Sniktitt

Left 4 Dead

LEIPZIG (Gamer.no): Zombier går aldri av moten. De er stadig å finne i filmer, gode eller dårlige, japanske skrekkspill og i form av åndsfraværende tenåringer bak kassa på Rimi. I november gir Valve oss en unik sjanse til å tilintetgjøre denne hjerneløse massen – sammen. Left 4 Dead er nemlig et gruppebasert skytespill som oppfordrer til samarbeid i et skrekkinngytende og intenst miljø.

Teaser for Left 4 Dead

Vis større

Teaser: Left 4 Dead


Stjernetreff

Gamer.no traff Valve-supremo Gabe Newell på Games Convention, og kjørte like gjerne gjennom en tospillerøkt sammen.

– Vårt ambisjon med Left 4 Dead har hele tiden vært å blande sammen enspilleropplevelsen fra spill som Half-Life med flerspillerelementer fra for eksempel Team Fortress og Counter-Strike, sier Newell til Gamer.no.

Spillet gir opptil fire stykker muligheten til å kjempe mot horder av fiender i en by som nesten er totalt overtatt av zombier. Min første assosiasjon da jeg testet spillet var filmen 28 Days Later. Her snakker vi nemlig om uhyre raske slemminger, som gjerne strømmer på om du lager for mye lyd eller slår på et lite lys. Newell legger ikke skjul på at man har latt seg inspirere av filmindustrien:

– En ny rekrutt til de levende døde, flirer Gabe Newell mens Gamer.no knipser et bilde av ham. (Foto: Mikael H. Groven/Gamer.no)
– En ny rekrutt til de levende døde, flirer Gabe Newell mens Gamer.no knipser et bilde av ham. (Foto: Mikael H. Groven/Gamer.no)

– Vi har blitt inspirert av en rekke zombie-filmer, slik som Night of the Living Dead og 28 Days Later. Vi forsøker imidlertid å bygge ut inntrykket disse filmene gir deg ved å innføre flere zombietyper, vi bygger på en måte ut myten om zombier.

I Left 4 Dead er nemlig fiendefloraen betydelig. Jeg skvatt første gangen Gabe skreik «Boomer!» i mitt venstre øre, men det gikk raskt opp for meg hvorfor den romslige mannen led av et øyeblikks panikkangst. Enkelte av zombiene er nemlig småtjukke og liker å sprenge seg selv med dødelig kraft i nærheten av uinfiserte. I beste fall blir du blendet i et minutt, i verste fall blir du en av tomblikkskallene. Andre enheter vi fikk se var en hylende og dødelig heks, samt en zombie som elsker å røyklegge rom med sine illeluktende dufter.

Det at du hele tiden møter forskjellig motstand, gjør også at du må tilpasse hvordan du takler ulike kamper.

– Alle de ulike typene av infiserte fiender har forskjellig innvirking på hvordan kampene blir, og du må avpasse din strategi i forhold til hvem du kjemper mot, forteller vår Left 4 Dead-partner.

Han er kanskje dresskledd, men denne herren vil ikke selge deg forsikring.
Han er kanskje dresskledd, men denne herren vil ikke selge deg forsikring.

Kontrollert kaos

Kampene er i det hele tatt ganske kaotiske, spesielt om du lokker til deg hjernedøde ved å dulte inn i biler med alarm eller lyssette en hel bygning. Da er det godt at du aldri skal behøve å slite med å komme videre på grunn av umulige motstandere.

– Vi har en overstyrende makt i spillet som vi kaller Direktøren. Denne kunstige intelligensen følger med på alt spillerne gjør, hver eneste feil og avgjørelse, og avpasser spillopplevelsen. Hvis du er veldig god får du flere og seigere fiender og mindre ammunisjon. Hvis du sliter får du mindre utfordrende motstandere og mer kuler og krutt.

Den samme sjefen hjelper deg med å samle data som kan brukes som skryt på det verdensvide nettet.

– Direktøren registrerer alt som skjer i spillet slik at det bygges en statistikkfil på deg du kan vise frem på nettet. Du får også vite hvordan type spiller du er, for eksempel om du er offensiv eller defensiv, sier Newell.

Zombie-drap etter jobb.
Zombie-drap etter jobb.

Når vi spør Gabe om historien i spillet er han helt klar. Denne skal vi skape selv. Selv om grunnmuren ligger der, skal spillerne bruke sansene og fantasien for å få frem en ultimat spillopplevelse – akkurat slik vi har fått servert den i blant annet Half-Life 2:

– Vi forsøker å gi spilleren en følelse av at han eller hun selv skaper historien. Det er ingen lange mellomsekvenser eller avansert skuespill fra persongalleriet. Hver individuelle spiller skal få sin unike spillopplevelse.

