Lekket eget spill som markedsføring

Fra billig til gratis

RedLynx har prøvd å bruke piratene på en konstruktiv måte.

Piratvirksomhet har vært et stort problem for PC-en som spillplattform i lang tid. Med stadige nyvinninger innen teknologi blir det bare lettere og lettere å dele de illegale godene med andre, og hittil har ingen kommet fram til noen endelig løsning på problemet.

En lykkelig pirat på sykkel

Finske RedLynx er studioet bak motorsykkelspillet Trials 2: Second Edition, hvor målet er å komme seg helskinnet gjennom en hinderløype så fort som mulig. Deretter kan du laste opp skrytetidene dine på nettet, og nettopp denne funksjonen er bakgrunnen for studioets forsøk på å bruke piratvirksomhet som verktøy for markedsføring.

Ifølge Gamesindustry.biz forteller RedLynx-sjef Tero Virtala at selskapet selv sørget for å lekke Trials 2 på piratsider samtidig som det ble lagt opp for salg. Den viktigste forskjellen mellom kjøpeutgaven og piratutgaven var at sistnevnte ikke lot deg laste opp resultatene dine på nettet.

– Spillet er nokså avhengig av å koble seg opp mot vår server, siden resultatlistene er selve sjelen i Trials, hevder Virtala.

Han er ikke helt sikker på resultatene:

– Jeg vet ikke om dette forsøket lykkes. Jeg antar det gjorde det, siden versjonen som ble lastet opp på nettsidene ikke var fullversjonen. Det var en versjon uten sjel, uten resultatlistene som lar deg konkurrere mot andre spillere.

RedLynx mener ingen pirater har greid å lure seg med på resultatlistene foreløpig. Om markedsføringen lykkes er, som Virtala fortalte, ukjent. Trials 2 har siden utgivelsen solgt bortimot 150 000 eksemplarer.

Hvis du vil vite mer om Trials 2 kan du lese vår anmeldelse. Anmelder påpeker forøvrig at nettopp det å konkurrere med andre om bedre tider er veldig gøy.

Siste fra forsiden