Anmeldelse

Logitech Driving Force

Vi har tidligere sett på blant annet Saitek RX-500 og Fanatec Speedster 3. Førstnevnte var heller dårlig, mens Fanatec overrasket positivt med et meget solid produkt. Endelig er Logitech sitt Driving Force i testbenken, og vi skal se hvordan den ukronede kongen klarer seg mot de andre.

Rattet leveres med egen strømforsyning til Force Feedback (fra nå av FF) og en ekstra ”del” til konsollen, for at denne skal kunne holdes på plass mellom bena, hvis du ikke har tilgang på en bordplate foran deg. Et sort og blått ratt med hard gummi for bedre grep, og alle de vanlige knappene fra en PS2-kontroller er altså det som skal gjøres kjøreturene dine litt bedre.

Ikke helt perfekt komformt
Logitech Driving Force (fra nå av LDF) er sett på av mange som et produkt som setter standarden for andre ratt og pedal-sett. Jeg har prøvd en del slike sett, og må faktisk si meg nesten helt enig i dette. Dette betyr dog ikke at det er rom for forbedringer, for her er det flere ting som kan fikses på. Blant annet sitter rattet godt festet i bordet, men for oss konsollbrukere er det ofte ikke aktuelt, og rattet må sitte på fanget. Her hadde Fanatec en genial løsning, og denne er fortsatt den beste. Du plasserer rattet over føttene, og en fordypning på undersiden av den store rattkonsollen sørger for at rattet sitter stødig. LDF benytter seg av en litt mer vanlig, og dårligere løsning. Du kan sette rattet ned på en tynn konsoll som du skal holde fast mellom føttene, nesten slik som på Saitek RX-500. Saitek sin løsning var bare en skrue, mens Logitech har en betydelig bedre løsning enn dette. Fortsatt er det noen steg opp til Fanatec sin løsning. Her havner Logitech midt på treet.

Hendlene du bruker for å gire med er som på Saitek - en simpel plastikk-løsning. Disse tåler dog masse juling og kan bøyes relativt langt i alle retninger uten å ta skade av det. De går nesten helt inn i rattet, men en millimeters forhøyning i rattet stopper hendlene før du trykker dem inn i selve rattet, og gjenopplever problemet fra Fanatec. Nesten ingen motstand, og heller ikke noe klikk er å finne på LDF sine girhendler, så her er det muligheter for å hente flere poeng. Den ultimate løsningen har uansett vært et ekte gir, istedenfor hendler.

Fungerer som en vanlig kontroller
LDF har alle knappene du ellers finner på en vanlig PS2-kontroller, med unntak av de to analoge stikkene. Du trenger derfor ikke en egen kontroller for å navigere på menyer. Styrekrysset er av typen som finnes på Saitek PX-3500 og er meget behagelig i bruk. Det er plassert på selve rattet, høyt opp og til venstre. Det gjør ikke noe om du kommer borti dette styrekrysset mens du kjører, for bilen din hører bare etter selve rattet. De fire vanlige knappene befinner seg på høyre side av rattet. Disse virker som om du skulle brukt en vanlig kontroller og styrer vanligvis bremse, håndbrekk og eventuelt skifte av synsvinkel.

L-knappene ligger naturlig plassert til venstre og høyre for midten av rattet. Disse er godt plassert med tanke på tilgjengelighet, men bare om du holder rattet med begge hender. Undertegnede liker best å kjøre med en hånd på rattet og den andre ledig til sending av tekstmeldinger eller hva det nå skal være. På dette eksemplaret var det noe slakk i L2-knappen, men dette er nok resultat av et mye brukt ratt, og ikke nødvendigvis en feil som er på alle ratt av denne typen. Rattet virker ikke brukt eller slitt på noen måte hvis vi ser bort fra L2-knappen, og det meste ser ut til å tåle en del juling.

Utrolig presisjon eller force feedback
Ved kjøring på lukket bane er det ofte ørsmå justeringer som skal til for å følge veiens minste ujevnheter, og her er LDF suveren. Rattet reagerer øyeblikkelig og bilen går i ett med veien. Kjører du rally er ikke dette så viktig, og rattet kommer med egen strømforsyning og støtte for Force Feedback for å øke realismen ved slik kjøring. Dette er ikke noe du kan slå av/på på selve rattet, men ved å enkelt dra ut strømforsyningen enten fra rattkonsollen eller støpselet ut av veggen unngår du FF. De fleste spill med støtte for FF har også en innstilling hvor du kan slå dette av eller på, og i noen tilfeller også stille hvor kraftig FF du vil ha.

Hvor bra denne funksjonen fungerer er delvis avhengig av spillet du spiller, men selve rattet yter i alle fall meget bra hvis bare spillet gjør jobben sin først. FF-effekten er en av de bedre jeg har vært borti, og den er både kraftig og presis. Pedalene er ganske standard. To stykker med forskjellig form og motstand. Begge er av plast, og er perforert for utseende sin del. Pedalene sitter på en plate, men til forskjell fra noen andre ratt og pedal-sett er denne relativt høy og solid. Fire gummiknotter, sammen med riller i undersiden sørger for at platen ikke glir. I tillegg står selve pedalene festet i vinkel, slik at de blir mer behagelig å bruke. Alt i alt en ganske god løsning med få ting å klage på. Plastikk er fortsatt bare plastikk, men LDF virker ganske solid, og tåler røff behandling. Slike små detaljer som fargen på pedalene og lignende kunne selvsagt vært fikset, men hvem kjøper utstyr til sin PS2 basert på farge? Her er det sort, grå og blå som regjerer, og jeg savner fortsatt aluminium og sølvfarge.

Konklusjon
Logitech Driving Force lever opp til sitt rykte og er et velsmidd produkt som fungerer ypperlig i alle situasjoner. Rattet svikter ikke og følger deg trygt gjennom hver eneste sving, uansett om du kjører du rally eller på lukket bane. Liker du helst å kjøre street-racing, ikke noe problem. Rattet kommer i tillegg med en meget så livlig Force Feedback som øker kjørefølelsen enormt, men vil naturligvis ødelegge den sylskarpe presisjonen som rattet yter uten Force Feedback. Dette kan dog slås av og på alt etter behov/ønske. Har du ikke ratt og pedaler til din PlayStation 2 fra før av vil dette settet være en meget god investering.

Siste fra forsiden