Anmeldelse

Logitech Driving Force GT

Det sies at man skal være forsiktig med å reparere ting som ikke er ødelagt. Denne filosofien har Logitech fulgt til fulle med det Gran Turismo 5-tilpassede rattet Driving Force GT. Hvis navnet klinger kjent, er det selvsagt fordi de også lagde et ratt spesialdesignet for Gran Turismo 4: Driving Force Pro.

Ekstra duppeditter

Det er ikke bare navnet som klinger likt, det nye rattet er i bunn og grunn det samme, gode, gamle rattet, med en håndfull nye knapper og duppeditter påklistret. De viktigste nyhetene er to nye skulderknapper på oversiden av ratteikene, horn midt i rattet og tre knapper samt et lite hjul, skreddersydd for å forandre bilens oppsett underveis i løpet.

I Gran Turismo 5 Prologue, vil en knapp åpne eller lukke en meny over biloppsettet, to knapper blar opp og ned i menyene, mens det lille rullehjulet lar deg justere graden av ABS-bremser, traksjonskontroll, bremsefordeling, trekkraftfordeling på firehjulstrekkere og så videre. Det kreves selvsagt støtte fra spillene for at dette skal fungere, og det gjenstår å se hvor utbredt det blir, men det skulle forundre oss stort om det ikke blir støttet også i fullversjonen av Gran Turismo 5.

Som vi er vant med fra de dyrere rattene til Logitech, kobles også dette til med USB. Det fungerer dessuten med såvel PC som Playstation 2 og 3. Ett ratt, tre plattformer. Hvis bare Microsoft hadde sett verdien av bredere støtte for maskinvare fra tredjepartsutviklere, kunne dette vært enda bedre enn et kinderegg.

Men inni er de like

De ekstra duppedittene fungerer utmerket i den forstand at de gjør det de skal, er responsive og presise, med de er på ingen måte essensielle. Som regel er det jo mest fornuftig å sette opp bilen før løpet starter, slik at man kan fokusere maksimalt på selve kjøringen fra starten går og til det sjakkrutede flagget vaier i vinden. Selv om knappene sitter lett tilgjengelig, blir det fort litt for mye å holde styr på i kampens hete.

Det hadde vært spennende å konfigurere dem etter eget ønske til mer avanserte PC-simulatorer. Mulighetene ville vært svært store. Dessverre har vi ikke fått de nåværende Logitech-driverne til å oppdage rattet som annet enn Driving Force Pro, og følgelig har vi ikke fått kontroll over de nye knappene. På PC oppfører altså rattet seg som forgjengeren

Stort mer er det egentlig ikke å si om Logitech Driving Force GT kontra Driving Force Pro. Under overflaten virker de nemlig identiske.

Det betyr at du kan forvente deg 900-graders rattutslag, sekvensiell girspak og girhendler bak på rattet, effektiv krafttilbakemelding og et jevnt, presist og relativt solid ratt. Pedalene er ikke av de største og mest massive på markedet, men de gjør jobben sin uten problemer. Vi snakker kort og godt om et kvalitetsratt.

Konklusjon

Logitech Driving Force Pro har høstet mye skryt, og var lenge valget for mange simulatorspillere. Siden den tid har det riktignok kommet heftigere saker, slik som Logitech sitt eget G25 og Fanatec Porsche 911 Turbo Wheel. Når Driving Force GT i praksis arver alt fra forgjengeren, er det derfor mye å forlange at det skal konkurrere med de aller heftigste rattene, men at det er et stabilt, behagelig, solid og funksjonsrikt ratt, hersker det ingen tvil om. Skal du ha et godt ratt til en fornuftig pris, kan dette virkelig være noe å satse på, selv om nyvinningene kanskje ikke rettferdiggjør en oppgradering fra Driving Force Pro.

Logitech Driving Force GT   Les mer »

Kommentarer (23)

Forsiden akkurat nå

Til toppen