmegtakk
  • Utvikler: Subset Games

Broken Sword - The Smoking Mirror: Remastered iPhone iPhone Windows PS iPad Windows Android

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 16. desember 2010
  • Plattform: iPhone
  • Utgiver: Revolution Software
  • Utvikler: Revolution Software

FTL: Faster Than Light Mac Mac Windows iPad

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 14. september 2012
  • Plattform: Mac
  • Utvikler: Subset Games

Broken Sword II: The Smoking Mirror - Remastered Windows Windows Windows PS iPad iPhone Android

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: Andre kvartal 2011
  • Plattform: Windows
  • Utgiver: Virgin Interactive
  • Utvikler: Revolution Software

Broken Sword II: The Smoking Mirror Android Android Windows PS iPad iPhone Windows

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 21. desember 2012
  • Plattform: Android
  • Utgiver: Virgin Interactive
  • Utvikler: Revolution Software

FTL: Faster Than Light Windows Windows Mac iPad

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 14. september 2012
  • Plattform: Windows
  • Utvikler: Subset Games

Hearthstone: Heroes of Warcraft iPad iPad Mac Windows Android iPhone

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 11. mars 2014
  • Plattform: iPad
  • Utgiver: Blizzard Entertainment
  • Utvikler: Blizzard Entertainment

Hearthstone: Heroes of Warcraft Android Android iPad Mac Windows iPhone

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 15. desember 2014
  • Plattform: Android
  • Utgiver: Blizzard Entertainment
  • Utvikler: Blizzard Entertainment

Hearthstone: Heroes of Warcraft Mac Mac iPad Windows Android iPhone

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 11. mars 2014
  • Plattform: Mac
  • Utgiver: Blizzard Entertainment
  • Utvikler: Blizzard Entertainment

Broken Sword - The Smoking Mirror: Remastered iPad iPad Windows PS iPhone Windows Android

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 16. desember 2010
  • Plattform: iPad
  • Utgiver: Revolution Software
  • Utvikler: Revolution Software

Hearthstone: Heroes of Warcraft Windows Windows iPad Mac Android iPhone

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 11. mars 2014
  • Plattform: Windows
  • Utgiver: Blizzard Entertainment
  • Utvikler: Blizzard Entertainment

Hearthstone: Heroes of Warcraft iPhone iPhone iPad Mac Windows Android

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 14. april 2015
  • Plattform: iPhone
  • Utgiver: Blizzard Entertainment
  • Utvikler: Blizzard Entertainment

Kommentarer (23)

Forsiden akkurat nå

Til toppen