Lille Kylling

Alle liker kylling. Stekt, grillet, på spyd eller med pasta. I spillet Lille Kylling viser fjærkreet hvor anvendelig denne arten er.

Spillet Lille Kylling baserer seg på Disneys film ved samme navn. Det kan best beskrives som et actioneventyr av et plattformspill, ispedd minispill av varierende kvalitet. Du følger en gjeng på fire. Her har vi en kylling, en and, en fisk og en gigantisk gris. En fin miks som legger til rette for ulike spillopplevelser. Du vil få bruk for samtlige i gruppen, men da helst én om gangen. Spillet kommer også med norske stemmer, og er i så henseende barnevennlig. Det er sikkert spennende for de yngste å ta del i et slikt fint eventyr, selv om hjelp fra mer erfarne spillhender er påkrevd i flere situasjoner.

Upopulære helter
Gjengen du styrer i dette spillet er skolens mest upopulære elever, og de blir stadig plukket på av de ”kuuule” ungene. Slike tapere er jo perfekte for de uventede helterollene, og kyllingen, anden, fisken og grisen får virkelig markert seg positivt i Lille Kylling. Som seg hør og bør starter det hele med litt opplæring, noe som trengs når de litt yngre spillentusiaster er målgruppen. Opplæringsdelen er god og grafisk beskrivende, og man får raskt med seg hva som må til for å avansere i spillet. Kontrollene er godt lagt til rette for at alle aldersgrupper skal trives med dem, det er svært sjeldent de gir deg hodebry.

Eikenøtter er svært sentrale i Lille Kylling. Disse finner du spredt rundt i verdenen du beveger deg i, noe de ulike karakterene stadig vekk bemerker med humoristiske kommentarer. Disse er kilden til evig liv, og kan sammenlignes med medisinskrinene i førstepersons skytespill. Dør du i Lille Kylling er det ikke lenge siden forrige lagringspunkt, så du slipper nitidig omspilling av de samme seksjonene. Videre kan du finne små skjulte kort på de ulike brettene. Samler du fem av disse vil du låse opp flerspillerspill. Disse er verken omfattende eller avanserte, men de er en fin liten bonus.

Fiender er det nok av. I begynnelsen må Lille Kylling slåss mot seg selv, nærmere bestemt mekaniserte kopier av seg selv. Disney spyr jo alltid ut tilleggsvarer hver gang de kommer med en ny film, noe spillet faktisk ironiserer litt over. Etter hvert kommer også skumle romvesner inn i bildet, og gjengen vår er den siste bastion mot en gjeng jordutryddende skrømt. Gjengen tar seg blant annet en tur inn i en vaskeekte UFO, et brett som er relativt underholdende. Våpenet Lille Kylling bruker er en jo-jo, og den er svært anvendelig som stridsmiddel og multiverktøy. Premien for å ta fiender? Eikenøtter, så klart.

Oppstykket
Når man spiller Lille Kylling er det vanskelig å få følelsen av et helhetlig eventyr. Spillet gir mer et inntrykk av å være en samling minispill. Noen av disse er til gjengjeld ganske gode. I ett må du ta romskipsertifikatet, mens du i et annet skal spille baseball. Innimellom må du forflytte deg fra sted til sted, og det er da plattformelementene kommer inn. Her skal du skli ned rør, hoppe fra platå til platå, og slynge deg gjennom luften ved hjelp av din jo-jo.

Det faktum at du rullerer mellom fire karakterer er en fin vri fra utviklerne. Du møter stadig nye utfordringer, og disse blir desto større når du må justere deg til de forskjellige kontrollene hver karakter har. Lille Kylling og den stygge andungen er mest brukt i lengre brett, mens den enorme grisen og den snodige fisken hovedsakelig figurerer i mer action- og fartsfylte seksjoner. En sjelden gang samarbeider de også, slik som i en prinsipielt viktig kanonballkamp på skolen.

Lille Kylling er godt gjennomført visuelt sett, det gir en fin tegneseriefølelse når du spiller. Brettkvaliteten varierer designmessig, men er stort sett tilfredsstillende. Kameraføringen er en litt annen historie, og kan påføre deg mye hodebry. Måten du orienterer deg på føles ikke helt vellykket, og det blir ikke bedre av at kameraet enkelte ganger låser seg fast til vegger og lignende. Filmklippene som vises driver historien fremover i større grad enn selve spillet, og disse er av svært høy kvalitet. Humoren i denne filmen er det lite å si på, Lille Kylling som film virker svært morsom.

Stemmegivningen er beholdningen når det kommer til lyden. Vi har dessverre ikke hørt de norske bidragene, men de engelske holder i hvert fall skyhøyt nivå. Ikke rart kanskje, siden man har beholdt skuespillerne fra selve filmen. Musikken er også god, men akk så repeterende. Litt mer variasjon hadde neppe utryddet regnskogen. Ellers består lydbildet av miljølyder som skaper et godt inntrykk av at du er tilstede, blant annet i den nevnte UFO-en.

Lille Kylling er grei underholdning for store og små, men det faller litt mellom to stoler ved flere anledninger. Enkelte seksjoner er alt for vanskelig for de minste, mens store deler av spillet blir for lett og banalt for de litt eldre. Spillet redder seg heldigvis godt inn med enkelte fine brett, morsomme minispill, genial stemmegivning og gode klipp fra filmen. Lille Kylling er en ganske bra løsning om dere er to eller flere i ulike aldersgrupper som skal spille sammen. Siden eventyr og action er greit blandet kan dere få mye moro sammen med denne rare dyregjengen. Varigheten og variasjonen er dessuten helt akseptabel, men det er ikke et spill man holder på med i måneder.