Våger vi å tro på Nintendo?

Med den nye Switch-konsollen spiller Nintendo ut alle sine beste kort på én gang, men er det nok?

Nå har Nintendo endelig avslørt sin kommende konsoll, Nintendo Switch, som etter planen skal lanseres i mars 2017. Som forventet viste den seg å være en såkalt hybridkonsoll, en bærbar spillenhet som også lar seg koble til TV-en gjennom en dokkingstasjon. Ryktene om et slikt system hadde tross alt florert i mange måneder allerede.

Det var mye interessant ved Switch-annonseringen, både av det som ble sagt og det som bare ble antydet. La oss begynne med det vi kunne se selv.

Fin på farten

Nintendo Switch kan brukes både på farten og sammen med en TV.
Nintendo Switch kan brukes både på farten og sammen med en TV. Bilde: Nintendo

Navnet er perfekt. For det første er det umulig å forveksle den nye konsollen med et tilleggsprodukt til en allerede eksisterende konsoll (host, host, Wii U, host), navnet kommuniserer også kjernebudskapet i spillopplevelsen: du kan spille slik det passer deg. Navnet indikerer også et tydelig brudd med den klassiske konsollinjen hvor man måtte velge mellom håndholdt og stasjonær konsoll. Her får du begge deler i én pakke.

Les mer: Her er Nintendo Switch

Overgangen fra stasjonær til håndholdt konsoll blir etter alt å dømme sømløs. Altså tar det ikke lenger tid å ta med seg spillopplevelsen et annet sted enn tiden du bruker på å klikke sammen den bærbare skjermen og sidekontrollene.

Ja, nå trenger du ikke pause det neste Zelda-storspillet hvis du må på do. Velkommen til fremtiden!

Den mer Pro-aktige kontrolleren.
Den mer Pro-aktige kontrolleren. Bilde: Nintendo

Nintendo dropper CD-plater til fordel for minnekort – og hvorfor ikke? Etter hvert som SSD-teknologien utvikler seg, har CD-mediet snart flere ulemper enn fordeler.

De to avtakbare sidekontrollene gjør det tilsynelatende uhyre enkelt å spille lokal flerspiller – noe som har vært Nintendos store styrke i en årrekke – også når man er på farten. I markedsføringsøyemed er dette en genistrek; nå kan enhver som tar med seg Switch-en sin utendørs bli en potensiell ambassadør som lar interesserte oppleve konsollens beste egenskaper selv.

Ingen muskelbunt

Ikke overraskende er det hektiske tider på ryktebørsen. Nintendo selv har ikke bekreftet noe, men grafikkortprodusenten Nvidia lover at deres spesialdesignede Tegra-prosessor vil gjøre Switch til en robust, liten kraftpakke.

Skjermen ser ut til å være på 6,2 tommer og med en oppløsning på 720p, noe som tyder på at Nintendo ikke har kuttet for mange hjørner i jakten på bedre batteritid. Nei, det er selvfølgelig ikke like bra som på en TV, men hvis alternativet er å ikke kunne spille Pikmin på toget eller bussen til jobb, så går nok dette greit, det også.

Flere har håpet at selve dokkingstasjonen også skulle kunne tilføre noen ekstra hestekrefter til Switch-en, men det ser foreløpig ikke slik ut.

Hva annet gjemmer seg inni konsollen? Ifølge troverdige kilder har Switch 4 GB RAM (halvparten av Xbox One og Playstation 4), 32 GB lagringsplass og både Unreal Engine 4 og Unity skal støtte den.

Få gimmicker

Ifølge ryktene skal Switch fremdeles ha bevegelseskontroller og berøringsskjerm. Det siste er nesten en nødvendighet for en håndholdt skjerm; menynavigering og tasting vil aldri bli like intuitivt med styrespaker og knapper. Annonseringsvideoen viser imidlertid at skjermdelen alltid står i dokken når man spiller på TV-en, noe som tilsier at berøringsskjermen sannsynligvis bare vil spille en helt marginal rolle. Alle som var bekymret for at man også denne gangen måtte gni, pusse og knipse på en skjerm, kan etter alt å dømme puste lettet ut.

Så langt har Nintendo solgt inn Switch utelukkende gjennom hybridkonseptet. Dette viser en side av Nintendo vi ikke har sett på mange år.

