Kommentar

Project Scorpio / PlayStation Neo

Oppgraderte konsoller er en positiv utvikling

Kraftigere versjoner av PlayStation 4 og Xbox One er på vei og det er bra for konsollspillere.

Project Scorpio ble avduket.
Skjermbilde, YouTube

Sony har offentliggjort at en forbedret versjon av PlayStation 4, foreløpig kjent som «PlayStation Neo» er på vei. De har bekreftet at den skal støtte 4K-innhold, og at dette ikke betyr en utfasing av den originale PlayStation 4.

Nå har Microsoft bekreftet at også de kommer med ikke bare en, men to nye konsoller. Den ene er stort sett en litt slankere versjon av dagens Xbox One, men den andre, foreløpig omtalt som Project Scorpio, skal være betydelig kraftigere. Hva betyr egentlig dette for oss forbrukere?

Skal ikke splitte brukerbasen

Begge selskapene sier at det ikke skal komme innhold til den kraftige versjonen som ikke også blir tilgjengelig på den originale versjonen. Dette er smart, siden en splittelse av brukerbasen i «de med den gamle» og «de med den nye» ville kunne oppleves som en fornærmelse mot de som allerede har kjøpt en konsoll. Det ville også vært en stor økonomisk risiko å ta da det vil være færre som kan kjøpe innhold til de ulike konsollene.

Project Scorpio ble annonsert under E3-messen. (Video: Microsoft)

I tillegg til at det trolig vil skape større forvirring blant forbrukere enn det Nintendo gjorde da de gav sin forrige konsoll navnet Wii U. Alle kommende spill skal fungere like fint på PlayStation 4 som på «PlayStation Neo» og tilsvarende på Xbox One og Project Scorpio. Nye spill til Xbox-plattformene skal for øvrig også fungere på Windows 10.

Så hva er vitsen med de nye konsollene da? Det både Sony og Microsoft har uttalt er at de begge skal støtte 4K-innhold. Dette betyr nok først og fremst at du kan se videoinnhold i 4K, men akkurat hva det betyr for spilling er fortsatt litt ullent. Microsoft brukte ordene 4K-spilling på sin E3-konferanse, men det stilles store spørsmål rundt om det er realistisk med «ekte» 4K-spilling, eller om man da er nødt til å lempe på andre ting som grafikk og bildefrekvens.

Virtuell virkelighet kommer til en konsoll nær deg

Virtuell virkelighet, eller «VR» som det ofte forkortes til, kommer til både PlayStation og Xbox. Sony har sitt eget VR-headset som lanseres i oktober, mens Microsoft så langt ikke har avslørt hva de tenker å tilby på denne fronten. De uttalte under E3-konferansen at VR kommer, og det har blitt spekulert på om de kommer til å gå inn i et samarbeid med Oculus. Kanskje tenker de at konsollen kan støtte flere ulike typer VR-headset.

Det som er den store elefanten i rommet som ingen snakker om er om de opprinnelige konsoll-variantene er gode nok til å gi en tilfredsstillende opplevelse i VR, eller om man er nødt til å anskaffe de oppgraderte versjonene. I dag trenger du en svært bra PC for å kunne bruke VR-brillene til Oculus og HTC.

PlayStation VR skal lanseres i oktober.
Sony

VR kommer til å teste Microsoft og Sonys politikk om å ikke splitte brukerbasen. Jeg ser det som ganske sannsynlig at Microsoft ikke lanserer VR til den nåværende Xbox-konsollen. De har aldri tidligere lovet at denne konsollen skal få det og således vil ikke dette være å ta noe fra brukerne.

Sony er kanskje i en noe mer kinkig posisjon. De har pratet høyt om PlayStation VR lenge, og er nødt til å levere på PlayStation 4. Da kan man ende opp i en situasjon hvor PlayStations VR-satsing blir «holdt tilbake» av den svakere maskinvaren i PlayStation 4, mens Microsoft kan dra full nytte av sin nye kraftigere konsoll. Nå vil trolig VR-satsingen til disse selskapene være ganske ulik uansett, men dersom VR etter hvert etablerer seg ordentlig og man får storproduksjoner som slippes på alle VR-plattformer kan det tenkes at noen må ta en runde og revurdere sin uttalte politikk.

Dette er slutten på generasjonsskillet

Les også
Sniktitt: The Last Guardian

Det kanskje mest spennende med disse oppgraderte konsollene er at de markerer et mulig skille i hvordan man til nå har hoppet fra en konsoll til den neste i rekken. Til nå har hver konsoll stort sett vært et individuelt produkt, mer eller mindre avskåret fra sine forgjengere. Kanskje ser vi nå begynnelsen på en «evigvarende» konsollplattform som vedvarer selv om maskinvaren oppgraderes.

De nye konsollene kan minne mer om telefoner, mindre oppgraderinger, men med kompatibilitet.
Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Kjøper du en ny telefon, eller en ny PC, så forventer du at spillene du allerede har kjøpt fungerer. Nå ser vi tegn som tyder på at det går i den retningen også for spillkonsoller. Spesielt Microsoft virker ganske tydelige på at de ønsker en slik utvikling med måten de nå kobler sammen «Xbox-familien» som de kaller det. De har begynt å prate om Xbox som en plattform som eksisterer på tvers av spillkonsollene og Windows 10.

Det er mange fordeler ved en slik tankegang, og det blir opp til forbrukeren å bestemme når man ønsker å oppgradere konsollen sin. Dette skiftet betyr likevel ikke at alle spill for alltid vil fungere på din nåværende konsoll. Selv om man nå sier at alle spill på «PSNeo» og skal fungere på PlayStation 4 så vil de trolig måtte bryte med den tankegangen i fremtiden, enten med oppgraderingen etter Neo, eller kanskje til og med tidligere.

Både forbrukere og utviklere er nødt til å bli vant til at konsoller ikke er ensformige maskiner med en fastlåst maskinvare. Det kommer til å bli en overgang, men på sikt tror jeg dette er en svært fornuftig utvikling. Det er fortsatt mange spørsmål. Vil Microsoft sin strategi om å sammenkoble konsoll og PC styrke dem, eller spiller det konsollen deres ut over sidelinjen? Har Sony vært langsiktige nok i sin tankegang til at de kan være med på en generasjonsløs konsollplattform? Det blir spennende å følge utviklingen fremover. Det som er sikkert er i hvert fall at konsolluniverset er i endring, og jeg tror det er positivt for oss som liker å spille på konsoller. Hva tenker du?

Her kan du lese alle nyhetene fra E3 2016 »

Siste fra forsiden