Logitech Cordless Precision Controller

Mens vi for bare noen år siden koblet så og si alt elektronisk utstyr med kabler, har trådløs overføring av data tatt helt av de siste årene. Xbox-kontrollere er intet unntak, og vi testet Logitechs nyeste.

Å lage kontrollere er en heller ukreativ bransje. Gamere er som regel så godt vant til kontrollerne de har fra før, at en endring av form på kontrolleren eller omrokering av knapper blir møtt med en kald skulder fra de fleste. Mange har prøvd seg - Thrustmaster kom for eksempel en gang med Fragmaster, et produkt som skulle få oss til å kaste mus og tastatur når vi spilte Quake. Jeg solgte på den tiden spill og multimedia, og kan bekrefte at det i Norges største multimediabutikk ikke ble solgt et eneste eksemplar.

Derfor ble det heller ingen stor overraskelse å sprette konvolutten rundt den nye kontrolleren fra Logitech. Sammenlignet med den originale S-kontrolleren fra Microsoft er de så og si like hva knapputforming angår - "start"- og "back"-knapper er plassert til venstre under stikka og hvit og sort knapp nede til høyre for ABXY-settet. Det er kun en liten detalj som er forskjellig: Logitechs nye tilskudd har en knapp for å skru av og på vibrasjon, og det er det kjekt å ha på en kontroller som går på batterier. Jeg synes den første kontrolleren hadde den beste løsningen på knappeutformingen, der "start" og "back" var plassert på hver sin side lengst frem på kontrolleren.

Lettvekter
Det oppsiktsvekkende med kontrolleren er hvor lett den er. Mens Logitechs første trådløse kontroller veide 378 gram (med batterier), veier den nye krabaten bare 284 gram og bruker bare to AA-batterier i stedet for fire. Og som normalt for trådløse kontrollere, er det mottakeren som har plass til minnekortet. Den forrige kontrolleren slo seg automatisk på når man begynte å bruke den (inkl. d-pad og skulderknapper), men den nye kontrolleren krever at man trykker på en av knappene på toppen først - smart hvis man tar med kontrolleren på tur, så slipper man at den slår seg på unødvendig. Batterilevetiden oppgis å være 50 timer fra Logitechs side, og enda mer dersom man skrur av vibreringsfunksjonen. Med andre ord er den nye kontrolleren halvparten så dyr i drift!

Siden vi alle har forskjellige hender, er vurdering av en kontrollers utforming noe subjektiv, men for min del, med nokså normalt voksne hender og kanskje noe tynne fingre, ligger kontrolleren særdeles godt i hendene. Hovedforskjellen fra den første kontrolleren er at håndtakene på siden har en større vinkel på resten (mer |_| enn \_/, for å skissere enkelt), og at det derfor er lettere å treffe nøyaktig når man skyver spaken rett opp og ned. Samtidig er ikke vinkelen for rett, som ville gjort at man fort ble sliten i hendene. Den digitale delen er også veldig responsiv og krever ikke mye trykk før den gir etter. I begynnelsen var den litt uvant og føltes også litt "billig", men etter hvert lærer man seg å sette pris på kontrollerens nøyaktighet og raske respons.

Det eneste negative er at skulderknappene foran på kontrolleren er plassert ganske langt ned; en ulempe når man legger fra seg kontrolleren på et ujevnt underlag, for eksempel i sofaen. Knappene blir da lett trykket inn, og når man ser DVD kan det fort føre til at man hopper over et kapittel eller to når man legger fra seg kontrolleren.

Uansett er det ingen tvil om at den nye kontrolleren fra Logitech er et gledelig tilskudd i produktkatalogen, og den trådløse friheten er perfekt hvis gutta er på besøk og salongbordet er fullt av flasker. Den har en god utforming, er responsiv og nøyaktig, billig i drift og den veier dessuten 100 gram mindre enn sin forgjenger. For å si det sånn - jeg har i hvert fall skaffet meg en til etter at jeg fikk testeksemplaret fra Logitech. Det må vel sies å være en god anbefaling?