(Bilde: Krillbite Studio)

Krillbite skroter VR-versjonen av Among the Sleep

Ønsker ikke å lage en halvbakt VR-opplevelse.

Norske Krillbite Studio har bestemt seg for å skrote VR-utgaven av skrekkspillet Among the Sleep. Dette melder studioet selv på sin blogg.

Among the Sleep kommer ikke til VR-plattformer likevel.
Among the Sleep kommer ikke til VR-plattformer likevel. Bilde: Krillbite Studio

– Du skulle kanskje tro at et førstepersons horrorspill passer perfekt til virtuell virkelighet. Det trodde vi også, men de siste to årene har vi funnet ut at det ikke stemmer. Virtuell virkelighet er vidunderlig, oppslukende, engasjerende og kraftig. Men du må bygge spillet ditt for VR fra begynnelsen av, ikke gjøre det motsatte, skriver markedsføringssjef Kristina Halvorsen.

Som med alle grensesnitt har VR noen unike egenskaper som sørger for at det blir vanskelig å konvertere eksisterende opplevelser. I Among the Sleeps tilfelle er det særlig to ting som sørger for at spillet ikke takler overgangen fra skjerm til briller godt: animasjonene til barnet og det å ta fra spilleren kontrollen.

Vanskelig å ikke bli bevegelsessyk

Krillbite la mye arbeid i å få spilleren til å føle seg som et barn. Blant annet brukte de kamerabevegelser til å simulere måten et barns hode og kropp kan vugge frem og tilbake, og animasjoner som skulle etterape måten barn opplever verdenen på. Disse teknikkene fungerer ikke i VR, og er noe av det som kan gjøre spillere svært bevegelsessyke.

Å ta vekk kontrollen fra spilleren fungerer ikke i VR.
Å ta vekk kontrollen fra spilleren fungerer ikke i VR. Bilde: Krillbite Studio

– Noe av det første vi lærte da vi eksperimenterte med VR var at spilleren må være i kontroll. Alltid, sier Halvorsen.

Å ta kontrollen vekk fra spilleren føles forferdelig ubehagelig, etter det studioet har erfart. Som eksempel bruker de åpningsscenen fra spillet, der kameraet låses av spillet idet barnets mor gratulerer spilleren med dagen og mater babyen kake. Det føles ut som om noen fysisk tar tak i hodet til spilleren og retter det mot det spillet ønsker at man skal se – man mister kontrollen over situasjonen. 

Nå vil studioet se om de kan bruke noe av det de har jobbet med til å lage en mindre og mer fokusert VR-demonstrasjon. 

– Vi er taknemlige og smigret over at noen av dere fremdeles venter på en fullverdig VR-versjon av Among the Sleep. Men vi vil ikke gi dere en halvbakt opplevelse som føles fremtvunget og bygget på kompromisser. Vi beklager at vi må skuffe dere, avslutter Halvorsen. 

Kommer til Xbox One og PlayStation 4

I mai i fjor fikk vi først høre at Among the Sleep skulle komme til PlayStation 4s kommende VR-briller, PlayStation VR. På det tidspunktet visste vi allerede at en Oculus Rift-utgave var under utvikling. Nå er altså begge disse skrotet.

Selv om VR-utgaven ikke kommer, skal Among the Sleep fremdeles slippes til både PlayStation 4 og Xbox One. Til Gamer.no forteller studioet at de håper å ha begge versjonene ute i desember. 

Vi satte stor pris på spillet da det først kom i 2014.
Among the Sleep tar for seg temaer vi veldig sjeldent ser i mediet vårt »

Kommentarer (5)

Forsiden akkurat nå

Til toppen