Kommentar

Microsoft på E3 2014

Microsoft gav fansen akkurat det de ville ha

På 90 minutter viste spillgiganten at de har lært av sine feil.

LOS ANGELES (Gamer.no): Vi elsker spill, så mye kan vi vel være enige om?

Det er en grunn til at du leser disse ordene akkurat nå, det er en grunn til at jeg har skrevet de ned, og det er denne grunnen, denne kjærligheten for dataspill og alt det innebærer, Microsoft ser ut til å ha oppfattet. Det var i hvert fall dette inntrykket jeg satt igjen med etter å ha bevitnet det Phil Spencer og kompani hadde satt i stand under årets E3-konferanse. Her fikk vi servert en kavalkade med noen av årets mest spennende spill, både store og små, før neste års titaner fikk vise seg fram for aller første gang.

Først på Xbox

Det hele åpnet med en smilende Phil Spencer som ønsket alle og enhver velkommen. Xbox-sjefen så seg storfornøyd med salgstallene Xbox One har produsert så langt og hyllet fans verden over for deres tilbakemeldinger og inspirasjonen de trenger for å gjøre konsollen enda bedre. Dette var vel og bra, men etter bare et par minutter kom det alle hadde ventet på: Det var klart for spillene.

Og for en rekke med spill det var. Kalaset begynte med Call of Duty: Advanced Warfare, det nyeste leddet i en lang, lang rekke med moderne og ikke fullt så moderne skytespill. Denne gangen ser Activision ut til å ta skrittet ett steg lenger, og demonstrasjonen vi fikk se kunne like gjerne vært hentet fra et Killzone-spill, der droner, romskip og jet-ryggsekker alle spilte viktige roller.

Det så spennende ut, og jeg kjente det klødde litt i fingrene etter å prøve det. Dette er derimot en følelse jeg kjenner på hver gang et nytt Call of Duty blir vist fram, og sånn sett ble jeg ikke fryktelig overveldet. Det at Activision er dyktige på markedsføring er heller ingen nyhet.

LES OGSÅ: Se alle Xbox-avsløringene fra E3 2014 »

Verdt å merke seg er derimot det faktum at alt nedlastbart innhold for det nye Call of Duty-spillet vil dukke opp på Xbox One først. Dette er noe Microsoft har holdt på med i en god stund nå, men det var ikke før jeg satt godt plantet i salen i Los Angeles, og fikk se på informasjon om de ulike spillene langs skjermer bortover tribunene, at det gikk opp for meg hvor utbredt dette fenomenet egentlig er. Ved siden av Call of Duty: Advanced Warfare var dette tilfellet også for The Division, Evolve, Dragon Age: Inquisition og Battlefield 4.

Dette er en imponerende liste med spill som får ekstra innhold først på Xbox-konsoller, og selv om dette kanskje virker som en fillesak er det tydelig noe Microsoft har lagt vekt på. Ønsket om å stadig overgå konkurrentene, og da spesielt Sony, er selvfølgelig stort, og dette var tydeligere enn noen gang i år.

Tom Clancy's The Division. (Skjermbilde: Ubisoft)
Ubisoft

Hånd i hånd med Halo

For det virket helt klart at Microsoft har lært, både av sine konkurrenter, men også av sine egne feilsteg fra de senere årene. Man trenger ikke se langt tilbake før et dansenummer fra Usher og Star Wars Kinect var det man måtte ta til takke med – slik er det ikke lenger, i det minste ikke i år. Her var det nemlig spillene som stod i fokus, og kjernespillere verden over fikk mang en grunn til å glede seg til de kommende månedene, både som Xbox One- og PlayStation 4-eier.

Assassin's Creed: Unity vil tilby samarbeidsoppdrag for fire spillere, Forza Horizon 2 vil komme utstyrt med over 200 biler, Sunset Overdrive ser bokstavelig talt ut som en berg-og-dal-bane-tur, og det nyeste innholdet til Dead Rising 3 tok formelig kaka hva selvrefererende humor angår. Spesielt artig er det jo at det er Capcom selv som har hatt selvironi nok til å kalle utvidelsespakka for noe så grasiøst som Super Ultra Dead Rising 3 Arcade Remix Hyper Edition EX Plus Alpha. Forøvrig ute allerede i dag.

Men det stoppet ikke der: Vi fikk også se det nyeste fra samarbeidsspillet Fable Legends, monstereposet The Witcher 3: Wild Hunt, andre sesong av Killer Instinct-innhold, og mye, mye mer. Kanskje viktigst av alt var avsløringen av den lenge myteomspunnede Halo-samlepakken, som ved siden av å pusse opp Halo 2, vil levere de fire nummererte titlene i serien i én pakke, eksklusivt for Xbox One.

Master Chief har alltid vært viktig for Xbox: Microsofts første konsoll ble lansert sammen med Halo: Combat Evolved, og siden den gang har det gått slag i slag for den grønnkledde John-117 og Xbox-maskinene. Det å se de fire største spillene i serien gjenopplivet på denne måten må gjøre godt for et gammelt Halo-hjerte, og jeg kan forstille meg at tvilende Xbox 360-eiere fikk et blaff av tiltro til Xbox One, om enn bare et blaff.

Om mulig enda viktigere var det faktum at man får tilgang på Halo 5-betaen hvis man kjøper pakken. Der og da kunne jeg formelig se Xbox One-konsoller fly ut av butikkhyller verden over, til tross for at ingen prisreduksjon ble nevnt under arrangementet.

