Anmeldelse

LEGO Star Wars

LEGO-sett basert på Star Wars-filmene har vært i handel i flere år, og har blitt en stor suksess for den danske leketøysgiganten. Hva er da egentlig vitsen med å lage en virtuell utgave av legobrikkene?

Side 1
Side 2

Hva som egentlig er motivasjonen for å "portere" leketøy til dataskjermen er uvisst, men penger spiller nok en rimelig stor rolle oppe i det hele. Heldigvis har LEGO Star Wars blitt et annerledes spill, et tøft barnespill som også har en viss appell til eldre aldersgrupper, spillet har blitt noe mer enn enda en melkeku for filmindustrien.

Kjernen i LEGO Star Wars er handlingen i filmene i den nyeste Star Wars-trilogien. Spillet består av tre kampanjer hvor spilleren får gjenoppleve handlingen i de tre filmene, inkludert filmen som har premiere 19. mai, "Sithene tar hevn". Spilleren får i utgangspunktet kontroll over to figurer i begynnelsen av hvert brett. I enspillermodus kan en svitsje mellom de to figurene, mens i tospiller-modus får man kontrollere hver sin figur.

Samlemani
Etterhvert som historien går sin gang møter spilleren på nye figurer som også kan brukes, og forskjellige figurer har forskjellige egenskaper. Jedier som Darth Maul og Obi-Wan Kenobi kan bruke kraften, mens roboter som C-3PO og R2-D2 åpner forskjellige dører. Spillet går i det store og hele ut på å komme seg fra a til b, og samtidig slakte fiender og finne flest mulig små legoklosser. Disse kan brukes til å kjøpe forskjellige oppgraderinger og ekstrafigurer til spillet. Noen små esker med LEGO-byggesett er også spredt rundt omkring på brettene. Disse er det et poeng å samle på, for får man tak i alle disse låses det opp et spesialromskip. Dessverre har spilleren bare mulighet til å se på disse romskipene i kampanjevalgområdet, man får ikke mulighet til å fly doningene.

Innimellom de vanlige brettene, hvor målet er å skyte og hakke ned fiendtlige roboter og jedier, kommer det også noen racing-brett. I den første kampanjen trår spilleren inn i unge Anakin Skywalkers sko for å fullføre et pod-racer-løp, mens i den andre og tredje kampanjen er målet å lede noen romskip i kamp. De vanlige brettene er for så vidt bra laget i seg selv, og variasjonen er ikke absolutt påkrevd. Likevel blir de et velkomment avbrekk fra robotdemonteringen resten av spillet er preget av, og særlig pod-racet byr spilleren på nye utfordringer. Disse seksjonene av spillet fungerer også veldig godt rent spillmessig, både kontrollene og vanskelighetsnivået er veldig i tråd med resten av spillet.

Både LEGO og Star Wars
Det kan kanskje høres ut som dette i første rekke er et Star Wars-spill, og at LEGO-franchisen bare er en navnegimmick for å lokke småbarnsforeldre til å spandere spill på sine små håpefulle. Dette er dog ikke saken, her er LEGO-konseptet like viktig som Star Wars-innpakningen, selv om det er stjernekrig-elementene som er mest oppe i dagen. I første omgang er det særlig den grafiske stilen i spillet som låner heftig fra LEGO-tradisjonen.

Hele spillet, både baner og figurer, er faktisk bygget opp av LEGO-klosser, og bare det å se Darth Maul og Yoda som virtuelle LEGO-brikker gjør spillet minneverdig. Spilleren får også muligheten til å bruke kraften for å "bygge om" forskjellige LEGO-konstruksjoner. Desverre kan man ikke selv velge hvordan disse bygges om, spillet har noen forhåndsinnstilte byggverk som klossene blir forvandlet til. Likevel er det fascinerende å se hvordan Star Wars-prinsippene veves sammen med praktisk LEGO-bygging, og spillutviklerne får stjerne i margen for en gjennomtenkt måte å flette sammen disse to franchisene på.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden