– Konsollspillere flest kjøper ikke spill

Er dette grunnen til økte tiltak mot brukthandel?

De fleste store spillutgiverne har satt i gang tiltak mot brukthandel og deling av spill. Det er temmelig vanlig at flerspillerinnhold låses med en engangskode nå, knyttet til din unike brukerkonto. Warner Bros. har gått enda lengre med Batman: Arkham City, og låser hele historiedelen med Catwoman med en slik kode.

Catwoman er ei eksklusiv dame.

Newzoo (via Gamespot), som driver med markedsundersøkelser om spill, har gransket amerikanske spilleres handelsvaner. Resultatene deres kan gjøre det noe klarere hvorfor så mange spillselskaper velger å iverksette robuste tiltak mot bruktsalg.

Av de 82 millioner menneskene i USA som sier at de spiller konsollspill, kjøper kun 36 millioner av dem spill, ifølge Newzoo. Det betyr at 56 prosent av amerikanske konsollspillere velger å tilegne seg spill på andre vis, etter statistikken å dømme. Dette kan være byttelån innad i vennegjenger og familier, eller i noen tilfeller piratkopiering.

Nye inntekter

De som faktisk bruker penger på spill har også ulike prioriteringer. En fjerdedel av spillkjøperne investerer mer penger i bruktspill enn helt nye. Undersøkelsen viser at amerikanerne bruker rundt 23 prosent av spillbudsjettet sitt på brukte spill. Dette er inntekter som gagner spillbutikkene og privatpersonene som selger spill, men aldri når de som lager spillene.

Black Ops har solgt ekstrainnhold for store summer.

Til gjengjeld er digitale nedlastinger mer i tiden enn noen gang. Nedlastbare fullversjonsspill skal allerede ha solgt for større beløp i år enn fysiske spill gjorde i hele fjor til sammen, ifølge undersøkelsen. Da står høysesongen fortsatt for tur, ettersom november og desember tradisjonelt er de månedene hvor det selges klart flest spill.

Nedlastbare utvidelser genererer også store verdier. Hvis man kombinerer inntjeningen fra USA, Storbritannia, Tyskland, Frankrike, Spania, Italia, Nederland og Belgia, forventes innholdspakker å tjene inn verdier tilsvarende omtrent ti milliarder norske kroner i år.

Mye tyder altså på at spillernes prioriteringer er i ferd med å skifte fra kjøp av nye spill i butikk til digitale nedlastinger, bruktspill og ekstrainnhold.

Les også: – Butikksalg er kun en bonus
Les også: – Bruktsalg verre enn pirater
Les også: Tjener fett på kartpakker

Siste fra forsiden