Forza Horizon 2. (Skjermbilde: Microsoft)

Kinect, hvor er du?

Og nå flyr de også uten Kinect. Det har ikke gått lang tid siden det ble kjent at Xbox One nå skal selges uten Kinect, men kameraets fravær fra pressekonferansen var likevel ekstremt merkbar. Jeg tror navnet knapt ble nevnt én gang (i så fall var det i forbindelse med Harmonix' to danse- og musikkspill, Dance Central Spotlight og Fantasia: Music Evolved), men er det ikke litt tidlig for Microsoft å kaste bevegelsessensoren under bussen? Har de rett og slett sluttet å forsøke?

Det gjenstår nok fremdeles å se hvor viktig eller uviktig Kinect blir på veien videre: Fjorårets konferanse snakket heller ikke mye om kameraet, som et svar til den heller tafatte avsløringen av Xbox One tidligere på året. Det blir uansett spennende å følge med videre, og utviklere som nettopp Harmonix, som har to spill som står og faller på ekstrautstyret, venter nok veldig spent på hva fremtiden bringer.

Ori and the Blind Forest. (Skjermbilde: Microsoft)

Apropos, vi fikk også skue litt på en rekke nye og tidligere uannonserte spill – et fenomen som har blitt sjeldnere og sjeldnere i løpet av de siste par årene på E3. Mange utviklere har ofte brukt ukene før presseshowet til å annonsere spillene sine, ofte i slik grad at det meste var spolert allerede før E3. Derfor var det en glede å overvære den siste halvtimen av Microsofts konferanse, som bydde på en rekke spennende overraskelser:

Ori and The Blind Forest ser ut som et slående vakkert plattformeventyr, og Limbo-skapernes nyeste, Inside, likeså. Ved å vise fram disse to spesifikt «kunstneriske» spillene på storskjermen i Los Angeles viste Microsoft at de tydelig vil ha en bit av den selvsamme kaka som Sony og thatgamecompany har tygd på en stund nå. Og av det jeg kunne se kan det godt være de får en aldri så liten smakebit.

Det neste Tomb Raider, Rise of The Tomb Raider, forsetter på sin side å utsette den reviderte utgaven av Lara Croft for en serie uheldige hendelser, med påfølgende smerteprøvelser og klynkelyder. Det er ikke til å stikke under en stol at jeg ikke var hundre prosent fornøyd med fjorårets nyversjon av den eldgamle eventyrserien, men jeg lever i håpet for oppfølgeren: Crystal Dynamics kan lage gode spill.

Andre som kan lage gode spill er Platinum Games, som viste fram Scalebound under konferansen. Hva dette spillet er, er det ikke godt å si, men filmsnutten inneholdt digre monstre, og kjenner vi Platinum Games rett blir det garantert et sprøtt, men velskapt spill.

Rise of The Tomb Raider. (Konseptbilde: Ubisoft)
Dragon Age: Inquisition. (Skjermbilde: EA)

Og spillene bare fortsatte å strømme på. Midt oppi det hele tok Phil Spencer tid til å trekke fram indiespillene som er på vei til Xbox One, og mye på samme måte som hos Sony i fjor var det en hel hurv av små og store titler som fikk sin tid i rampelyset. En god trend med andre ord. Konferansen ble avsluttet med et smell som kom i form av et nytt Crackdown-spill, samt en fornøyd Phil Spencer som konkluderte med at deres «90 minutter med spill» var omme - og det var de jammen meg også.

Konklusjon

Det å trekke en konklusjon fra Microsofts opptreden under årets E3 er veldig enkelt: De har lært. De har lært av sine egne feil, de har lært av konkurrentenes suksess og de har lært av fansens tilbakemeldinger. Her fikk vi hverken Usher eller Kinect, men istedet et altoppslukende fokus på spill – og det er vel det vi vil ha?

Vi vil ha en samlepakke med de fire første Halo-spillene, vi vil ha en større indiesatsing på Xbox One, og vi vil ha nye, uannonserte spilltitler som kan overraske oss, ta oss på senga og vekke glede og spenning i både unge og gamle spillhjerter. Og det var stort sett det vi fikk servert fra Xbox One-gjengen i dag.

Hva fremtiden bringer helt konkret er det ikke godt å si, men en ting er helt klart: Xbox One har kommet for å bli (selv om den teknisk sett ikke dukker opp i Norge før 5. september). Xbox 360 ble på sin side ikke nevnt under konferansen, så det er tydelig at den gamle maskinen er på vei ut av rampelyset. Og det er kanskje like greit: Spillutviklere bør se mot fremtiden, mot penere grafikk, bedre bildeflyt og konsoller som kan gjøre mer og mer.

Uansett hvordan man ser på det virker det som om alle vi som deler en forkjærlighet for dataspill går en meget lys fremtid i møte, og Microsoft vil definitivt være med på å bygge denne fremtiden. Budskapet under E3-konferansen var i hvert fall svært tydelig, og fraværet av både Kinect, medieløsninger og regionsspesifikke TV-muligheter bidro til at alt stod og falt på Xbox One som en ren spillkonsoll. Og varene ble levert.

Det har vært en lang vei å gå for den nyeste amerikanske spillkonsollen, men nå tror jeg jammen meg den er akkurat der den trenger å være.

Siste fra forsiden