LEGO Soccer Mania

Når fabrikken som laget LEGOs trebrikker brant ned i 1960, bestemte konsernet seg for å fokusere kun på plastikk-brikker. Og siden det har konsernet bare vokst og vokst. LEGO har i det siste flere ganger prøvd å innta spillmarkedet, uten den helt store kommersielle suksessen, noe LEGO Football Mania sannsynligvis heller ikke kommer til å få.

Godkjent grafikk og lyd
Grafikken i spillet holder helt klart mål. Den vil på ingen måter få noen til å hige etter pusten, men er mer enn nok til å gi en trivelig atmosfære. Du kommer over mange morsomme miljøer med ting som skjer i bakgrunnen, og alle lagene har sine egne karismatiske trekk på figurene. Menyene bringer som sagt en del glede inn i spillet og det er en del temaer den bytter mellom for hver gang du går inn på den. De få videoene som finnes i spillet er vellagde og morsomme, spesielt introvideoen fortjener litt honnør. Lyden er ganske bra, og lydsamplingene i kampene er helhetlig bra. Selv om jeg savner litt publikumsbrøl utenom at noen scorer mål er det lite å sette fingeren på. Musikken som spilles under menyene og kampene passer spillets profil, og er litt cachy i tillegg. Jevnt over bra på lydsiden.

LEGO Soccer Mania vil nok fungere ganske bra for den målgruppen den er myntet på, fra 3-9 år. Det er egentlig ganske synd at utviklerne ikke var litt mer fokuserte på å tilfredsstille noen krav til en eldre målgruppe også, for den barnslige følelsen kunne helt klart fått sitt utløp i dette spillet. Hadde morsomhetene kommet litt oftere, og vanskelighetsgraden blitt satt litt opp, hadde kanskje dette blitt et spill som mange flere kunne hatt glede av. Men dessverre, LEGO Soccer Mania er og blir for kjedelig for den erfarne gamer, selv om han er aldri så nært knyttet til barnet i seg. Spillet er forseggjort på grafikk-, lyd- og videofronten, og "skill zones" og muligheten til å åpne spillere og baner gir det et snev av oppfinnsomhet og lenger levetid. Selve gameplayet er morsomt en stund, men når du ikke lenger blir like fascinert av kraftenhetene og dansene går du nok fort lei. Multiplayer er i likhet med gameplayet bare morsomt en stund, og forutsetter at du har tilgang til en eller tre ekstra håndkontroll. Om spillet kan anbefales til målgruppen den er myntet på kan jeg ikke med full sikkerhet uttale meg om, men jeg tror nok de vil få betraktelig mer glede av spillet enn erfarne gamere.