Gruppen bidrar

Slik sett bidrar også de tre andre uinfiserte du spiller sammen med, datastyrt eller menneskestyrt.

– Figurene i spillet bidrar til å høyne opplevelsen av det som skjer med dialog og utbrudd mens du kjemper mot zombiene. Spillet endrer også det visuelle og lyden i takt med det som skjer og skal skje rundt deg, forklarer Newell.

Gruppesamarbeidet er nøkkelen til suksess.
Gruppesamarbeidet er nøkkelen til suksess.

Left 4 Dead støtter flerspiller for opptil fire over nett, en ensspillerdel der kollegaene dine er datastyrte, samt en modus med delt skjerm der du kan dele skyteopplevelsene med en kompis i sofaen. Følelsen vi fikk da vi drepte sammen med Newell var et Half-Life 2 i et alternativt univers. Dette er et skikkelig førstepersons skytespill, med skikkelige våpen og herlige spesialobjekter. Et eksempel her er en granat som spyr ut en spesiell lyd etter at den er kastet. Zombiene strømmer selvsagt til, men et særs blodig resultat. Så blodig at skjermen din nesten blir totalrød milisekunder etter detonasjonen.

Videre loves vi en liten godbit som garantert vil lokke til seg monsterelskere:

– En «versus»-modus vil følge med. Der kan du selv spille som zombiene og bruke deres egenskaper til å splitte opp gruppen av uinfiserte.

Grafikk røper handling

Også grafisk minner Left 4 Dead mye om Half-Life 2, bare mørkere og mer apokalyptisk. Newell forteller at alt som skjer rundt deg spiller en rolle i forhold hvordan du oppfatter verdenen:

– Alt som skjer i spillet er ment som informasjon for spilleren, bevisst eller ubevisst. Lys, musikk, fiendens oppførsel spiller en rolle, og etter hvert forstår du hva det som skjer rundt deg ut i fra disse tegnene. Spillet lærer deg rett og slett hva som skal skje.

Helsepakker (på damens rygg) kan redde dagen i Left 4 Dead.
Helsepakker (på damens rygg) kan redde dagen i Left 4 Dead.

Valve har et solid nettsamfunn rundt sine spill, og Newell er ikke i tvil om hvordan de skal holde liv i sitt zombie-prosjekt.

– Etter at spillet har kommet ut vil vi gjerne holde det levende ved å gi ut nye kart, våpen og figurer med tilhørende filmer hver 4.-6. uke – slik vi har hatt suksess med i Team Fortress 2. Vi vil bygge et aktivt nettsamfunn rundt Left 4 Dead, lover Newell.

Vår allierte i striden mot tomskallene er heller ikke bekymret for at spillere skal velge Left 4 Dead fremfor Valves andre flerspillertitler.

– Nei, vi er ikke redd for at spillet skal stjele brukere fra våre andre titler. Vi har blant annet tenkt på «achievements» som går på tvers av spillene. Så lenge man gjør en god jobb med å støtte opp om samfunnet spillene dine skaper, så vil folk spille dem. Nøkkelen er å gi dem stadig nytt innhold, avslutter Newell.

Konklusjon

Dine medsammensvorne er glad i å stirre.
Dine medsammensvorne er glad i å stirre.

Flerspiller, enspiller eller lokalsosial moro; Left 4 Dead ser ut til å kunne levere i alle avdelinger. I gruppebasert flerspiller, så vel som i delt skjerm, er kommunikasjon nøkkelen. Du kan ikke drepe hundrevis av zombier uten å snakke sammen. Her er nemlig kampene helt ville. Likene stables lag på lag i det du plaffer ned stadige bølger av fiender. Rolige øyeblikk får du en gang i blant, og den kunstige intelligensen hjelper deg om du virkelig sliter eller synes det hele er et par smuler for enkelt.

Det unike med Left 4 Dead er uansett alle målgruppene det appellerer til. Om du liker Team Fortress 2, Half-Life 2 eller skrekkspill bør du ha noe å glede deg til. Dette blir kaotisk moro!

Left 4 Dead utvikles i samarbeid med Turtle Rock Studios (PC-versjonen) og Certain Affinity (Xbox 360-versjonen), og slippes 7. november i år gjennom Steam og vanlige butikker.

Kommentarer (29)

Forsiden akkurat nå

Til toppen