LEGO Soccer Mania

Når fabrikken som laget LEGOs trebrikker brant ned i 1960, bestemte konsernet seg for å fokusere kun på plastikk-brikker. Og siden det har konsernet bare vokst og vokst. LEGO har i det siste flere ganger prøvd å innta spillmarkedet, uten den helt store kommersielle suksessen, noe LEGO Football Mania sannsynligvis heller ikke kommer til å få.

Spillet åpner med en morsom video, og alle som stolt hevder å fremdeles ha barnet inne i seg vil nok sitte igjen med et bredt smil. For det er vel det LEGO-spill handler om for en erfaren gamer, å la barnet i seg få sitt utspring. En må ikke være redd for å være barnslig, og for all del ikke være en av de som rister på hodet med en gang de hører en prompelyd. Det er mer enn nok av slike lydsamplinger og andre barnehage-humoristiske innslag. Det følger for øvrig med en ekstra CD kalt "documents". På denne ligger Acrobat Reader, installasjonsguide og manualen. Hvorfor denne er lagt med aner jeg ikke, men den er nå der.

Menyen du først blir møtt av er virkelig leken og morsom, og har akkurat den samme LEGO-sjarmen som introvideoen. Dessverre mister du håpet etter å ha spilt en kamp, for spillet makter ikke å trenge gjennom og få frem barnet i deg, det blir rett og slett for kjedelig. Med noen hederlige unntak er det lite du smiler av, og gameplayet holder ikke mål for hva du kan forvente av et fotballspill. Men selv om det ikke holder mål helhetlig, er det fremdeles en del sekvenser og elementer å glede seg over.

Spillet skryter av at det skal være raskere enn vanligere fotballspill ettersom det er noe modererte regler. Først og fremst finnes det ikke dødballer ettersom ballen aldri forsvinner ut av spill. Det er en plasmavegg-aktig sak som holder den igjen. Du kan løpe gjennom veggen, men ballen følger altså ikke med. Dessuten finnes det heller ikke frispark ettersom man ikke kan sparke ned hverandre. Eneste stopp i spillet er når du scorer mål. Området rundt målet fungerer på lik måte som i håndball, det er en halvsirkel du ikke kan tre innenfor.

Til tross for disse reglene er likevel ikke gameplayet særlig hurtig, hovedsaklig fordi spillerene ikke er så veldig raske og fordi ballen sjelden beveger seg spesielt fort. Det passer kanskje bedre for målgruppen som er 3-9 år med et litt tregt spill, men for erfarne gamere blir det litt kjedelig. Dessuten er det ikke lagt noe særlig vekt på taktikker, som å legge inn fra kanten for eksempel. Det blir helst å drible seg mellom og kline til, og går den ikke i kassa på første forsøk er det bare å snappe returen og voldta den ballen inn i mål. Når du trykker skyteknappen får du opp en styrkemåler, og om du slipper knappen når den er på det rødeste blir det et knallskudd, noe som ikke er så veldig vanskelig å få til. I begynnelsen av hver kamp er det for øvrig en introduksjon til alle på lagene, der kameraet viser en 2-3 sekunders snutt der alle gjør en liten oppvarmingsdrill. Morsomt de første gangene, men de hoppes fort over senere.