Logitech Cordless Controller

Nå er det over ett år siden Xbox kom på markedet. Til å begynne kom den med en liten koloss av en kontroller. Kontrolleren som kom originalt fra Microsoft gjorde det enda enklere for tredjeparts produsenter å stjele til seg deler av markedet.

Fram til nå har det bare gått i ymse kontrollere av varierende kvalitet, med ledning. Derfor er det en spennende nyhet vi nå har fått muligheten til å teste; en trådløs kontroller til Xbox, med innebygget vibrasjon. Det hele ser helt klart meget lovende ut.

Smekker mottager
Logitechs trådløse kontroller kommer sammen med en manual og en mottager. Manualen er av typen meget lite interessant, mottageren på sin side er svært så viktig. Med i pakken følger også fire batterier, akkurat så mange du trenger for å få liv i selve kontrolleren. Når batteriene er satt inn er det bare å koble til mottageren i en av Xbox-ens kontrollerporter. Så fort det er gjort er det bare å sette i gang å spille. Mottageren ligner veldig på den som følger med Logitechs trådløse mus og tastatur. Den er stilig og avrundet i en lekker mørk koksgrå farge. I mottageren finner du to minnekortplasser ettersom disse naturlig nok ikke hadde fått plass i selve kontrolleren. Det hadde vel heller ikke fungert særlig bra å overføre lagringer trådløst. Mangelen på minnekortplasser i selve kontrolleren vil skape problemer for den som vil spille Xbox Live når det kommer. Kontrolleren har en ganske annerledes design enn den originale Xbox-kontrolleren og Controller S. Den er bedre å holde i enn den store som følger med Xbox, men ikke på langt nær så god som Controller S.

Knapper, spaker og avtrekkere er ganske så annerledes enn det vi er vant med fra Mircrosoft sine kontrollere. Spakene er av typen buet soppfasong med en svakt teksturert gummioverflate. De er litt for høye, og alt for løse. Tomlene ligger ikke på langt nær så godt på denne kontrollerens spaker som de gjør på blant annet Controller S. De er altfor sensitive, for små og mangler en "tommelgrop". D-paden kan i utgangspunktet se svært så innbydende ut. Den føles da også veldig god under tommelen. Formen er behagelig og den er akkurat passe myk i kantene. I bruk derimot er den mer eller mindre helt ubrukelig. Det er mulig vi har vært uheldig og fått en kontroller som ikke er helt god. Faktum er i alle fall at d-paden er alt for sensitiv. Det er nesten umulig å treffe i riktig retning med den. Å skrive inn navn, styre karakterer i slåssespill osv var nesten helt umulig. Det måtte ekstrem tålmodighet og konsentrasjon til for å få den til å oppføre seg noenlunde korrekt. Hvorvidt dette er et allment problem for Logitechs trådløse kontrollere vites ikke, men slik opplevde i alle fall vi det.

Godt design
Formen på selve kontrolleren var til å begynne med litt uvant, men etter litt tilvenning var den ganske god. Den virket som en blanding mellom Controller S og en av Microsoft sine PC-baserte Sidewinder-kontrollere. Ingen dum blanding det. Det eneste som kan sies er at den muligens er litt bred og litt for vinklet. I tillegg er den ganske tung. Mye på grunn av tyngden føles kontrolleren meget solid. Du sitter med inntrykket av at den lett kan bruker som hammer, eller slagvåpen for den saks skyld. Som vi allerede har vært inne på føles kontrolleren meget solid og god. Spakene og d-paden derimot er alt annet enn godt. Hvordan står det så til med resten av knappen og styr på kontrolleren? Vel, de fire hovedknappene er godt plassert. De ligger i grei avstand til kanten på kontrolleren og de ligger i en fin diamant, akkurat slik det burde være. De er muligens litt glatte, men ikke noe verre enn en hvilken som helst annen kontroller. De sorte og hvite knappene derimot ligger knotete til. Akkurat som på Controller S ligger de nedenfor de gule, røde, blå og grønne knappene. De ligger nemlig omtrent like høyt oppe som de hovedknappene. Knappene er ikke bygget ned i kontrolleren slik de er på Controller S, dermed er det altfor lett å komme nær dem hvis du tar av litt når du spiller. I mange spill skjer det ikke så mye når du trykker ned sort eller hvit knapp, kanskje skjer ikke annet enn at sangen skiftes. I andre spill derimot kan du oppleve å bli resatt på banen eller som i Tao Feng, at du bruker opp spesialangrepet du så sårt har spart opp til uten at du egentlig vil det.

Avtrekkerne på Logitech Cordless minner mye om de på den store kontrolleren fra Microsoft. De har passe motstand og fungerer akkurat som de burde. De kunne gjerne vært litt bredere, en bredde omtrent som den på Controller S sine avtrekkere hadde vært optimalt. Dette er dog småting og ikke noe som går utover funksjonen på selve kontrolleren. Det er også en veldig subjektiv observasjon. Hva folk liker er jo tross alt veldig opp og ned. Denne trådløse saken leveres faktisk med innebygd vibrasjon. Produsenter flest pleier å unnlate å legge til vibrasjon i trådløse kontrollere av den grunn at det ofte går veldig utover levetiden på batteriene. Nintendos Wavebird er et eksempel på en trådløs kontroller uten vibrasjon. I de fleste spill er det ikke noe stort savn at dirringen ikke er der. Skal du derimot spille for eksempel Splinter Cell sliter du hvis du ikke føler vibreringen blant annet når du skal dirke låser. Derfor er det flott at Logitech valgte å gå for en kontroller med vibrasjon innebygd. De har ikke bare valgt å ta det med, de har også laget en kjempegod motor som tar seg av ristingen. Ikke har det gått merkbart ut over batterilevetiden heller. Logitech lover opp mot 50 timers bruk før de må byttes. Det er mulig vi har vært uheldig og fått en kontroller som ikke er helt god. Faktum er i alle fall at d-paden er alt for sensitiv. Det er nesten umulig å treffe i riktig retning med den. Å skrive inn navn, styre karakterer i slåssespill osv var nesten helt umulig. Det måtte ekstrem tålmodighet og konsentrasjon til for å få den til å oppføre seg noenlunde korrekt. Hvorvidt dette er et allment problem for Logitechs trådløse kontrollere vites ikke, men slik opplevde i alle fall vi det.

Mitt første inntrykk når jeg åpnet pakka og tok opp kontrolleren var svært godt. Den lå fint i hånda, den føltes solid. Triggerne var gode og d-paden føltes fin. Kombinert med en lekker radiomottaker virket dette svært så lovende. Det var dog før den ble koblet til i Xbox-en og vi startet å spille. Da viste det seg nemlig fort at dette var dyr og dårlig moro. Styrespakene var i overkant sensitive og løse. D-paden var helt fullstendig ubrukelig og svart/hvit-knappene lå helt håpløst til. De vanlige knappene og vibrasjonsmotoren derimot var av god kvalitet. Kontrolleren er heller ikke særlig fremtidsrettet med sin mangel på minnekortplasser i selve kontrolleren. Uten dem kan det fort bli veldig vanskelig å spille Xbox Live med headset og mikrofon. Spørsmålet som da gjenstår er: trenger du egentlig noe mer enn den tre meter lange kabelen som er standard på de vanlige Xbox-kontrollerne? Og ikke minst, er du villig til å betale det dobbelte av prisen på en vanlig Controller S bare for å sitte igjen med et atskillig mye dårligere produkt? Min konklusjon etter grundig testing er at denne kontrolleren ikke er verdt det. Den ser flott og fin ut, det virker kult med trådløst osv. Problemet er bare at den i bruk rett og slett er ganske så dårlig.