Intervju League of Legends

E-sportansvarlig i Riot Games, Jason Yeh, ønsker å samarbeide med Telenorligaen. (Bilde: Benedichte Breistøl/Gamer.no)

Riot vil hjelpe den norske League of Legends-scenen med å vokse

– Fantastisk å høre hva som allerede skjer i Norge, sier e-sportsjefen.

STOCKHOLM (Gamer.no): E-sportansvarlig i Riot Games, Jason Yeh, har tidligere jobbet med å lansere League of Legends i blant annet Korea, Brasil, Kina og Tyrkia. Først i år har de begynt å sette sammen arbeidsgrupper som konsentrerer seg om den nordiske regionen. Den satsingen ønsker han å fortsette med.

– Det siste året har vi startet flere regionale konkurranser, for eksempel Nordic Open. Håpet er at vi kan vekke konkurranse-scenen slik at bedre spillere og lag kan vokse frem.

Over 1200 League of Legends-lag fra Norge, Sverige, Danmark og Finland deltok i turneringen Nordic Open tidligere i sommer.
Over 1200 League of Legends-lag fra Norge, Sverige, Danmark og Finland deltok i turneringen Nordic Open tidligere i sommer. Bilde: Riot Games

– Vi ønsker å skape muligheter for spillere som ikke nødvendigvis er på Challenger Series- eller LCS-nivå enda. Jeg tror dette er det første året vi har et klart mål for den nordiske regionen.

Tror Telenorligaen er et godt konsept

I Riot Games henter de mye inspirasjon fra tradisjonell sport. Yeh mener blant annet at det er størst potensial for e-sport i regioner hvor det er stor overlapp mellom engasjement for tradisjonell sport og spillkultur. Samtidig mener han at Riot har fått til noe unikt ved sine arrangement og at det er dette som gjør e-sporten så fengende:

– 50% av publikumet som drar for å se på tradisjonell sport gjør det fordi de er engasjerte, resten er kanskje bare med noen de kjenner og fordi det er sosialt. I e-sport ser vi at 100% av de besøkende er gira og investert i utfallet av kampene. 

Yeh blir engasjert med en gang han blir fortalt om Telenorligaen:

– Nå som du har fortalt meg at ting som Telenorligaen eksisterer i Norge, er det klart at vi ønsker å samarbeide. 

– Jeg tror det blir veldig ustabilt dersom lag bare er avhengige av rangert spill. Jeg synes det er fantastisk å høre hva som allerede skjer i Norge. Og vi ser helt klart flere muligheter til å støtte denne regionen fremover nå.

LES OGSÅ: Nå er over 430 lag og 2700 spillere fordelt i Telenorligaen

Kanskje får vi norsk kommentering ved neste LCS-arrangement?

Vil se på muligheten for «tournament code» i Norge

Han forteller også at Riot ønsker å jobbe nærmere med de lokale aktørene og arrangementene i Norge. De ser blant annet på muligheten for kommentering av LCS-kamper på norsk.

– Vi ønsker å forbedre våre sendinger gjennom å ha dem på flere språk. Jeg vet at nordmenn er gode i engelsk, men vi ønsker å gjøre mer for at spillere skal føle at e-sporten vi viser også er relevant for dem.

– I Norge har vi til dags dato ikke fått muligheten til å anvende «tournament code» i våre turneringer. Hvorfor er det slik?

– Det er jeg ikke helt sikker på, men jeg kan gjerne se nærmere på det. Jeg mistenker at det kan være fordi gruppen som jobber med Norge ikke har blitt satt sammen riktig. Selv om det er et lite marked, så tror jeg det er mye vi kan gjøre for å støtte det bedre.

«Tournament code» anvendes i Riots partnerturneringer og gir lag, spillere og arrangører flere muligheter. Dette gjelder blant annet i forbindelse med pausetider for spillerne og tilskuerforsinkelse («spectator delay») for kommentatorer.

Innrømmer feil i håndteringen av «sandbox mode»-debatten

Den siste måneden har det blitt rettet en del kritikk rettet mot Riot Games, spesielt i etterkant av deres uttalelser om å ikke utvikle «sandbox mode». Dette er en modus som brukes av profesjonelle spillere i andre spill som en del av sitt treningsregime.