Switch markedsfører foreløpig som en ekstra konsoll for unge voksne.
Switch markedsfører foreløpig som en ekstra konsoll for unge voksne. Bilde: Petter Lønningen, Gamer.no

Noe av det viktigste med Switch-videoen er alt det som ikke blir sagt. Den største endringen er at Nintendo tydeligvis har lært av Wii U-fadesen.

For det første har Nintendo igjen lært seg hvordan de skal selge et produkt. Switch fremstår som noe annerledes og unikt; den skiller seg tydelig ut i mengden av grå, svart og hvit forbrukerelektronikk. Dette er viktig, for det er faktisk ikke såkalte «gamere» som avgjør hvorvidt en konsoll blir en suksess eller ikke. Det er ikke vi som kjøper flere spill enn vi klarer å spille, vi som gjerne har tre eller flere konsoller til enhver tid koblet opp til en TV, vi som følger spillnettsteder og engasjerer oss i kommentarfeltene som kan avgjøre en konsolls fremtid. Det er opp til den vanlige forbrukeren, han eller hun som trenger en boks som kan spille FIFA, Destiny, Overwatch og Netflix. Denne kundegruppen har ikke behov for enda en dyr plastklump under TV-en. Men en håndholdt konsoll som også takler større spill på TV-en, med mulighet for lokal og nettbasert flerspiller? Med alle de klassiske Nintendo-spillene? Det er ikke så utenkelig at flere kan se appellen i dette.

Barn og unge er fullstendig fraværende i annonseringsvideoen. Her er det ingen som må overlate TV-en til en far som vil se baseball, men urbane, unge voksne som sannsynligvis har vokst opp med dataspill. Hadde dette vært en Sony- eller Microsoft-reklame hadde dette kanskje ikke vært så oppsiktsvekkende, men historisk sett har de yngste og barnefamilier vært en viktig kundegruppe. Man skal kanskje ikke legge så altfor mye i at annonseringsvideoen utelukkende fokuserer på unge voksne, men det er et viktig tegn på at Nintendo endelig har en bedre forståelse om hvem kundene deres egentlig er. Et Nintendo som forstår nostalgi og moderne spillvaner lover godt for alle som håper på noe nytt og annerledes.

Ingen konkurrent

Switch vil ikke danke ut Xbox One og PlayStation 4. Til det er den for svak for å kjøre de viktige, store tredjepartsspillene med samme type grafikk som disse. Så har også Nintendo selv vært ærlige på at de ikke er særlig flinke til å konkurrere med andre. Historien har vist dem at de ikke har den konkurransekulturen som skal til for å kunne hevde seg på dette området. Det er når Nintendo har tatt en sjanse at de har lyktes best. Det er også da de har laget flere av sine beste spill. Satoru Iwata var selv veldig åpen om akkurat dette.

Kan Switch stjele kundeandeler fra mobilmarkedet, hvor Nintendo 3DS allerede sliter? Sannsynligvis ikke; mobilspill har bare vokst helt siden Nokia 5110 lot brukeren spille Snake i 1998. Mobilspill er så tilgjengelig at det er bortimot umulig. Bare ved å skape en egen nisje, som et tilleggsprodukt med en unik appell kan Switch lykkes.

Etter medieoppmerksomheten rundt annonseringen ser det imidlertid ut til at Nintendo er på god vei til å gjøre nettopp det. Switch er enkel å forstå, noe som gjør at den allerede får langt større oppmerksomhet enn det Wii U gjorde.

Alt dette lover bra. Det betyr likevel ikke at fremtiden kun ser rosenrød ut.

Er det et nytt Mario-spill à la Super Mario Sunshine vi kan skimte?
Er det et nytt Mario-spill à la Super Mario Sunshine vi kan skimte? Bilde: Petter Lønningen, Gamer.no

Hvilke spill får vi?

Hvilke spill kommer så til Switch? Foreløpig er følgende titler annonsert:

  • The Legend of Zelda: Breath of the Wild
  • Dragon Quest X og XI
  • Et Sonic-spill foreløpig kun kjent som Project Sonic 2017
  • Et nytt Pokémon-spill
  • Just Dance 2017

Ikke store listen, men dette får vi etter alt å dømme vite mer om 12. januar. Da skal Nintendo avsløre mer av konsollens innmat og de kommende spillene.

Les også: Nintendo vil røpe flere Switch-detaljer i januar.

