Let's Make a Soccer Team

Noen spill blåser deg helt tilbake i stolen over deres genialitet. Let's Make a Sucky Game gjør ikke akkurat det.

Managerspill. En type spill som først og fremst appellerer til fotballgale og administrative mennesker som liker sene kvelder og lange sesonger med bokstaver, tall og kombinasjonen av disse. Dette er en merkelig sjanger, for det later til at de er bedre jo mer administrative og mindre grafisk fremstilt de er. Utviklerne av Let's Make a Soccer Team forstår ingenting av managerspill som sjanger, og later til å være helt blottet for sansen til å se hva som er bra og dårlig, samt en påfølgende selvkritikk.

Det starter skjevt allerede med valg av tittel. Maken til lite inspirerende og dårlig tittel skal du lete lenge etter. Jeg lurer på hvordan de kom frem til den, og ser for meg en bråte kreativt ansatte og PR-rådgivere som renner inn og ut av utviklerstudioet i jakt etter navn på sin nyfødte og multifunksjonshemmede baby. Hvorfor i pokker er det "soccer" og ikke "football"? Jeg gir meg blanke i hva de kaller det i USA, men når et fotballmanagerspill kommer til Europa, vil jeg ikke se "Soccer"-betegnelsen. Det vitner i mine øyne om dårlig kunnskap og opphøyelse av en av verdens mest idiotiske sporter, men jeg orker ikke engang begynne på amerikansk fotball.

Managerhybrid

I Can`t Believe They Call This a Soccer Game er i sin spede utforming svært likt for eksempel Pro Evolution Soccer Management som kom ut tidligere i år. I motsetning til eksempelvis Football Manager, som har sin styrke i en bunnsolid managerdel, satser dette spillet på kombinasjonen av grafisk tilsnitt og managerdel. Resultatet er denne gang et hybridspill som er så ille at det setter min kjærlighet til fotball på prøve.

Spillet starter med en grafisk kreativ og flott introduksjonsvideo og gav meg, med tittelen hardt i bakhodet, et ørlite håp om at dette kanskje kunne være noe. Adam var ikke lenge i paradiset, og en skikkelig dårlig dag på jobben var i vente. Spillet handler om at du starter ditt eget fotballlag i en av Europas store fotballigaer. Som følge av at du er et nyoppstartet lag, må du starte lavt i ligaene og kjempe deg oppover mot målsettingen som er å bli blandt Europas storklubber. Du velger hjemby, draktfarge og måten laget ditt vil spille på. Det beste av alt er at du også skal velge en kvinnelig assistent som står og forteller deg hva du skal gjøre. Vanskelig valg, skal jeg ta hun søte som liker fjellklatring, eller den snertne brunetta som danser salsa på fritiden? Det hele blir så latterlig og uinteressant at det er kvalmende.

Tragisk historie og design

Med spillets gang følger en historie som gjør at du må nå visse mål for at ikke spillet skal være over. Hvis du i starten ikke klarer kvalifiseringsspillet til neste divisjon, kommer Hr. Big Bang Et-Eller-Annet og kjøper opp klubben din og spillet er over. Dette må selvfølgelig formidles gjennom en grafisk presentasjon hvor du ser en dust akkompagnert av to piker stå å snakke om klubboppkjøp, med en dialog som på sin erke-stereotypiske måte skal peke på at denne mannen er en slem, rik og usympatisk gammel gris.

Den som står ansvarlig for spillets design og utforming hadde virkelig fortjent en omgang med spanskrøret. Det er stygt, uinspirerende og direkte dårlig utformet - spillet ser ut som om det kunne vært gitt ut en eller annen gang tidlig på 90-tallet. Grensesnittet er kjipt og har en forferdelig brukervennlighet. Det er ingenting som tyder på at kontrollene har blitt gjennomtenkt, og bare det å foreta et bytte tar like mange trykk og like lang tid som å sette opp taktikken foran en kamp.

Autensitet er noe av det aller viktigste i et managerspill. Hvis ikke navnene tilsvarer dem du kjenner fra virkeligheten, er spillet så godt som udugelig. I Cant Believe They Call This a Soccer Game har lisens på et par ligaer, deriblant den spanske. Så godt som alle spillernavn er ekte, og til tross for at de siste overgangene ikke er oppdatert, er dette spillets eneste lyspunkt.

Rusten spillmotor

Spillmotoren er, til tross for at den kan virke oppegående, ganske rusten. Klart merkes problemer om man roterer på hele laget og setter toppspissen i mål, men jeg synes at det er for sterkt fokus på spilleres dagsform foran deres kvaliteter som fotballspillere. Jeg har opplevd venstrebacker som på en god dag putter flere mål som spiss. Det er liten mulighet for å endre på små ting i taktikken, og det hele har blitt gjort så uendelig mye bedre før.

Spillets lydside grenser til ren tortur med en spillmusikk som ikke lar deg få fred. En eller annen svett tysker har komponert noen synthlåter som er så ille at hunden klynker på vaskerommet og blomstene visner i vindusposten. Det er det absolutt verste jeg noen gang har hørt i et spill. Jeg skal ikke nevne kommentatoren med navn, men måtte han få mikrofonen lang ned i halsen. Han høres like livaktig og engasjert ut som stemmen på kontofonen, og til tider kommenterer han en helt annen kamp enn den som foregår på skjermen. Han insinuerte til og med at 3-0 var en farlig ledelse, hvilket det forsåvidt er - i basketball.

Menyene og navigasjonen er som tidligere nevnt ikke bare kronglete og dårlig designet, de er også utilgivelig stygge. Det er ingen sjarm, livlighet eller engasjement over det i det hele tatt. Grafikksiden er jevnt over så useriøs at jeg får lyst å legge ved et bilde av en stor menneskebæsj når jeg snakker om den. Hvorfor skal jeg behandle dette spillet seriøst når de som lager det tror at vi spillere er hodeløse lemen?

Man kan se kampene på to måter. Enten som en full visualisering av fotballkampen som vi ser i spill som for eksempel FIFA, eller en taktisk visualisering gjennom en 2D-bane hvor små sirkler beveger seg rundt, sett i eksempelvis Football Manager. Jeg er ikke imponert over grafikken i noen av disse, og når til og med 2D-visualiseringen klarer å hakke uhemmet, blir jeg bare rasende.

Jeg ser på meg selv som en ganske åpen mann og skjønner at andre kan like spill jeg ikke liker. En plass går grensen, og det er nettopp her. Det faktum at spillet er så gjennomsyret elendig, gjør at jeg faktisk den dag i dag lurer på om det er en spøk. Til tross for at det har en spillmotor som var akseptabel for ti år siden og ekte spillernavn, hjelper ikke dette når alt annet trekker så til de grader ned.

Lets Make a Soccer Team er et elendig spill som bærer preg av å være laget av mennesker helt blottet for innsikt i hva fotball og managerspill er. De som er ansvarlige for at dette i det hele tatt kom på markedet burde vært kraftig refset, og måtte den pengegriske sjelen deres brenne i helvete.

Hvis du ikke allerede har kjøpt det, styr unna! Hvis tabben allerede er begått, knekk plata å få dritten i søpla så fort som mulig - det har jeg gjort!