League of Legends – World Championship 2014

Samsung White viste få svakheter i VM-finalen i League of Legends

Den koreanske dominansen i e-sport er fremdeles et faktum.

Samsung White med Summoners Cup.
Riot Games

De siste årene har League of Legends slitt med antiklimatiske finaler. I forkant har det vært klare favoritter, og de har vunnet uten store vanskeligheter. I år ble det heldigvis ikke like mye overkjøring som i fjor, men favoritten Samsung White vant overbevisende over kinesiske Star Horn Royal Club. Finalekampene endte nemlig 3-1 til det koreanske laget.

Flere av medlemmene i den anerkjente koreanske organisasjonen, som faktisk hadde to lag i verdensmesterskapet, fikk dermed revansj for fjorårets fiasko. Da kom de nemlig seg ikke ut av gruppespillet og måtte blant annet se seg slått av de to europeiske storlagene: Fnatic og Gambit Gaming. De har ikke lagt skjul på at dette var pinlig for dem.

Europa skuffet størst

Årets verdensmesterskap ble en skuffende affære for Europa der ingen av regionens tre kvalifiserte lag klarte å avansere fra gruppespillet. Alliance var nærmest, men presterte å tape for det brasilianske Wild Card-laget «KaBuM!» i en kamp som på papiret skulle være ren plankekjøring. Heldigvis presterte Nord-Amerikas lag bedre. Regionen fikk hele to lag, Team SoloMid og Cloud 9, videre til kvartfinalene.

Fnatic røk ut etter et veldig dramatisk øyeblikk. (Video: Riot Games)

Den koreanske dominansen i e-sportscenen fortsetter å være et faktum, og i perioder har de koreanske lagene virket uslålige. Tap mot vestlige lag har vært sjeldne, og finalen i VM har blitt vunnet av overlegene koreanske lag to år på rad.

Sakte men sikkert ser det heldgivis ut til å endre seg. Det er kanskje alle treningskampene mot koreanske lag som gjør at de vestlige lagene begynner å knekke koden. Resultatet er uansett at Alliance, Fnatic og Team SoloMid i år vant noen kamper mot koreanske motstandere på overbevisende vis i gruppespillet, men dessverre stoppet det opp der. Både Nord-Amerika og Europa sine lag og e-sportorganisasjoner har dermed et stykke å gå før de kan håpe på å vinne neste års verdensmesterskap.

League of Legends har sett en enorm vekst siden starten i 2009. Ved siste opptelling hadde spillet hele 67 millioner månedlige spillere. En av faktorene som har gjort at spillet har vokst så kraftig er e-sporten, og siden oppstarten har League of Legends som e-sport blitt en stor del av Riot Games' satsning. En konsekvens av denne satsingen er at Riot har fylt opp stadig større arenaer under sine VM-finaler. Under fjorårets VM-finale i Los Angeles Staples Center var det om lag 10 000 mennesker i salen, men i år fylte Riot en fotballstadion i Seoul med hele 40 000.

Høye seertall på strømmetjenester

Årets finalekamper ble vist på blant annet Twitch, YouTube, Riots hjemmesider og ESPN 3, samt dedikerte strømmetjenester for diverse språk. Fjorårets VM-finale hadde 32 millioner seere, og indikasjonene så langt er altså at seertallene i år er høyere. I følge nettforumet Reddit, skal den kinesiske streamen ha holdt over 2 millioner seere under finalen.

Imp er en av Samsung White-spillerne som har kost seg gjennom VM. (Video: Riot Games)

På en pressekonferanse under årets arrangement, uttalte Riot at de ønsker å legge fokus på å øke produksjonsverdien ytterligere, også utenfor selve kampene. Et av de ikke-sportslige innslagene de for eksempel hadde med i produksjonen i år var det anerkjente bandet Imagine Dragons. Bandet, som selv er iherdige League of Legends-entusiaster, sto bak årets VM-låt: Warriors. Låta ble laget i samarbeid med Riot Games og har hatt enorm suksess så langt. Konserten deres var et friskt pust under årets VM-finale og har fått god respons fra spillsamfunnet.

Undres du på hvordan det er å se MOBA-spillet på proffnivå?
Les vår seerguide til League of Legends »

Hele finalesendingen. (Video: Riot Games)
Les også
AW3 er Rocket League-mestere i Telialigaen for andre sesong på rad

Siste fra forsiden