Sandkassen er gjerne en egendefinert modus hvor en kan øve på for eksempel nye helter eller bruk av «summoner spells» uten å måtte gå inn i kamper med andre spillere. Formålet er å trene inn spesifikke ferdigheter under egendefinerte omstendigheter slik at en ikke behøver å bli påvirket av spillets vanlige tidsbegrensninger. Dersom man for eksempel ønsker å øve på å «flashe» over en vegg, kan man da gjøre dette uten å vente på at denne ferdigheten skal bruke opptil fem minutter på å komme opp igjen.

Jeg tror dette var et eksempel på at et selskap hadde gode intensjoner, men handlet på feil måte.

Jason Yeh, Riot Games

Riot har tidligere sagt at de ikke vil jobbe med en slik løsning fordi de ønsket å bruke mest tid på det de anså som majoriteten av spillermassen.

Jason Yeh ser ut til å være enig med sine kolleger i at det er få spillere som ville anvendt et «sandbox mode», men innrømmer også at uttalelsene som kom fra selskapets side var kritikkverdige.

– Jeg tror dette var et eksempel på at et selskap hadde gode intensjoner, men handlet på feil måte. Vi innser at vi ikke tok den riktige avgjørelsen i første omgang, men vi tar det som en mulighet til å lære. 

På samme tid har ikke Yeh noe ny informasjon om når – eller hvordan – de kommer til håndtere «sandbox mode»-situasjonen. Han mener at det er viktig å huske at kun 0,1% av spillerne deres er profesjonelle spillere, og at 99,9% av spillerbasen deres ikke opplever spillet på samme måte. Derfor må Riot Games balansere mellom begge gruppene og skape en god opplevelse for begge. Han understreker likevel at de vil fortsette å fokusere på spillerne og organisasjonenes behov og ønsker.

– «Sandbox mode» er noe vi kommer til å fortsette å se nøye på og noe vi ønsker å finne ut hvordan vi skal utvikle. 

– Vi fikk sterk tilbakemelding fra både lag, spillere og organisasjoner og jeg tror det er en mange grunner til at et «sandbox mode» kan være like viktig for økosystemet i League of Legends som det har vært i andre spill.

– Vi ser ikke på LCS som et markedsføringprosjekt

I kjølvannet av denne debatten, ble et annet kontroversielt innlegg postet på Reddit. Dette var angivelig skrevet av en anonym LCS-spiller som blant annet følte at han og laget, som ikke hadde sjanser til å vinne verdensmesterskapet, kun spilte i LCS som endel av et markedsføringprosjekt for Riot Games. Han spiller kun fordi han får betalt og synes selv at spillet er både lett og ensformig.

Hoved.
Hoved Arena i Stockholm ble fylt til randen med League of Legends-fans i helgen. Bilde: Benedichte Breistøl

Spillerne og organisasjonene i LCS mottar økonomisk støtte for å delta i ligaen og for lag som ikke har reelle vinnersjanser, men heller balanserer mot midten av tabellen, vil naturlig nok slite med en følelse av at det de driver med er meningsløst.

– Vi ser ikke på LCS som et markedsføringprosjekt, men vi ønsker å hjelpe til med å profesjonalisere organisasjonene, forteller Yeh til Gamer.no.

– Pengene vi gir organisasjonene er for en minimum-lønning til spillerne og for å støtte infrastrukturen rundt dem, men flere av topplagene mottar mye støtte fra sponsorer i tillegg. Vi ønsker at pengestøtten skal være en start, men at organisasjonene skal bli suksessfulle i seg selv utover dette slik de er i tradisjonell sport.

Planlegger neste års finalearrangement allerede

Etter et vellykket arrangement på Hovet Arena i Stockholm jobbes det nå videre med arrangementene som skal skje neste sesong. Det er nemlig fremdeles tiltenkt to større arena-arrangement for avslutningen av neste års sesonger også. Avtalene for neste års arenaer er snart signert. 

– Uansett hvilke byer vi velger, så vil jo andre bli skuffet. Men vi ønsker å bruke arrangementene som en mulighet til å feire kulturen rundt e-sport i det markedet vi drar til.

– Det er vanskelig å si hvor den neste League of Legends-stjerna vil komme fra, men jeg tror at jo mer lokale turneringer og ligaer dere har, desto større er sjansene for at en stjernespiller kommer ut av Norge i tide for neste sesong.

Kommentarer (8)

Forsiden akkurat nå

Til toppen