Nylig offentliggjorde Nintendo en liste over utviklere og utgivere som angivelig var med på Switch-laget. Der skrøt de av store navn som Bethesda, Capcom, Square Enix, Activision, From Software Ubisoft og Electronic Arts. Flotte greier, men selv Wii U hadde en lignende, imponerende liste. Ett år etter lansering hadde mesteparten av den bebudede tredjepartsstøtten skrumpet inn til inntørkede danse- og karaokespill. Dette trenger altså ikke bety noen verdens ting. Som før vil alt avhenge av Nintendo selv.

Hvor mange tredjepartsutviklere vil egentlig støtte de ulike kontrollmulighetene?
Hvor mange tredjepartsutviklere vil egentlig støtte de ulike kontrollmulighetene? Bilde: Petter Lønningen, Gamer.no

 Det taler imidlertid til Nintendos fordel at de når har strømlinjeformet spillutviklingen sin, slik at forbrukerne slipper tørkeperioder. I teorien skal alle utviklerne kunne lage spill for den samme konsollen, noe som forhåpentligvis resulterer i en jevn strøm av utgivelser. Dersom Nintendo i tillegg inngår flere eksklusive samarbeid med andrepartsutviklere og uavhengige tredjepartsutviklere (Platinum, Team Ninja, SEGA, Capcom etc.) er dette bortimot garantert.

Det er riktignok ett usikkerhetsmoment: Switch ser ut til å kunne støtte mange ulike kontrolloppsett, deriblant kan man dele standardkontrolleren i to for å spille flerspiller med en venn. Da blir det ikke mange knapper på hver spiller. Hvilke konsekvenser kan dette få for hvor mye arbeid særlig tredjepartsutviklere orker å legge ned i spillene sine?

Dette må Nintendo få på plass

Det er et par ting som må til for at Switch kan bli en suksess, nemlig følgende:

  • Switch bør ikke koste mer enn maks 2500 kroner – i hvert fall ikke for den enkleste modellen – dersom Nintendo velger å tilby ulike modeller, slik de gjorde med Wii U. Dette er en konsoll som ikke konkurrerer direkte med de forskjellige PlayStation- og Xbox One-modellene, og i hvert fall ikke PC-markedet. Switch fremstår som et tilleggsprodukt for den dedikerte gameren, følgelig må prisen være overkommelig. Hvis den koster rundt halvparten av for eksempel PlayStation 4 Pro, vil den fremstå som langt mer attraktiv. Den må også være billig nok til barnefamilier kan kjøpe den på impuls.
  • Batteriet bør tåle minimum 3,5 timers aktiv spilletid, helst nærmere fem timer. Dagens nye Nintendo 3DS-konsoller kan skilte med mellom 3,5 og syv timers spilletid for de mest strømkrevende spillene. For at Switch skal fungere som en bærbar konsoll, må den takle såpass. Dårligere reklame enn en håndholdt konsoll som til enhver tid må være tilkoblet strømnettet, skal man lete lenge etter.
  • Nok spill klare til lansering. Nintendo kan ikke bare lene seg på indieutviklere og halvhjertede Switch-versjoner av gamle spill fra tredjepartsutviklere, de må også trå til med sine egne publikumsfavoritter. Det betyr et nytt, tredimensjonalt Mario-spill, mer Splatoon samt nytt fra Pokémon og Donkey Kong innenfor lanseringsvinduet. Det er også på høy tid å hente frem igjen gamle travere som F-Zero og Metroid. En enkel løsning er å tilby oppdaterte versjoner av Mario Kart 8 og Super Smash Bros. 4; Wii U-ens lave salgstall tilsier at det er en haug av spillere der ute som aldri har fått oppleve disse fantastiske spillene.
  • Ordentlige reklamekampanjer. Selv ikke Sony våget å holde kjeft om PlayStation 4 da den kom.
  • Digitalt kontosystem, gjerne med emulert bakoverkompabilitet. Både Sony og Microsoft lover såkalt fremoverkompabilitet for alle spill. Her har ikke Nintendo råd til å være noe særlig dårligere enn konkurrentene dersom de ønsker å appellere til nye kunder.

Switch blir ingen Wii. Men det skal veldig mye til for at det blir en ny Wii U. Akkurat nå er det godt nytt for både Nintendo og forbrukerne.

Hva synes du om Nintendo Switch? Tror du den lille konsollen har en sjanse? Si din mening i kommentarfeltet!

Nintendo Switch   Les mer »

Beste priser

Ikke på lager 4 990,- Til butikk
Ikke på lager 4 990,- Til butikk
Forventet lagerdato 4 990,- Til butikk
Forventet lagerdato 5 990,- Til butikk

Kommentarer (50)

Forsiden akkurat nå

Til toppen